Transportul public la 80 zile de la alegeri
În 80 de zile poți face înconjurul lumii, cu vaporul cu aburi și căile ferate din secolul XIX. Ne-am propus să analizăm ce poate face primăria municipiului Chișinău în același timp pentru un transport public mai calitativ și eficient.
Benzi separate pentru transportul public, renovarea parcului de troleibuze și autobuze, bilet unic pentru toate tipurile de transport sunt doar câteva dintre promisiunile făcute de actualul primar și de consilieri în timpul campaniei electorale. Am analizat activitatea primăriei și noilor aleși locali în primele 80 de zile de activitate de la alegeri. Prezentăm principalele realizări ale municipalității pe problema transportului: numirea viceprimarului responsabil de planificarea urbană și mobilitate, vizite de studiu și negocierea unor noi parteneriate, alocarea a 1.5 mln pentru taxarea electronică și 60 mln pentru asamblarea și procurarea troleibuzelor și autobuzelor, deschiderea rutei nr. 16 și suplinirea cu o unitate a rutei nr. 34 etc.
În această perioadă de asemenea am văzut rezultatele muncii fostelor administrații prin apariția pe străzile orașului a 5 troleibuze noi asamblate la Chișinău și echiparea troleibuzelor cu GPS.
Ce a făcut primarul și administrația orașului?
- Primarul Ion Ceban a stabilit transportul public și mobilitatea ca prioritate a noii conduceri, inclusiv pentru anul 2020. În acest sens, l-a înaintat pe Victor Chironda la funcția de viceprimar responsabil de planificare urbană și mobilitate. Victor Chironda este reprezentant al societății civile, fost consilier municipal și candidat la funcția de primar (alegeri locale 2019). Prioritatea nr. 2 de pe agenda noului viceprimar este modernizarea și eficientizarea transportului public municipal. Prioritățile viceprimarului Victor Chironda
Viceprimarul a realizat vizite de studii în Germania, Cehia și Moscova pentru a prelua bune practici și a găsi noi parteneri de dezvoltare, a organizat o întâlnire cu reprezentanții comunității de bicicliști din Chișinău, a promis crearea în cadrul Direcției de Transport a unei unități responsabile de infrastructura pentru biciclete Întâlnirea reprezentanților comunității bicicliștilor cu viceprimarul și implementarea unui sistem de semaforizarea adaptivă. Interviu Radio Europa Liberă cu viceprimarul Victor Chironda
- Prin concurs public, a fost ales un nou arhitect-șef al municipiului Chișinău - Svetlana Dogotaru. În atribuțiile arhitectului șef se include și elaborarea documentației de urbanism precum Planul de Mobilitate Urbană, în baza căruia municipalitatea intenționează să dezvolte schemele de transport în Chișinău.
- S-a alocat o nouă unitate pe ruta de troleibuz dintre Chișinău și Trușeni și a fost redeschisă ruta nr. 16 care asigură legătura dintre Ciocana și centrul capitalei. Comunicat de presă. Primăria municipiului Chișinău.
Totuși, constatăm cu regret că subiectul transportului nu s-a regăsit pe ordinea de zi a ședințelor primăriei din noiembrie 2019 și până în prezent.
Direcția Transport și Căi de Comunicație și Regia Transport Electric Chișinău:
- RTEC a asamblat la sfârșitul anului 2019 cinci troleibuze cu propulsie autonomă.
Unitățile noi sunt dotate cu sisteme de aer condiționat, 6 camere de supraveghere în interior și prize USB pentru călători, la fiecare set de scaune. Costul unui troleibuz asamblat este de 230 mii euro. Comunicat de presă. Primăria municipiului Chișinău.
Troleibuzele au fost testate pe străzile municipiului la începutul lunii ianuarie TVR Moldova: Troleibuze noi sunt testate pe străzile capitalei și urmează a fi puse în circulație săptămâna aceasta. Unul din cele cinci troleibuze va asigura mobilitatea locuitorilor din Trușeni Comunicat de presă. Primăria municipiului Chișinău , iar celelalte patru vor circula între străzile Voluntarilor și Maria Drăgan (sectorul Ciocana). Ședința primăriei din 20 ianuarie 2020 Cele patru unități vor circula sub ruta cu nr. 16. Comunicat de presă. Primăria municipiului Chișinău.
- După opt ani de promisiuni și planificări, primăria a echipat troleibuzele cu sisteme de geolocație (GPS). Acestea permit locuitorilor să verifice cu ajutorul aplicațiilor mobile precum eway.md cât au de așteptat la stație.
Sursa: eway.md
Chișinăuienilor le-a fost promis sistemul GPS din 2011 când primarul de atunci, Dorin Chirtoacă, a emis o dispoziție privind procurarea și instalarea acestora.
Rodion Gavriloi: „De ce avem nevoie de GPS în troleibuze?”
Rodion Gavriloi, membru al grupului de achiziție la RTEC din partea societății civile, explică de ce avem nevoie de GPS în troleibuze, cum va funcționa și care sunt costurile. Rodion crede că acest serviciu este una din cele mai mari realizări în sfera transportului public din Chișinău.
De ce avem nevoie de GPS în troleibuze?L-am rugat pe Rodion Gavriloi să ne explice de ce avem nevoie de GPS în troleibuze, cum va funcționa și care sunt costurile. Rodion mai crede că acest serviciu este una din cele mai mari realizări în sfera transportului public din Chișinău. El ne vorbește în calitatea sa de membru al grupului de achiziție la RTEC din partea societății civile - o muncă neremunerată pe care o poate face orice cetățean pentru un oraș mai bun.
Publicată de Primăria Mea pe Luni, 2 decembrie 2019
Ce au făcut consilierii?
- Au aprobat un buget de 448 500 000 lei pentru întreținerea transportului rutier și procurarea/asamblarea de noi troleibuze în 2020.
- Au aprobat candidatura lui Victor Chironda pentru funcția de viceprimar responsabil de planificarea urbană.
- Consilierii au examinat în cadrul comisiei locativ-comunale și transport solicitarea locuitorilor or. Durlești de a extinde itinerarul troleibuzului nr. 35 astfel încât să cuprindă str. T. Vladimirescu, șos. Balcani și Alba Iulia. Ședința Comisiei pentru gospodăria locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, transport, comunicații și ecologie a Consiliului municipal Chișinău Această modificare, dacă va fi aprobată, va asigura accesul locuitorilor din zona Durlești 2, dar va spori durata călătoriei cu 15 minute. Proiectul a fost transmis la reexaminare din motiv că autorii proiectului nu au prezentat poziția Direcției și RTEC cu privire la modificare.
Cât s-a alocat din bugetul municipal pentru transport?
Conform bugetului aprobat de consilieri, primăria a alocat în 2020 448,5 mln de lei.
Primăria a prevăzut un buget de 1,5 mln pentru implementarea sistemului de taxare electronică. Despre implementarea acestui sistem autoritățile discută încă din 2010, dar toți termenii limită pe care și i-a asumat municipalitatea au fost încălcați repetat. Cercetare Primăria Mea: Troleibuzele: inovație sau regres?
Din aceste sume, primăria a planificat:
26 500 000 lei pentru procurarea și asamblarea troleibuzelor, inclusiv cu propulsie autonomă. Anexa nr. 17 la decizia Consiliului municipal Chișinău nr. 6/4 din 26.12.2019
* Costul unui troleibuze asamblat la Chișinău este apr. 230 000 euro. Dacă e să facem un simplu calcul matematic, municipalitatea a alocat bani pentru 5 troleibuze asamblate în atelierul RTEC.
33 500 000 lei pentru procurarea și asamblarea autobuzelor.
* Conform primarului Ion Ceban, primăria planifică procurarea a 5 - 10 autobuze noi în anul 2020. Prioritățile Primăriei municipiului Chișinău pentru anul 2020
În concluzie
Problema transportului reprezintă o prioritate pentru locuitori și municipalitate. Conform unui sondaj realizat de Magenta la inițiativa Primăria Mea, 24 % dintre chişinăuieni consideră problema transportului public prioritară. Cetăţenii sunt deranjaţi de orarul sau numărul insuficient de unităţi de transport (13%), dar și de calitatea acestora (11%). Problema este și mai acută în suburbii. Sondaj Primăria Mea: Prioritățile locuitorilor orașului Chișinău
Totuși, subiectul nu s-a regăsit pe ordinea de zi a ședințelor consilierilor din noiembrie 2019 și până în prezent. Despre progresele cu privire la transport am aflat din declarațiile făcute în timpul ședințelor primăriei și din presă.
Dintre schimbările vizibile pentru locuitori, sistemul GPS și noile troleibuze asamblate reprezintă cele mai mare realizări în domeniul transportului. Acestea însă constituie meritul fostelor administrații care au lucrat asupra acestei realizări mai mulți ani, dar și a societății civile care a făcut parte din grupul de lucru pentru achiziționarea sistemului.
Consilierii și noua administrație au avut însă grijă să aloce fonduri pentru completarea parcului de autobuze (cu 5-10 unități) și troleibuze (cu 5 unități), precum și pentru implementarea taxării electronice.
80 de zile nu sunt îndeajuns pentru a rezolva problema transportului, care este complexă și solicită soluții pe termen lung. Contăm pe faptul că noua administrație este ocupată cu planificări, colectare de date și analize care va permite elaborarea unui plan de mobilitate, scheme de transport și identificarea soluțiilor necesare pentru problema transportului. Am solicitat de la primarul Ion Ceban și viceprimarul Victor Chironda, responsabil de planificarea urbană, ce s-a întreprins cu privire la această problemă și care sunt planurile primăriei pentru următoarele 6 luni. Vom reveni cu actualizări pe parcursul anului 2020.
Autoare: Cristina Voroneanu
Referințe: