Parcări pe carosabil și sistemul Park&Ride - soluții pentru șoferii din Chișinău
Parcările insuficiente sunt una dintre problemele cele mai frecvente cu care se confruntă chișinăuienii. Ele nu afectează doar posesorii de automobile, ci și pietonii, care deseori nu se pot deplasa pe trotuarele acaparate de mașini. Săptămâna aceasta autoritățile au venit cu un concept de dezvoltare a parcărilor pentru anul 2020-2040, care este propus consultărilor publice.
Lipsa locurilor de parcare - problema șoferilor și a pietonilor
Problema parcărilor este una care-i unește pe toți chișinăuienii, în sensul în care toți sunt de acord că ea există. Pe de o parte sunt șoferii, care se plâng, pe bună dreptate, că nu au locuri de parcare. De cealaltă parte sunt pietonii, care și-au văzut trotuarele acaparate de mașini parcate toată ziua, uneori determinându-i să meargă ei înșiși pe carosabil. Mai mult ca atât, șoferii în căutarea unui loc de parcare profită de Regulamentul Circulației Rutiere, care permite parcarea pe o bandă a carosabilului, cu condiția de a lăsa o bandă liberă pentru circulație. Așadar, încet s-a ajuns la parcarea pe trotuare și parcarea pe benzile de extremă dreapta și extremă stânga, limitând semnificativ circulația pietonilor și a transportului public. Între timp, în anul 2019, s-a întrecut pragul de 1 milion de unități de transport înregistrate pe teritoriul Republicii Moldova, dintre care 650 mii autoturisme. Potrivit expertului Veaceslav Ioniță, numărul de autovehicule în Chișinău ar întrece de 40 de ori numărul estimat 50 de ani în urmă, atunci când a fost construită majoritatea infrastructurii orașului. Simplu zis, orașul nu are capacitatea de a adăposti toate autovehiculele prezente la moment.
În ultimii ani, Primăria mun. Chișinău a început să implementeze câteva măsuri pentru limitarea parcărilor pe trotuare, dar și îmbunătățire a transportului public. Primii pași în acest sens, au fost instalarea unor piloni pe porțiuni ale blvd. Ștefan cel Mare, în data de 4 decembrie 2018. A urmat recenta instalare a unor bariere temporare pe câteva artere principale ale orașului: străzile A. Pușkin, A. Mateevici și Bănulescu-Bodoni. Atât instalarea pilonilor în 2018, cât și în 2020, au stârnit controverse, iar mai mulți șoferi de mașini s-au revoltat de imposibilitatea găsirii unui loc de parcare în centrul orașului. De fiecare dată, măsurile au fost încălcate, șoferii continuând să parcheze pe str. Ștefan cel Mare pe trotuare, chiar în spatele pilonilor. Mai recent, aceștia au continuat să parcheze pe banda din extremă dreapta de pe str. Pușkin, care fusese deja dedicată vehiculelor de rută.
Mai mult, de câțiva ani este în discuție crearea mai multor locuri de parcare prin construcția unor parcări multietajate, iar chișinăuienii își vor aminti cu siguranță de scandalul parcărilor, care a fost un factor determinant în încheierea mandatului lui Dorin Chirtoacă în calitate de Primar al municipiului. Acesta a avut loc în anii 2013-2017, atunci când Primăria a venit cu propunerea de a crea parcări cu plată în cadrul unui parteneriat public-privat, fiind alese străzi deja în proces de renovare și restructurare pentru a include parcări în spic în cadrul proiectului „Chișinău - Proiect Sectorial Drumuri Urbane” finanțat de BERD și BEI. Astfel, parcările ce trebuiau amenajate în cadrul parteneriatului public-privat, fuseseră deja create și amenajate din bani publici. Rezultatul acestei scheme implica faptul că, chișinăuienii ar fi trebuit să întoarcă creditul pentru amenajare către BERD, plătind în același timp taxe pentru parcare către compania contractată în cadrul parteneriatului public-privat
Propunerea Primăriei: transport alternativ calitativ și sigur
Recent, Primăria Municipiului Chișinău a venit cu un concept pentru dezvoltarea parcărilor în oraș, astfel încercând să rezolve problemele cauzate de acestea. Potrivit autorilor conceptului, creșterea numărului locurilor de parcare oferite nu va face nimic altceva decât creșterea numărului de autovehicule personale și duce la o încărcare și mai mare a infrastructurii orașului, în particular centrul istoric – acolo unde se concentrează cea mai mare parte a locurilor de muncă ale orășenilor. Așadar, autoritățile consideră necesară o abordare holistică, care să facă transportul privat mai puțin atractiv, iar transportul alternativ (mersul pe jos, mersul pe bicicletă) și cel public, de preferat. Conceptul publicat include o strategie de dezvoltare pentru anii 2020-2040, numind măsuri imediate ce pot fi implementate cu costuri scăzute și un impact mai mic, precum și măsuri mai complexe, care vor necesita mai mulți ani pentru implementare și investiții majore.
CREAREA LOCURILOR DE PARCARE
Parcări pe carosabil – rapid și ieftin, dar cu un impact minim pe presiunea asupra infrastructurii
Așadar, prima dintre ele este amplasarea parcărilor pe carosabil, în locuri unde acestea nu vor împiedica traficul rutier și nu vor crea situații de accidente. Pentru amenajarea acestor tipuri de parcări, autorii propun reducerea și redimensionarea benzilor pe carosabil. Astfel, acolo unde în prezent sunt două benzi de circulație de patru metri lățime fiecare, se propune redimensionarea lor astfel încât să rămână două benzi de câte 2,4 m lățime, și o bandă destinată parcării în paralel cu trotuarul, de 2,2 m lățime.
Pentru străzile cu sens unic de deplasare, care sunt prezente în particular în centrul orașului, propunerea este de a redimensiona benzile astfel încât două să fie pentru circulație, iar una pentru parcarea în paralel, sau o bandă pentru circulație în mijloc și două benzi pentru parcare în paralel. Costul acestor măsuri vor fi minime, de 20-25 EUR pentru un loc de parcare, limitându-se la achiziția și aplicarea marcajului pe benzi, dar și la instalarea indicatoarelor rutiere potrivite. Cu toate că această măsură este cea mai ușor și ieftin de implementat, ea nu va contribui la scăderea presiunii pe traficul din oraș, ci va contribui la reglementarea parcărilor și colectarea fondurilor atunci când regimul de parcare va fi încălcat.
Redimensionarea trotuarelor – modelul european de parcări în centrele orașelor
Redimensionarea trotuarelor și crearea din acest spațiu locuri de parcare adiționale pare o măsură care va fi în detrimentul pietonilor, furându-se spațiul pentru deplasare pe trotuar. Totuși, autorii conceptului susțin că această măsură este binevenită atunci când trotuarele sunt largi și acaparate de mașini parcate în spic. Redimensionarea trotuarelor presupune micșorarea lățimii acestuia cu până la doi metri, creând din acest spațiu loc pentru parcare în paralel cu direcția de deplasare a autovehiculelor. Costul acestei măsuri va fi de aproximativ 200-400 EUR/loc de parcare, necesitând cheltuieli de reamenajare a trotuarului, asfaltului, plantare de copaci care să delimiteze spațiul de parcare de locul dedicat deplasării pietonilor, instalarea indicatoarelor și aplicarea marcajului.
Parcări mecanice multietajate – pentru curțile blocurilor, activități comerciale, birouri
Parcările mecanice multietajate sunt structuri din metal cu parcare automată pe mai multe nivele. Aceste structuri nu necesită o construcție capitală și prezintă soluția pentru birouri, blocuri de apartamente cu multe etaje etc. Ele pot găzdui de la patru până la patru sute de autovehicule, iar costul de implementare este de 4-6 mii euro/loc de parcare.
Parcări multietajate și subterane
Aceasta este printre cele mai costisitoare măsuri propuse, însemnând construirea capitală a unor parcări multietajate sau subterane. Autorii menționează că pentru crearea unui loc de parcare s-ar cheltui între cinci și zece mii de euro (parcări multietajate) și până la douăzeci mii de euro (parcări subterane). Totuși, această măsură poate fi implementată doar lângă structuri care necesită o capacitate mare de locuri de parcare, în particular nerezidențială. Astfel, autorii recomandă structurile respective pentru noduri feroviare, aeroporturi, centre comerciale, stadioane etc. Mai mult, autorii menționează că, construirea lor poate avea loc doar printr-un parteneriat public-privat (PPP), din cauza costurilor extrem de mari. Parteneriatul ar implica, că veniturile colectate din parcarea în aceste structuri să meargă către compania care a investit în construirea acesteia.
MĂSURI PENTRU DIMINUAREA PRESIUNII PE INFRASTRUCTURĂ
În efortul de a diminua presiunea pe infrastructură, autoritățile își propun să creeze condiții favorabile pentru transportul public, pentru deplasarea cu unități de transport alternativ, dar și înăsprirea condițiilor pentru cei care hotărăsc să continue să se deplaseze cu transport propriu.
Prima măsură aplicată în acest sens, încă în regim de testare, a fost crearea benzilor dedicate transportului vehiculelor de rută.
Printre măsurile următoare ce pot fi implementate, autorii menționează crearea parcărilor cu plată și sancționarea atunci când regimul de parcare nu este respectat. Acest lucru ar descuraja orășenii să utilizeze transportul personal, aceasta implicând costuri adiționale pentru parcare și, mai mult, pentru sancțiuni în cazul parcării neregulamentare.
Totodată, pentru următorii ani, se dorește implementarea unui sistem de tip Park&Ride, dedicat în special navetiștilor care vin în mun. Chișinău dimineața și pleacă seara, ocupând pe parcursul întregii zile a unui loc de parcare. Sistemul ar presupune crearea unor locații în cinci zone de intrare în orașul Chișinău (la Porțile Orașului, Gara de Sud, Calea Ieșilor, Calea Orheiului, str. Vadul lui Vodă), unde navetiștii vor putea lăsa vehiculele proprii și urca în mijloacele de transport public în apropiere, pe care le vor putea utiliza gratuit pe parcursul zilei. Costurile pentru un asemenea sistem sunt încă în discuție, implicând schimbarea infrastructurii zonelor respective, suplimentarea cu unități de transport public, cu personal etc, iar fiabilitatea și rentabilitatea unui asemenea sistem pentru orașul Chișinău sunt încă dezbătute.
Conceptul, pe lângă măsurile de dezvoltare a parcărilor, pune un accent mare pe necesitatea trecerii responsabilității sancționării șoferilor din sarcinile Inspectoratului Național de Patrulare, către autoritățile municipale. Acest lucru, pe lângă crearea unui mecanism de control mai eficient, ar duce și la colectarea sancțiunilor într-un fond special creat de municipalitate, utilizat pentru dezvoltarea și menținerea infrastructurii de parcare și mobilitate în oraș.
Recomandările cu privire la concept pot fi expediate lui Victor Chironda, viceprimar responsabil pe Urbanism și Mobilitate Urbană, pe adresele: primaria@pmc.md sau chironda.victor@gmail.com, până la data de 15 iunie 2020. Conceptul integral poate fi găsit aici.
Autoare: Cristina Sîrbu