PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 3 noiembrie 2025 Image
04 nov. 2025

(Transcriere) Ședința primăriei din 3 noiembrie 2025


Ordinea de zi a ședinței:

 

1. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport

2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Marina Buga, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

3. Informație cu privire la conectarea instituțiilor din domeniul social și a fondului locativ din municipiul Chișinău la agentul termic livrat centralizat, în sezonul rece 2025-2026.
Raportor: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare

4. Raport cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană

5. Informație cu privire la desfășurarea campaniilor de salubrizare de toamnă și de plantare a arborilor pe teritoriul orașului.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

6. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău

7. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Încă o dată, bună ziua, colegi. În această săptămână se împlinesc doi ani de activitate din cel de-al doilea mandat pe care îl avem împreună cu dumneavoastră, ca și încrederea cetățenilor din municipiul Chișinău.

Ne-am propus ca în cel mai scurt timp să prezentăm un raport cu acele realizări pe care le avem, proiecte și programe, pe care îl vom face public și urmează să discutăm cu lume diferită pe marginea celor realizate, dar și ceea ce ne propunem pe viitor.

Sunt doi ani în care, cu multiple blocaje din partea politicului, Chișinăul a continuat și continuă să se dezvolte în toate domeniile, să fie un exemplu pentru țară, dar și pentru regiune. Și cinicii nu ar spune, la Chișinău toți din țară, dar și cei de peste hotare, cei care vin, vorbesc de schimbările care au loc. Și pe această cale vreau să vă mulțumesc o dată în plus tuturor pentru efortul și pentru dedicația pe care de care dați dovadă și activitățile zilnice pe care le realizăm împreună în beneficiul fiecărui locuitor sau oaspeților capitalei. În acea perioadă, oamenii au ales din primul tur pentru rezultate și lucru făcut, dar și pe parcursul acestor ani, mă refer la realizările pe care le avem împreună cu dumneavoastră. Și reiterez, n-am dezamăgit așteptările locuitorilor capitalei.

În continuare, nu ne vom opri aici și atunci când declară oponenții politici că ceva nu merge, cu siguranță există o doză de isterie într-o manieră, iar pe alocuri cu adevărat mint. Este suficient să ieșiți în toate sectoarele unde munca noastră comună se vede. Unde continuă să fie realizate proiectele de infrastructură, drumuri, trotuare, curți de blocuri, parcuri, reparații în școli și grădinițe, transport public, iluminat, curățenie, dar și multe, multe altele. Sigur că mai avem mult de muncit și sigur că ne dorim mult mai mult. Noi cu toții aici locuim, dar acționăm în limita posibilităților și capacităților financiare pe care le are capitala.

Continuăm să muncim și să avem colaborări cu partenerii externi la proiecte mari, precum extinderea și reconstrucția, construcția celor trei artere principale, reabilitarea albiei râului Bâc și soluții contra inundațiilor în acest sens. Eficiența energetică a celor peste 50 de grădinițe din capitală și multe alte proiecte pe care le desfășurăm împreună cu dumneavoastră.

La fel, avem colaborări externe pe dimensiunea tuturor entităților primăriei și în toate domeniile. Nu știu dacă v-ați pregătit, domnul Ciobotar, să expuneți public în acest context. Am să vă rog chiar în începutul colegilor, când urmează să raporteze situația. Am spus, este una ce vă sperie și vă mint oponenții politici și este cu totul altceva când fiecare locuitor poate vedea rezultatele ieșind din case pe străzile capitalei. Și este de o plăcere, dar vreau să ne aducem aminte cum arăta Chișinăul până în anul 2020. Împreună cu toți, cei care critică, cei care laudă, cei care au dubii sau cei care sunt constructivi.

În continuare, chem politicienii să nu facă politică murdară, să nu treacă liniile roșii și să nu uite că ei, împreună cu familiile lor, locuiesc tot aici în Chișinău, marea majoritate. Merg, se plimbă și aleargă pe aceleași trotuare reparate sau spații publice, în parcurile modernizate și merg în școlile și grădinițele reabilitate de Primăria Chișinău. Și cu toții recunosc asta, chiar dacă public sunt nevoiți să critice. 

De fiecare dată îmi aduc aminte cum unul sau alt consilier sau funcționar de rang înalt de la guvernare, după ce face vreo intervenție publică, iese pe holuri sau undeva în ograda primăriei și spune: "Domn primar, nu o luați așa aproape de inimă, că asta-i politică. Noi știm în realitate ce se realizează. Ei, dar trebuie să facem așa pentru că așa ne spune partidul." În fine, partidul este cel care dictează anumite comportamente și manifestări. Dar bucură faptul că oamenii în afara camerelor menționează și alte lucruri despre tot ce se întâmplă în municipiul Chișinău.

Pe parcursul anilor, Primăria Chișinău a avut foarte multe blocaje, repet, din partea autorităților centrale, ceea ce nu este normal într-o țară care este candidată la Uniunea Europeană. Trebuie să dezvoltăm, nu să depunem piedici și blocaje, deoarece de fiecare dată când a fost necesar la nivel de scop comun, de țară, Primăria Chișinău s-a implicat, chiar dacă nu am făcut public de fiecare dată aceste acțiuni.

Acum deja avem un guvern nou. Am comunicat cu prim-ministru ca în scurt timp să avem discuții mai ample referitor la subiectele capitalei și sper să se țină de cuvânt în acest sens. Vreau să vă rog să pregătim toate întrebările pe care le vom discuta și unde suntem gata să ne implicăm, deoarece sunt obiective ca pentru a fi implementate, e nevoie de implicarea tuturor părților. De la caldarâm, centură, parcări, trafic, poliție comunitară și multe alte lucruri care sunt foarte importante, fie că pe domeniul de infrastructură sau domeniul social. Sper ca noul guvern, noul premier, împreună să avem o nouă abordare instituțională de lucru. Succes și rog colegii să pregătim toate aceste propuneri, așa cum am menționat în ultimele ședințe operative.

O îngrijorare foarte mare și discutată tot mai mult în ultima perioadă și la care la fel am dori deschidere și colaborare din partea noului guvern, este subiectul consumului de droguri. În adresa noastră vin tot mai multe solicitări, mai ales din partea părinților care sunt speriați de unele informații pe care le află chiar de la copiii lor. Noi am venit în întâmpinarea autorităților atunci când ni s-a solicitat să limităm activitatea unor locuri publice, care erau deschise până dimineață și unde erau prezenți preponderent tineri. Acum această problemă pare să fie mult mai gravă și este subiect de discuții prin școli și în preajma școlilor.

Noi suntem părinți, în primul rând, și reprezentanți ai autorităților care trebuie să ne implicăm și să facem tot posibilul. Voi ruga colegii de la Direcția Educației, împreună cu Ministerul, să gândim la lecții și discuții ale profesorilor cu copiii, dar eu cred că trebuie să fie luate aici măsuri foarte stricte. Plus, locuitorii se plâng, prin ogrăzi, terenuri de joacă, sunt îngropate tot felul de prostii, iar după hărți ușor accesibile online, aceste locuri pot fi găsite contra cost, cu tot cu ceea ce este depozitat acolo. Și chem toate autoritățile să întreprindem măsuri urgente în această privință.

Acum, săptămâna curentă am participat la mai multe evenimente de binefacere și acțiuni civice și voi spune același lucru. Susținem implicarea locuitorilor, promovăm, ajutăm și venim cu suport atunci când sunt realizate proiecte din proprie inițiativă. Vreau să mulțumesc încă o dată fiecărui locuitor care contribuie la dezvoltarea orașului, fie că se implică cu un proiect mai mare sau mai mic, fie că îngrijește de locul unde se află, fie că păstrează curățenia. Implicarea fiecăruia contează și astfel, în ultimii ani reușim să avem un oraș dezvoltat și curat. Vă mulțumesc din suflet fiecărui participant la aceste activități, fiecărui locuitor care se implică. Iar primăria continuă proiectele de infrastructură, cele sociale, educaționale și multe altele.

În același context, mă bucur că municipiul Chișinău reușește să fie gazda competițiilor internaționale. Primăria Chișinău este parte și vine cu suport în evenimente mari și mici ale sportului și practic venim cu susținere în toate domeniile unde reușim ca Republica Moldova să fie reprezentată cu mândrie pe plan național, dar și cel internațional.

La finele săptămânii trecute, Chișinăul a găzduit timp de trei zile, pentru prima dată, Campionatul European de Judo Under 23. Am fost bucuros să salut cei peste 300 de participanți din 38 de state din Europa. Țara noastră a fost reprezentată de 18 sportivi și vreau să felicit la modul propriu pe Mihail Latîșev, care a obținut medalia de argint la categoria 90 de kg, iar în proba de echipă, tricolorii s-au clasat pe locul cinci, după un duel strâns cu Turcia în finala mică.

Felicităm în numele tuturor celor care sunt la Primăria Chișinău toți sportivii și le urăm în continuare mari realizări și succes. De asemenea, sunt foarte mândru că avem ocazia de a juca un rol important în organizarea unui eveniment sportiv de asemenea anvergură, ca și multe alte evenimente pe care le-am desfășurat pe parcursul acestui an sau anii precedenți, în premieră aici în Republica Moldova și la Chișinău.

În ultima lună, este al doilea eveniment sportiv european major găzduit în capitală, după UEFA Futsal Under 19 Euro 2025, confirmând angajamentul municipalității de a susține și promova sportul de performanță atât la nivel local, național, cât și cel internațional. Și mă bucur nespus de mult de mesajele transmise de oaspeții la competiție, că au petrecut timpuri frumos la Chișinău și că au fost impresionați de orașul nostru.

Încă un anunț. Miercuri, pe data de 5 noiembrie, va avea loc evenimentul de lansare a proiectului european "EUropeBridge Ukraine-Moldova: Building Collaborative Pathways for Regional Development and Improvement in Administrative Capacity for EU Cohesion Policy Adoption in Ukraine and Moldova".

Centrul Municipal pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului al Primăriei Chișinău este instituția implementatoare a acestui proiect în Republica Moldova. Evenimentul marchează începutul activităților și va prezenta direcțiile strategice de cooperare transfrontalieră dintre Republica Moldova, Ucraina și România, precum și acțiunile planificate pentru următorii patru ani.

Proiectul, cu o valoare totală de aproape 2 milioane de euro, contribuie la consolidarea capacităților administrative, la promovarea dezvoltării economice locale și la alinierea la principiile politicii de coeziune a Uniunii Europene. Lansarea din Chișinău marchează activarea parteneriatului trilateral dintre regiunile Odesa, Ucraina, coordonator de proiect, Centrul Municipal pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, care este partener principal, și colegii din România, care sunt la nivel de parteneriat tehnic.

Scopul proiectului este consolidarea capacităților administrative ale autorităților publice locale, a IMM-urilor și organizațiilor societății civile din Republica Moldova și Ucraina, prin dezvoltarea unui mecanism comun de cooperare transfrontalieră care va sprijini implementarea de mini-proiecte locale de la 10 la 50.000 de euro și activități de formare, instruire și dezvoltare instituțională.

Acest proiect reprezintă o realizare strategică pentru municipiul Chișinău, consolidând poziția Centrului Municipal de Dezvoltare a Antreprenoriatului al Primăriei, în calitate de instituție municipală cu rol activ în cooperarea internațională și în promovarea politicilor europene de coeziune, atât regional, cât și din punct de vedere a dezvoltării economice. Evenimentul va reuni reprezentanți ai Primăriei Municipiului Chișinău, ai delegației Uniunii Europene, ai partenerilor internaționali, ai autorităților publice locale, dar și a mediului de afaceri. Deci, toată lumea este invitată miercuri la Digital Park, la ora 13:00.

Astăzi dimineață am urmărit prezentarea la nivel central a Ministerului de resort cu privire la compensațiile pentru perioada rece a anului. Și rog direcția de specialitate, colegii să ajute toți cetățenii care se adresează după suport, în special cetățenii care nu se pot înregistra online, care nu au internet, telefon sau acces la computer, după procesul implementat anul trecut, în vederea înregistrării cererilor. Ceea ce a fost făcut public, procedura de înregistrare la programul de compensații practic a rămas același, iar procesul de depunere a cererilor pentru compensații de căldură începe în săptămâna curentă, de astăzi, și va continua până pe data de 28 noiembrie. 

Rog să fie oferit suportul necesar în această privință. Ceea ce nu este clar deocamdată pentru nimeni, care este metoda de calcul și care va fi suma compensată, deocamdată nu a fost anunțată, așa că rog să oferim suport cetățenilor pentru a se înregistra, iar ulterior sper că vom afla cu toții care vor fi aceste mecanisme. Colegii de la Direcția Educație, vă rog, cu privire la desfășurarea procesului educațional în municipiul Chișinău.

 

Daniela Munca-Aftenev: Bună ziua. Astăzi, 3 noiembrie, elevii au revenit la ore după vacanța de toamnă, desfășurată în perioada 27 octombrie - 2 noiembrie. Pe parcursul acestei săptămâni, se va monitoriza frecvența elevilor la ore. Pe parcursul vacanței de toamnă, instituțiile de învățământ extrașcolar și școlile sportive municipale și-au continuat activitatea educativă, culturală și sportivă conform orarului și planurilor de activitate aprobate, oferindu-le copiilor și tinerilor oportunități de dezvoltare, recreere și performanță.

Din cei 14.465 de copii înscriși, au frecventat cercurile 11.907 elevi, inclusiv 110 copii refugiați din Ucraina. În perioada vacanței de toamnă, au activat 1090 cercuri în incinta instituțiilor extrașcolare și 1014 cercuri în incinta instituțiilor de învățământ. Cele 13 centre de creație ale copiilor au organizat și realizat 80 de activități cu diverse tematici, cum ar fi excursii, concursuri, competiții, campionate, masterclass-uri, expoziții și așa mai departe.

Cu referire la procesul de conectare a instituțiilor educaționale la agentul termic. Deci, din grădinițe, din 130 de grădinițe din municipiul Chișinău, care se află în subordinea direcției, în cele cinci sectoare sunt conectate la agentul termic 129, cu excepția grădiniței 35 din sectorul Botanica, pentru că instituția este închisă pentru reparații capitale.

În ceea ce privește școlile, avem din 131 de instituții preuniversitare, 84 sunt conectate la ora aceasta și celelalte urmează astăzi, mâine, să fie conectate în dependență de cum acest lucru este coordonat de Termoelectrica. Deci, până mâine trebuie să avem toate instituțiile conectate. Vreau să menționez faptul că instituțiile de învățământ primar și secundar, ciclul I și II, extrașcolar și cele la autogestiune financiară, se conectează la agentul termic în dependență de temperatura medie în clasă, la cererea managerilor instituțiilor și decizia conectării instituțiilor la agentul termic aparține directorului instituției de învățământ.

Un anunț important pentru părinți. În scopul îmbunătățirii serviciilor educaționale, direcția a elaborat un chestionar, evaluarea stării de bine a elevilor în mediul școlar. Am invitat toți părinții să-l completeze online până la data de 1 noiembrie 2025. În contextul examinării mai multor sesizări, este important să identificăm instituțiile în care se înregistrează mai multe nereguli, cum ar fi colectările ilicite de bani, pentru a putea efectua monitorizări și intervenții corespunzătoare.

Opiniile părinților sunt esențiale pentru îmbunătățirea climatului educațional, consolidarea relației dintre școală, elevi și familie și asigurarea unui mediu sigur, transparent și echitabil pentru toți copiii. Evident că răspunsurile sunt confidențiale. Rezultatele sondajului realizat vor fi aduse la cunoștința tuturor instituțiilor în cadrul ședinței organizate de direcție cu directorii instituțiilor de învățământ primar și secundar și se vor întreprinde acțiuni concrete de rigoare pe fiecare segment și în cadrul fiecărui caz în parte.

În ceea ce privește grupele cu program prelungit, pe parcursul săptămânii precedente, direcția a monitorizat activitatea celor 113 instituții de învățământ primar și secundar, ciclul I și II, care organizează aceste grupe. La moment avem 1115 grupe și clase cu program prelungit, de care beneficiază 31.428 de elevi. 1071 de grupe funcționează cu durata de 3 ore și 44 de grupe cu durata de 6 ore.

Menționăm că grupele cu program prelungit pentru semestrul I al anului 2025-2026 sunt organizate gratuit și sunt finanțate din bugetul Primăriei Municipiului Chișinău. Pe parcursul lunii noiembrie, conform prevederilor regulamentului de organizare și funcționare a acestor grupe, aprobat de minister, prin ordinul emis, Direcția Generală va continua să organizeze vizite de monitorizare în toate instituțiile vizate pentru a identifica corectitudinea respectării prevederilor acte normative. În luna decembrie vom informa despre rezultatele monitorizării pe acest segment.

Acordarea ajutorului material unic, etapa a doua, și pregătirea elevilor din familii social defavorizate către noul an școlar, situația la zi. Pentru anul de studiu 2025-2026, Primăria Municipiului Chișinău a alocat suma de 5,6 milioane de lei, destinată unui număr de 8.000 de elevi. Până în prezent au fost recepționate și aprobate 7.836 de cereri, dintre care, prima etapă, 6.382 de beneficiari, etapa a doua, 1.474 de beneficiari. La moment avem 144 de ajutoare disponibile.

Pe parcursul lunii noiembrie, beneficiarii vor avea posibilitatea să ridice ajutorul material. Beneficiarii sunt informați despre modalitatea de ridicare a ajutorului material și cei care au întrebări se pot adresa nemijlocit la Direcția Generală Educație, Tineret și Sport. Acest program este deja unul cu tradiție și se desfășoară opt ani consecutiv.

Și la final, weekend-ul acesta, într-adevăr, a fost un weekend foarte bogat în activități. Am desfășurat cinci evenimente municipale în parteneriat cu diverse organizații locale și internaționale, la care au participat peste 700 de participanți, sportivi și elevi. Suma totală alocată de Direcția Generală pentru desfășurarea acestor activități este de 255.398 Lei pentru premii, activități logistice și așa mai departe.

Campionatul deschis al municipiului Chișinău la tenis de câmp, Cupa deschisă a municipiului Chișinău la Armwrestling, Turneul municipal deschis la Muay Thai Chișinău Urban Legends 2025, Campionatul Open al municipiului Chișinău la Para Powerlifting și concursul municipal organizat în premieră, Maratonul Educațional "Chișinăul de ieri, Chișinăul de azi", desfășurat în colaborare iarăși cu partenerii, instituțiile educaționale, 65 de instituții au participat la această vânătoare de comori pentru a afla mai multe detalii despre municipiul Chișinău. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Doamna Buga, vă rog.

 

Marina Buga: Bună ziua. Stimate domnule primar, dat fiind faptul că deja ați menționat despre acel proces de înregistrare a compensațiilor la energie, vreau să-mi încep raportarea cu continuarea acelor informații. Este adevărat, începând de astăzi a devenit funcțională platforma online compensatii.gov.md, care permite înregistrarea și prelucrarea cererilor pentru compensarea cheltuielilor pentru utilizarea energiei de către gospodăriile casnice în perioada rece a anului 2025-2026.

Pentru luna noiembrie, termenul de depunere a cererilor va fi începând de astăzi până la data de 28 noiembrie. Similar anului trecut, modalitățile de înregistrare pe platforma dată au rămas aceleași, sunt disponibile modalitatea de a te înregistra individual și nemijlocit înregistrarea asistată.

Și la acest proces, ca și anului anterior, venim în suportul locuitorilor municipiului Chișinău, prin asigurarea înregistrării asistate. Astfel, în toate direcțiile teritoriale de asistență socială din sectoarele municipiului, precum și în cadrul primăriilor orașelor, satelor, comunelor din componența municipiului Chișinău, au fost organizate puncte de înregistrare unde asistenții sociali, dar și alt personal desemnat în calitate de registratori, vor acorda suport și vor înregistra următoarele categorii de populație:

Solicitanții pentru care sursa principală de încălzire sunt combustibilii solizi (lemn, cărbuni), solicitanții care nu au conexiune la energia electrică, solicitanții care nu pot comunica un cod IDNP și, nemijlocit, persoanele, familiile aflate în dificultate care nu dispun de un echipament, nu au acces la internet și nu au abilitățile necesare pentru a se înregistra individual pe platforma menționată. Pentru acest proces, noi am implicat în jur de circa 50 de unități de personal. Îmi cer scuze, 90.

Astfel, pentru a facilita și asigura buna funcționare a procesului de înregistrare, în vederea prevenirii acelor fluxuri supraaglomerate la punctele de înregistrare, intervin către locuitorii municipiului Chișinău cu rugămintea, dar și încurajarea, în primul și în primul rând, să se înregistreze individual. Platforma este foarte simplă, în timp rapid se pot înregistra. De asemenea, este încurajarea de a apela la copii, la nepoți, la vecini care dețin abilități digitale pentru a le acorda suport în înregistrare.

Iar, totodată, pentru a asigura o distribuție uniformă a solicitărilor pe toată durata perioadei, reiterez, termenul de înregistrare este până la data de 28 noiembrie. Din experiența deținută, este un timp rezonabil în care putem să asigurăm înregistrarea tuturor persoanelor, fără ca acestea să creeze cozi începând chiar din primele zile. Și nu în ultimul rând, aș ruga locuitorii municipiului să manifeste răbdare, înțelegere, dar și respect față de colegii mei, dat fiind faptul că aceasta este o muncă care vine în suportul locuitorilor și reprezintă o muncă suplimentară celei de bază.

Ca să-mi continui raportarea pe domeniul de asistență socială, vreau să aduc la cunoștință unele date de activitate. În perioada de raportare s-au înregistrat 2.994 de beneficiari de măsuri de asistență socială. Au fost realizate 2.746 intervenții la domiciliu persoanelor cu dizabilități, persoanelor singuratice în etate și alte 230 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale din subordine, inclusiv 92 de persoane fără adăpost.

Dacă este să vorbim pe segmentul medical, cu referire la situația epidemiologică din municipiul Chișinău, conform datelor comunicate de Centrul de Sănătate Publică, în perioada de raportare, în instituțiile medico-sanitare publice și private s-a înregistrat o creștere a numerelor de cazuri de boli infecțioase, 1.197 de cazuri, cu 150 de cazuri mai mult comparativ cu săptămâna precedentă. Dintre aceste cazuri, 65,3% a fost înregistrate la copiii cu vârste între 0-17 ani.

Printre bolile infecțioase înregistrate se evidențiază infecțiile acute a căilor respiratorii, în număr de 820 de cazuri, patru cazuri de gripă, 138 de cazuri de boli diareice acute, precum și alte infecții aerogene: trei cazuri de tuberculoză la maturi, 50 de cazuri de varicelă și alte infecții. În cadrul unităților primiri urgențe a spitalelor clinice municipale, au fost înregistrate 3.253 de adresări, cu 60 de adresări mai mult decât săptămâna precedentă. Din numărul total de adresări, 2.071 din ele au necesitat internare. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Domnul Ciornîi, vă rog.

 

Dorin Ciornîi: Domnule primar general, stimați colegi, pe parcursul săptămânii trecute, întreprinderile din cadrul Direcției Generale Mobilitate Urbană au continuat lucrările de întreținere și reparație a infrastructurii municipale. Acțiunile au vizat în special finalizarea proiectelor demarate în acest an și pregătirile șantierelor pentru perioada rece a anului.

Astfel, Regia Exdrupo a finalizat așternerea stratului de uzură pe șoseaua Hâncești, tronsonul cuprins între strada Sihastrului și Miorița. Pe străzile Nicolae Costin și Maria Drăgan s-a lucrat la amenajarea racordărilor. În paralel, echipele au intervenit pe mai multe străzi pentru frezarea denivelărilor și executarea plombărilor pentru lichidarea situației de avariere pe partea carosabilă. Totodată, s-au desfășurat lucrări de reparație și întreținere a sistemului de canalizare pluvială în oraș.

Pentru sporirea siguranței în trafic, în această perioadă au fost aplicate peste 2.800 de m² de marcaj rutiere, iar 70 de indicatoare au fost reparate și înlocuite. De asemenea, pe străzile Sfânta Vineri și Pietrarilor s-a intervenit la amenajarea a două treceri pietonale noi și împreună cu trotuarele adiacente în scopul sporirii siguranței pietonilor.

În același timp, Lumteh a asigurat funcționarea iluminatului public municipal, fiind efectuate mai multe lucrări de mentenanță sau de reparație curentă. Astfel, au fost înlocuite sau reparate 250 de corpuri de tip LED și 900 de metri lineari de cablu nou. La fel, întreprinderile municipale de transport public au asigurat în continuare deplasarea zilnică a pasagerilor la capacitate deplină, astfel cu 335 de troleibuze și 159 de autobuze pe rutele municipale și suburbane. Raportul finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Burdiumov, vă rog, cu privire la sezonul de încălzire și împreună cu doamna Emilia, referitor la campania de salubrizare și plantare.

 

Ion Burdiumov: Bună ziua, domn primar, stimați colegi. Conform dispoziției 360 din 3.10.2025, pe teritoriul municipiului Chișinău a fost început sezonul de încălzire. Vreau să raportez că la data de astăzi sau la data de 3, avem următoarea situație. Ce ține de blocul locativ din 2.693 de blocuri, la moment avem conectate 2.464, urmează să fie conectate încă 229 de blocuri. Cred că încă nu au fost solicitate. Pe parcursul săptămânii cred că se vor conecta. Direcția locativă va monitoriza acest proces.

Cei ce ține de instituțiile de învățământ a raportat colega. Vreau să mai informez că din instituțiile medicale, din 68 de instituții sunt conectate la moment 54 de instituții. Cei ce ține de aș vrea să menționez că au fost finalizate lucrările de reparație capitală la fondul locativ ce ține de acoperișuri și rețele. Astfel, nu avem nicio problemă pentru livrarea agentului termic. La programul de schimbarea ferestrelor suntem la 77%. În următoarele două săptămâni o să finalizăm.

Vreau să informez că și în acest an, Primăria Municipiului Chișinău a procurat 25.000 de m² de material pentru reparația curentă a acoperișurilor. A fost repartizat întreprinderilor municipale de gestionare a fondului locativ, atât și asociațiilor. La moment, după informația că au fost deja aplicate peste 10.000 de m².

Cam asta este informația ce ține de pregătirea de sezonul de iarnă. Ce ține de campania de salubrizare de toamnă, vreau să vă comunic că săptămâna precedentă, în această campanie au fost implicate în fiecare zi 400 de persoane de la întreprinderile municipale specializate, 20 de unități de tehnică pentru salubrizarea mecanică. Ca rezultat, pe parcursul săptămânii precedente au fost evacuate 382 de rute de deșeuri. Preponderent sunt de origine vegetală, frunze și crengi.

Continuăm în același ritm. Vreau să menționez că campania de salubrizare va continua până la sfârșitul lunii noiembrie. Plus, în fiecare pretură, practic, au fost organizate de către fiecare pretură, au fost organizate acțiuni de salubrizare în preajma râului Bâc, în parcuri și în spațiile publice. Informația totalizată o s-o prezentăm la sfârșitul campaniei de salubrizare. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc. Doamna Braga, vă rog.

 

Emilia Braga: Bună ziua, domnule primar, stimați colegi. Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi s-a alăturat activ la campania municipală "Curățenie generală de toamnă", desfășurată în perioada 15 septembrie - 30 noiembrie 2025. În cadrul campaniei, întreprinderea municipală desfășoară următoarele acțiuni: greblarea și evacuarea periodică a frunzelor uscate și a deșeurilor vegetale, salubrizarea parcurilor, scuarurilor și a spațiilor verzi.

Plantarea de arbori și arbuști decorativi în colaborare cu preturile de sector. Defrișarea arborilor uscați sau periculoși în conformitate cu avizele ecologice. Reabilitarea zonelor verzi afectate de trafic sau intervenții edilitare. Inițiativa coordonată de Primăria Municipiului Chișinău a dus la igienizarea și înfrumusețarea spațiilor publice, a parcurilor și a zonelor verzi din capitală, unde întreprinderea municipală colaborează strâns cu preturile de sector.

În cadrul acestei campanii, am beneficiat de suportul a 90 de voluntari, în care au solubrizat suprafețele din Parcul Valea Trandafirilor și din pădurea parc aflată în arealul străzilor Florilor, Caleilor, pe care s-au evacuat peste 10 rute de transport deșeuri vegetale. În aceste zone, pe principalele bulevarde ale capitalei, străzi, scuaruri și parcuri, întreprinderea municipală desfășoară lucrări ample de plantare de arbori cu balot de talie înaltă.

Astfel, conform planului de plantare pentru anul 2025, au fost plantați arbori tineri de platan, arbori de lalea, arbori de gumă, salcâm formă sferică. S-au efectuat lucrări de plantare pe bulevardul Ștefan cel Mare, bulevardul Traian, bulevardul Mircea cel Bătrân, străzile Alecu Russo, Nicolae Dimo, Sadoveanu, Vlaicu Pârcălab, strada Trandafirilor, Albișoara, Sarmizegetusa, Ion Creangă și strada Studenților.

Numărul arborilor care sunt plantați va depăși numărul arborilor înlăturați. Fiecare arbore și arbust nou plantat este udat din abundență și protejat cu suport special din lemn, care îl apără de vânt și de eventuale acte de vandalism. Urmează a fi plantați și arbori de tei, carpen, sapora, magnolie, prun roșu, catalpa, arțan și prun negru.

La fel, prin intermediul comunicării de pe platforma online, întreprinderea a atenționat locuitorii că arderea deșeurilor la orice tip este strict interzisă și se sancționează conform legislației în vigoare. Respectarea acestor norme este esențială pentru protejarea sănătății publice și a mediului înconjurător. Eforturile administrației publice și a municipiului Chișinău, ale întreprinderii sunt făcute pentru a oferi locuitorilor un mediu urban sănătos, sigur și estetic pentru toți locuitorii și oaspeții capitalei. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamnă director. Colegii de la poliție și de la situații excepționale?

 

Igor Grițac: Bună ziua. În perioada de referință de către echipele mobile de reacționare operativă s-a intervenit în total la 1259 de apeluri de urgență 112, dintre care 673 au fost pe timp de zi și 586 apeluri pe timp de noapte. Totodată, pe parcursul săptămânii, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 180 de infracțiuni, dintre care 126 au fost descoperite. La fel, fiind reținute în total 23 de persoane aflate în urmărire penală și 11 debitori de stat.

La capitolul practici contravenționale de către organul de constatare au fost întocmite 1435 procese verbale cu privire la contravenții, fiind aplicată o amendă în mărime de 870.245 de lei. La fel, pe parcursul săptămânii, de către angajații Direcției de Poliție a municipiului Chișinău și a inspectoratelor teritoriale din subordine, a fost menținută ordinea și securitatea publică la 28 de evenimente în masă, dintre care social-politice 8, cultural-distractive 8 și sportive 5. La fel, cinci, patru vizite oficiale.

Totodată, în perioada de raport, au fost desfășurate 107 măsuri de prevenire, dintre care 90 pe timp de zi și 17 pe timp de noapte. Cu atenție sporită fiind atrasă cazurilor de abandon în rândurile minorilor, consumului și comercializării drogurilor, contracarării furturilor de biciclete din buzunare și automobile. La capitolul accidente rutiere, pe parcursul săptămânii au fost înregistrate 406 informații, dintre care 308 au fost calificate ca accidente rutiere.

Dintre care, 18 fiind calificate cu consecințe ușoare, grave și 290 fiind calificate ca accidente cu pagubă materială. Totodată, domn primar, referitor la informațiile parvenite din instituțiile de învățământ sau de la persoanele care vă sesizează cu referire la cazurile de consum a drogurilor în instituții și teritoriul acestora, Poliția Capitalei vrea să aducă la cunoștință că zilnic de către organul de constatare din cadrul Inspectoratului de Poliție sunt desfășurate lecții de instruire.

La fel, sunt desfășurate măsuri ce reies din atribuțiile de serviciu cu referire la informațiile respective și ar fi necesar ca orice informații parvenite în adresa Primăriei Municipiului Chișinău sau a instituțiilor de învățământ să fie sesizată poliția neîntârziat. Mulțumesc.

 

Ion Ceban: Vă mulțumesc.

 

Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada de dată avem înregistrate 89 de intervenții, dintre care șapte incendii: patru incendii în sectorul Buicani, trei incendii în sectorul Ciocana. Cu părere de rău, în decursul săptămânii, în urma incendiilor, o persoană și-a pierdut viața. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate 272 de cazuri de incendiu, în urma incendiilor 13 persoane au decedat.

În continuare se trec instruiri atât a elevilor, cât și a profesorilor ce ține de prevenirea situațiilor de urgență. În sectorul locativ se continuă măsuri de prevenție în perioada rece a anului. Este necesar ca unele blocuri din municipiul Chișinău nu dispun de adresă pe blocurile locative, unde este un impediment pentru echipa de intervenție de a se deplasa la fața locului.

De către colegii la intervenție, la moment se petrec măsuri de control a surselor de apă din municipiul Chișinău. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc. Mihai, am să te rog pentru săptămâna viitoare să prezinți, să actualizezi inclusiv cu proiectele de la BERD în acest sens. Da? Mersi. Colegi viceprimari? Mersi. O zi frumoasă și o săptămână cât mai reușită la toți. Da. Nu v-am văzut, mă scuzați.

 

Jurnalistă: Bună ziua. Suntem de la Pro TV Chișinău. Aș vrea să ne spuneți ce măsuri concrete întreprinde primăria pentru a rezolva problema ambuteiajului, ambuteiajelor din capitală, a degaja traficul, a micșora numărul de mașini.

 

Ion Ceban: Am menționat în repetate rânduri în acest sens. Primăria își are competențele sale pe domeniul infrastructurii, în special. Este vorba despre drumuri, benzi dedicate, trotuare, semafoare și multe alte lucruri. Aici există o necesitate stringentă de cumularea eforturilor împreună cu administrația publică centrală, poliția rutieră și multe alte detalii pentru a acționa.

Sper că politicul nu se va implica în continuare pentru a distorsiona cumva lucrurile astea. Dacă vă aduceți aminte, inclusiv dumneavoastră ați făcut un reportaj unde, în mod intenționat, în campania electorală, lucrurile au fost cumva influențate. Nu vreau ca acest lucru să devină o tradiție pentru cineva. Deci, repet, primăria pe partea sa face tot posibilul ce poate conform competențelor. Reabilitează infrastructura, investește în diferite soluții care sunt prezentate public de fiecare dată.

 

Jurnalistă: Vă rog să nu lansați acuzații pe care nu puteți să le probați și vreau să continui cu întrebările. La ce etapă se află implementarea coridorului pentru asigurarea transportului public? Anterior se vorbea despre un coridor de benzi dedicate pentru transportul public care va face legătura între toate sectoarele capitalei.

 

Ion Ceban: Nu v-am auzit, nu vă supărați, dacă puteți repeta întrebarea. Și dacă puteți face o specificare referitor la acuzații care nu pot fi probate, în ce sens?

 

Jurnalistă: Pentru că dumneavoastră lansați niște acuzații. Aveți probe că spuneți că noi am făcut o campanie intenționată despre traficul din oraș? Negați că există o problemă în oraș în acest sens?

 

Ion Ceban: Eu nu v-am acuzat pe dumneavoastră, dacă...

 

Jurnalistă: Ați făcut, ați menționat că am avut niște reportaje...

 

Ion Ceban: Am zis că ați avut și un reportaj în acest sens în momentul în care am... în momentul în care am ieșit public și am v-am arătat și dumneavoastră, dar și întregii societăți ce se întâmplă într-un moment dat de timp.

 

Jurnalistă: De o săptămână de zile urmărim ambuteiaje seara, dimineața. Oamenii circulă câte o oră și jumătate pentru a ajunge dintr-un sector în altul. Acest lucru nu este adevărat?

 

Ion Ceban: N-am zis că nu este adevărat că există ambuteiaj. În fiecare capitală există ambuteiaj. Peste tot, absolut. Undeva cineva stă în ambuteiaj 30 de minute, 40 de minute, cineva stă două ore în alte capitale în ambuteiaj. Este o problemă atunci când există atâtea mașini cât există în municipiul Chișinău, jumătate de milion.

 

Jurnalistă: Și reportajul Pro TV nu a avut decât să constate acest lucru și să l arate. Acum vă întrebăm ce faceți dumneavoastră pentru a soluționa această problemă.

 

Ion Ceban: Vorbeam doar despre anul 2023, campania electorală, atunci când a fost acel reportaj. N-am zis și n-am comentat natura acestui reportaj. V-am zis că atunci practic a fost demonstrat că cineva mai se mai implică ca să tensioneze aceste lucruri. Și când m-ați întrebat pe parte de ce face primăria, v-am menționat și explic o dată în plus. Pe partea de infrastructură, primăria repară drumuri, artere, aduce transport public care este deja aproape de 400 de unități în ultimii câțiva ani. benzi dedicate, semafoare, inclusiv cele inteligente, și tot așa mai departe. Deci, primăria pe partea sa de competență realizează practic tot ce poate să realizeze.

 

Jurnalistă: Întrebam despre coridorul care urma să asigure benzele dedicate pentru transportul public, un coridor anunțat acum câțiva ani de Primăria Chișinău, care promitea să facă legătura între toate sectoarele capitalei pentru a micșora timpul de parcurgere a troleibuzului sau autobuzului din punctul A în punctul B. La ce etapă se află acest proiect? Cât la sută din el a fost asigurat? Am fost...

 

Ilie Ceban: Dacă ați observat, noi suntem permanent în dezvoltarea rețelei de benzi dedicate și nu știu despre care coridor... Noi avem o rețea dezvoltată mai mult de 50 de km de benzi dedicate, începând cu Alba Iulia, Creangă, Ștefan cel Mare, Grigore Vieru, Renașterii, Alecu Russo, Meșterul Bătrân. Pot să numesc fiecare tronson și aici nu vorbim de un coridor. Sunt coridoare care leagă sectoarele orașului între ele pentru un confort suplimentar pasagerilor sau locuitorilor care se deplasează cu transportul public, pentru că pentru noi o soluție, cum a menționat și domnul primar, investiția în transportul public, în viteza de deplasare a transportului public este prioritară și asta este de fapt o măsură de combatere a ambuteiajelor.

Pentru că cei care vor să se deplaseze cu automobilul de la Ciocana în centru vor ajunge într-un timp sporit, pentru că este ora de vârf, însă cei care se deplasează cu transportul public vor ajunge într-un timp mult mai rapid, deoarece sunt aceste, este această infrastructură și autobuze sau transport public confortabil care locuitorii îl pot utiliza mult mai frecvent și și creșterea numărului de pasageri confirmă că este o soluție bună și noi în continuare vom investi în ea. 

Ion Ceban: Și ceea ce anterior, de exemplu, ca și drum de parcurs era o oră și jumătate sau o oră și 20 de minute cu, inclusiv cu transportul public, astăzi face 20-30 de minute. Există o diferență majoră în acest sens. Vă rog.

 

Jurnalistă: Puteți să ne spuneți pe câte străzi ar urma să apară încă aceste benzi dedicate?

 

Ion Ceban: Este în continuă dezvoltare acest proiect și așa cum s-a menționat, da, sunt conectate practic toate sectoarele, de la Botanica la Buicani, de la sectorul Centru până în sectorul Râșcani și sectorul Ciocana. Și este în continuă dezvoltare. Vă aduc aminte că acum cinci ani de zile nu era 1 km, nu că nu erau 10 m în această privință. Ca și calitatea transportului public, prin care te uitai la carosabil prin podelele autobuzelor sau troleibuzelor, dacă este să vorbim la modul propriu.

 

Jurnalistă: Întrebarea mea inițială despre acest coridor, care presupune benzi dedicate transportului public și care leagă acele coridoare, acele sectoare, de fapt, întrebarea era următoarea: El a fost început. Noi am avut știri și ați vociferat despre care sunt primele străzi. Întrebarea era la ce etapă se află acest proiect. Dacă urmează să mai apară alte străzi, cât la sută din acest coridor a fost asigurat când mi-ați spus că nu ați înțeles care este, care coridor, care proiect. Am dori un pic de specificare, vă rog, aici la acest subiect.

 

Ion Ceban: Dacă este să vorbim nemijlocit despre deplasare, inclusiv viteza de deplasare, atunci vorbim despre conectarea tuturor sectoarelor. S-a menționat, sunt peste 50 de km la această etapă. Ceea ce n-a fost anterior. Ceea ce, da, este în continuă dezvoltare și proiectul va continua, inclusiv pe alte străzi.

 

Jurnalistă: Mulțumesc. Totodată, aș vrea să vă întreb despre benzile dedicate transportului alternativ, bicicliștilor, celor care folosesc trotineta. La ce etapă se află acest proiect? Anterior s-a reamenajat în sectorul Botanica, atunci când a fost reparat și trotuarul. Cât la sută din aceste benzi sunt în Chișinău în prezent și cât intenționați să faceți în continuare?

 

Ion Ceban: La fel este în continuă dezvoltare și este prezent practic în toate sectoarele, atât ținând cont de capacitățile carosabilului, cât și pe anumite zone a trotuarelor care sunt disponibile pentru a realiza acest lucru.

 

Jurnalistă: Referitor la bugetul municipal, anterior au fost discuții despre faptul că unele fracțiuni negociază funcții pentru a vota acest buget. Dumneavoastră cunoașteți această situație? Este adevărat și dacă da, cu cine negociați?

 

Ion Ceban: Ceea ce este cert, la această etapă, de opt ori bugetul fiind prezentat începând cu decembrie 2024, făcut public, a fost respins, exclus, de două fracțiuni: Partidul Socialiștilor și Partidul Acțiunii și Solidarității. Acuma, nu negociem cu cineva nemijlocit funcții sau alte lucruri. Bugetul este integral prezentat public și cred că cel mai bun lucru pe care îl pot face consilierii pentru a demonstra față de populația care le-a delegat acest mandat, este să voteze, să discute public și să voteze atât bugetul pentru 2025, cât și bugetul pentru 2026. Și reiterez ce a fost de multe ori menționat în spațiul public, toate proiectele și programele care sunt, sunt în derulare.

 

Jurnalistă: După ce a fost investit, ministrul Culturii a vorbit despre caldarâm, despre faptul că intenționează să facă o vizită acolo și să este deschis la dialog cu autoritatea publică locală pentru a soluționa și a repara acea porțiune. Primăria Chișinău va merge la dialog cu noul ministru al Culturii, va merge pentru a rezolva problema?

 

Ion Ceban: Primăria Municipiului Chișinău în permanență a fost pentru dialog și am și inițiat aceste lucruri și am așteptat ca să existe soluții constructive. Am zis că în acest oraș n-avem de împărțit decât miile de probleme cu care se confruntă locuitorii noștri, oamenii, cetățenii de rând. Cu siguranță, dacă vor fi abordări constructive, noi suntem doar pentru. Alte întrebări?

 

Jurnalistă: Vă mulțumesc.

 

Ion Ceban: Dacă nu sunt, vă spun o zi frumoasă și o săptămână cât mai reușită tuturor.


Distribuie