
(Transcriere) Ședința primăriei din 3 februarie 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în semestrul II al anului de studii 2024-2025, în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor în sezonul rece 2024-2025.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
4. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău
5. Raport privind situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Încă o dată, bună dimineața la toată lumea! Rog domnul Ciornîi, domnul pretorii, colegii Direcția Comunală Locativă, dacă este cineva în locul domnului Burdiumov, și Spațiile Verzi, scurtă informație despre intervențiile în legătură cu timpul de afară. Vă rog.
Dorin Ciornîi: Domnule primar general, stimați colegi, în urma precipitațiilor sub formă de lapoviță și ninsoare, începute din după-amiaza zilei de duminică, echipele de intervenție ale Întreprinderii Municipale Exdrupo au acționat prompt pentru a asigura condiții optime de circulație pe drumurile din oraș. Deci pe parcursul nopții trecute, dar și în primele ore ale dimineții, s-au desfășurat lucrări de patrulare și distribuire a materialului antiderapant pe arterele principale și secundare și accesele către suburbii, pentru a preveni formarea poleiului și a menține carosabilul curat. Deci, în teren au fost implicate 18 autospeciale și mecanisme. În prezent, starea drumului este bună, iar circulația rutieră se desfășoară în condiții normale. Atât.
Ghenadie Dubiță: Bună dimineața, colegi, domn primar! Pe parcursul nopții, specialiștii și utilajele din cadrul Direcției Generale Locativ Comunale au intervenit masiv în sectoare pentru a asigura accesul către instituțiile sociale, școli, grădinițe, spitale, policlinici, instituții publice, astfel încât a fost asigurat împrăștierea materialului antiderapant necesar pentru a nu admite formarea poleiului și a fost asigurat pe deplin scopul propus. Atât.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Gârbu.
Tudor Gârbu: Bună ziua, domn primar, bună ziua, colegi! Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi, cu 11 utilaje echipate pentru intervenție în caz de deszăpezire, au fost pregătite. De cu seară, nu a fost necesitatea ca să intervenim mecanizat, s-a intervenit doar manual. Începând cu orele 05:30, toate parcurile au fost au fost inspectate, verificate de către muncitorii Asociației de Gospodărire a Spațiilor Verzi și s-a intervenit doar acolo unde era necesitate. Primordial s-au verificat cascadele de scări, acolo unde pot apărea careva incidente, dar peste tot a fost destul de accesibil, nu a fost necesar ca să să folosim materialul antiderapant. În continuare, ne continuăm activitățile și totul este sub control.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Pretorii, cei care sunt prezenți, adjuncții. Noi avem o echipă foarte mare care e plecată de astăzi dimineață la București. Rog pretorii care sunt prezenți, iar dacă nu sunt prezenți, adjuncții.
Pretura Rîșcani: Bună dimineața, domnule primar! Bună dimineața, stimați colegi! Deci, în sectorul Râșcani s-a intervenit în decursul nopții cu trei trei utilaje de deszăpezire cu sare și perie, un utilaj de tip Avânt. Au participat 15 persoane. S-a atras atenția la subterane, stațiile de așteptare. La moment, toate drumurile sunt accesibile. Careva situații ieșite din comun n-am avut.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Botanica.
Pretura Botanica: Bună dimineața tuturor! În intervenția în sectorul Botanica de către Întreprinderea Municipală pentru Servicii Locative a început din noaptea trecută, de la orele 01:00. S-a intervenit atât cu autospeciale cu perie, cât și au fost pregătite și cele cu sărăriță. În special, s-a intervenit pe străzile Grenoble, Valea Crucii. Au fost monitorizate accesele către instituțiile educaționale și medicale. Pe lângă aceasta, au fost și antrenate două echipe mobile care au intervenit în stații de așteptare, subterane și accese. Atât.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Sectorul Centru.
Pretura Centru: Bună dimineața! În prevenirea și combaterea poleiului în sectorul Centru, de către Întreprinderea Municipală Servicii Locative Centru a intervenit cu șapte unități tractoare cu sărăriță la patrulare și s-a intervenit la partea pietonală a străzii. De către Întreprinderile Municipale de Gestionare a Fondului Locativ, în număr de 55 de muncitori, au intervenit la la deszăpezirea căilor de acces către blocurile locative și terenurile de gunoi. Și de către Întreprinderea Spații Verzi a sectorului Centru, 48 de muncitori au verificat și intervin la aleile din parcuri și scuarurile din sector.
Ion Ceban: Mulțumesc. Buiucani.
Pretura Buiucani: Bună dimineața! În sectorul Buiucani, pe parcursul nopții, s-a intervenit cu două unități de transport dotate cu perie. În special, s-a intervenit pe trotuarele din strada Unirii, în perimetrul blocurilor numărul doi și numărul patru, trotuar din strada Nicolae Costin, perimetrul blocurilor 59-65 și Deleu nouă spre șoseaua Balcani. Material antiderapant nu a fost folosit. Careva situații ieșite din comun n-au fost atestate. Mersi.
Ion Ceban: Mulțumesc. Sectorul Ciocana.
Pretura Ciocana: Bună dimineața, domn primar general, stimați colegi! Vreau să vă raportez ce ține de sectorul Ciocana. S-a intervenit de ieri seară, de la ora 17:00, în sector cu 10 unități de transport. Lucrătorii întreprinderilor municipale au fost toți antrenați la prevenirea și combaterea poleiului. S-a lucrat toată noaptea, până dimineață, astăzi. Incidente nu au fost depistate.
Ion Ceban: Mulțumesc. Domnul Ciornîi, accesele către suburbii, totul e curat?
Dorin Ciornîi: Da, domn primar, s-a intervenit și la accesele suburbii, totul e în regulă.
Ion Ceban: Transportul public?
Dorin Ciornîi: Fără întrebări. Conform rutelor stabilite.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul viceprimar Ilie Ceban, vă rog foarte mult să monitorizați în continuare situația în teren, astfel ca să nu avem tot tipul de situații mai puțin plăcute. Domnul Pavaloi, vă rog frumos, referitor la procesul educațional.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, cu referire la situația în instituțiile educaționale, ca urmare a vremii nefavorabile, vreau să menționez faptul că de bună dimineață, colegii mei au raportat că pe teritoriul instituțiilor de învățământ s-a intervenit de către personalul angajat în instituții, asigurându-se ca căile de acces pe teritoriul instituțiilor de învățământ să fie curățate.
Cu referire la activitățile pe care le-am prestat săptămâna anterioară, vreau să menționez faptul că am avut mai multe activități cu caracter sportiv. Astfel, în perioada 3 ianuarie - 7 martie este în plină desfășurare Cupa de Iarnă la fotbal, Chișinăul de Seară, la care participă 85 de echipe, cu peste 1670 de sportivi.
La fel, în perioada 31 ianuarie - 9 februarie are loc Campionatul Municipal de șah la juniori, la care participă mai mulți sportivi de diferite categorii de vârstă. La fel, în săptămâna anterioară, am avut mai multe activități ce au ținut de Ziua Internațională a Comemorării Victimelor Holocaustului. Am făcut mai multe totalizări, respectiv în instituțiile educaționale au avut loc 348 activități educaționale și culturale dedicate memoriei victimelor Holocaustului, la care au participat 71256 de elevi.
Un alt aspect ce ține de activitatea direcției în săptămâna de referință a fost marcarea Zilei Internaționale a Nonviolenței în Școală, în data de 29 ianuarie 2025, prin organizarea unui atelier în care au participat managerii instituțiilor de învățământ, aproximativ 120 de cadre manageriale, la care s-au discutat despre aplicarea cadrului conceptual și metodologic privind prevenirea și intervenția angajaților din sistemul educațional în cazurile de violență în mediul școlar.
În ceea ce privește încadrarea copiilor cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că în săptămâna anterioară am avut 15 elevi mai mulți, ori la ziua de astăzi avem 1905 copii încadrați atât în instituțiile secundare, școli, cât și grădinițe, 458 fiind în grădinițe încadrați și 1447 de elevi în instituțiile școlare. Raport finisat. Dacă sunt întrebări.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Domnul Bolocan, vă rog.
Vladimir Bolocan: Bună ziua, domn primar general, stimați colegi! Săptămâna trecută, în ziua de vineri, a fost organizat un eveniment mai special, este vorba de aniversarea a 35 de ani de la fondarea AMET Buiucani AMET Botanica, la care a participat inclusiv și doamna europarlamentar, doamna Maria Grapini. Îi mulțumim foarte mult pentru susținerea care și-a exprimat-o și pentru vizita care a avut-o și în cadrul primăriei și în cadrul centrelor noastre sociale din subordine. Acest lucru vorbește foarte clar că orașul Chișinău este privit că de fapt municipiul Chișinău este privit ca un municipiu european, iar administrația municipiului Chișinău este privită ca o administrație europeană, lucru care ne bucură foarte mult și încă o dată ne exprimăm recunoștința pentru acele proiecte frumoase care sunt finanțate și pentru susținerea pe care o avem noi atunci când aplicăm la proiecte europene.
Totodată, de asemenea, săptămâna trecută am primit mai multe anunțuri cu privire la declararea câștigători pe anumite proiecte din care Direcția Generală Asistență Medicală și Socială face parte din anumite consorții finanțate de programul european EU4Health și în viitorul apropiat, în luna începutul lunii aprilie, vom avea și un eveniment de amploare la Chișinău, unde vom avea o întâlnire a consorțiului care a aplicat la acest proiect finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul căruia ne vom propune să prezentăm scopurile și rezultatele dorite din conlucrarea noastră cu alte 30 de organizații din din acest consorțiu.
Totodată, vreau să anunț că săptămâna aceasta, duminică, va fi sărbătorită Ziua Internațională a Stomatologului. Cu această ocazie, pe data de 8 februarie, în cadrul Centrului Stomatologic pentru Copii, vom organiza un mini-turneu de șah de la care vor participa beneficiarii serviciilor stomatologice ale policlinicii policlinicii stomatologice de copii. Și pe această cale invităm inclusiv presa să mediatizeze acest eveniment, care va fi o combinație dintre o zi a ușilor deschise și un eveniment frumos la care copilașii care au beneficiat de serviciile stomatologice se vor întrece la șah.
În ceea ce privește activitatea centrelor sociale, vreau să vă spun că săptămâna trecută ne-a reușit să-i încadrăm social patru beneficiari ai Centrului de Găzduire și să identificăm alți patru beneficiari adăugători pentru a-i oferi serviciile de reintegrare socială de care se ocupă inclusiv și Centrul de Găzduire. Astăzi, după ședința operativă, urmează să avem o vizită a reprezentanților Ambasadei SUA la Centrul de Găzduire, ori în ultima perioadă am avut o tangență așa mai delicată, specială, cu unele persoane din Statele Unite ale Americii, și urmează să discutăm următoarele următorii pași în privința colaborării cu în domeniul reintegrării sociale.
În ceea ce privește situația în domeniul medical, suntem la a doua săptămână cu creștere de aproximativ 15% pentru infecțiile acute ale căilor respiratorii superioare. Din fericire, rata de spitalizare în săptămâna trecută a fost mai mică, deci a fost în jur de 45, da, 45,6%, ceea ce ne permite încă să nu fie nevoie de activat paturi suplimentare sau să tragem alarma, situația epidemiologică fiind fiind sub control. Un caz mai special a fost raportată febră tifoidă, care a fost importată din Africa, mai precis din Nigeria, de către un jucător, un titular fotbalist la un club din campionatul Moldovei, dar, slavă Domnului, cazul a fost izolat fără răspândire și medicii deja se ocupă cu anchetele epidemiologice și cu asigurarea asistenței medicale. Nu în ultimul rând, doresc să menționez că totuși povara bolilor netransmisibile este destul de mare și în această ultimă perioadă sunt destul de multe acutizări ale pacienților cardiaci. Pe această cale, atenționăm populația că în momentul în care se simt neplăcut sau deranjați de anumite lucruri să se adreseze imediat medicului, ori riscurile de acutizare pe fond, inclusiv de infecții, este destul de mare și trebuie de avut grijă de sănătate. Și da, nu în ultimul rând, să apeleze și la asistența medicală specializată, care se află în centrele de sănătate și în asociațiile medico-teritoriale din municipiul Chișinău. Raport încheiat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Ciornîi, vă rog, cu privire la situația în ceea ce ține.
Dorin Ciornîi: Direcția Generală Mobilitate Urbană informează că în perioada 27 ianuarie - 2 februarie, de către întreprinderile din cadrul direcției au fost efectuate un șir de lucrări și acțiuni de întreținere a infrastructurii rutiere. Astfel, de către Întreprinderea Municipală Regia Exdrupo a desfășurat lucrări de reparație și întreținere a mai multor drumuri publice din municipiul Chișinău, remediind avariile de pe zona carosabilă prin plombări cu beton asfaltic rece. Aproximativ 160 de m² au fost remediați.
În același timp, pe strada Dela Cucerianu au fost inițiate acțiuni de reabilitarea drumului prin excavare, reprofilarea fundației și așternerea pietrei sparte. Pe drumul de acces spre comuna Bubuieci au continuat acțiuni de amenajare a acostamentului, astfel fiind distribuite și compactate peste 100 t de piatră spartă și 30 t de beton asfaltic supramaturat.
Pentru întreținerea sistemului pluvial au fost realizate peste 200 de intervenții de curățare, spălare, pompare și eliminare a deșeurilor, iar anumite elemente ale rețelei au fost reparate. Totodată, circa 40 de străzi din oraș au fost salubrizate prin curățarea de nămol și gunoaie, fiind efectuate peste 70 de curse.
De către Întreprinderea Municipală Lumteh, în perioada menționată s-a realizat întreținerea și modernizarea iluminatului public în toate sectoarele orașului și în suburbii. Astfel, s-au montat 280 m de cablu, au fost reparate 121 de corpuri de iluminat și înlocuite aproximativ 50 de becuri.
Pe parcursul săptămânii trecute, transportul de pasageri s-a efectuat la capacitate deplină, asigurat de către 332 de troleibuze și 150 de autobuze zilnic, în care au fost puse în circulație. În același timp, s-a asigurat buna funcționare a rețelei de contact și a substațiilor de tracțiune. La fel, s-au efectuat lucrări de întreținere și reparație a unităților de transport din din gestiunea Regiei Transport Electric și a Parcului Urban de Autobuze. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Colegii de la Situații Excepționale.
Oleg Melnic: Bună ziua! În perioada vizată, avem înregistrate 76 de intervenții, dintre care opt incendii. Sectorul Botanica, Buiucani, Centru, câte două cazuri de incendii înregistrate, sectorul Ciocana, Râșcani, câte un caz de incendiu. De la începutul anului până în prezent avem 19 cazuri de incendii înregistrate. În urma incendiilor, nu avem nicio persoană decedată. Totodată, în continuare se întreprind măsuri de prevenire în sectorul locativ. Au fost evaluate 57 de case și instruite 187 de persoane. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Doamnele viceprimar, domnule viceprimar. Mass-media.
Jurnalistă: Bună ziua! Diana Ambros, Pro TV Chișinău. Vă rog să ne spuneți când executivul va propune pe ordinea de zi a Consiliului Municipal Chișinău aprobarea bugetului pentru acest an.
Ion Ceban: Primăria este deplin funcțională în ceea ce ține nemijlocit de buget, iar ce se va întâmpla în continuare în Consiliul Municipal, am văzut această alianță PSRM-PAS, care se gândește nu la cum să facă bine municipiului Chișinău, dar cum să încurce ițele și mai mult, după ce unii, în sensul direct, pe locuitorii municipiului Chișinău i-au încălțat de 400 de milioane și repet acest lucru, este vorba despre echivalentul a 10 școli, cum ar fi școala Pro Succes, cu table interactive, cu cele mai performante laboratoare fizică, chimie, biologie, cu stadioane, cu săli festive, cu soluții incluzive pentru persoanele cu nevoi speciale, sau echivalentul, dacă vreți, 400 de milioane, a 120 de autobuze noi, cum i-ați văzut Isuzu circulând pe teritoriul municipiului Chișinău. Deci, din cauza acestor agramanți, municipiul Chișinău este privat de acești bani. Asta înseamnă că noi trebuie să luăm din altă parte, de la grădiniță, de la școală, de la transport, de la suburbii, ca să acoperim prostiile lor. Și mai au încă în continuare voci ca să se pericliteze aici la microfoane și să dezbată și să devieze atenția publică de la situația gravă în care se află Republica Moldova și nemijlocit municipiul Chișinău, în consecințele acestor decizii care au fost adoptate.
Jurnalistă: Până la urmă, proiectul de decizie a bugetului pentru 2025 va fi revizuit sau o să-l înaintați în forma în care era?
Ion Ceban: Noi nu vedem de ce ar fi necesar să fie făcute anumite modificări, cu excepția acelor ajustări, în condițiile în care avem deficit suplimentar creat. Acum lucrează colegii de la Direcția Finanțe. În scurt timp, o să venim cu o informație publică în acest sens.
Jurnalistă: Și totodată, o precizare, având în vedere experiența de anul trecut, când primăria a votat bugetul pentru 2024 cu Consiliul Municipal Chișinău a votat bugetul cu o întârziere de șapte luni. Până la urmă, executivul a găsit o a încercat să soluționeze problema prin discuții cu fracțiunile. Acum vor avea loc discuții cu fracțiunile pentru a fi votat bugetul mai devreme, nu ca anul trecut și plus la asta ca să nu fie blocate proiectele. Am văzut că a fost lansat bugetul civil, dar cum poate fi acest proiect să funcționeze odată ce e nevoie de acoperire din partea primăriei, dacă lucrează la…
Ion Ceban: Niciun proces care este gestionat de Primăria municipiului Chișinău la această etapă nu este blocat, cu excepția unor anumite aspecte birocratice pe care le întâmpină în această etapă Direcția Transport, din considerentul pe care-l cunoașteți și dumneavoastră, cu show-urile pe care le-am avut în ceea ce privește șeful Direcției Mobilitate Urbană. Atât. În rest, toate procesele sunt absolut gestionate. Nu a avut nici anul trecut și nu are nici în acest an niciun impact negativ faptul că municipiul Chișinău este cu buget provizoriu. Toate absolut angajamentele noi le realizăm, toate proiectele sunt în derulare, iar consilierii, ca de obicei, fac politică în loc să facă ceea ce este necesar și pentru ce au fost votați în Consiliul Municipal Chișinău. Și reiterează o dată în plus, frumoșii de la PAS, împreună cu cei de la Partidul Socialiștilor, au jucat nunta, joacă nunta în continuare, ca și cum o fac în 11 raioane, bătându-și joc de populația Republicii Moldova și cetățenii care sunt stabiliți în municipiul Chișinău.
Jurnalistă: Și totuși, când putem să ne așteptăm ca acest proiect să fie pus pe ordinea de zi a CMC?
Ion Ceban: Păi suntem în proces de lucru, vorba unui prim-ministru.
Jurnalistă: Puteți să ne oferiți într-o lună, în două săptămâni, mai mult.
Ion Ceban: Dar nu există niciun impediment în realizarea proceselor care sunt în municipiul Chișinău, atunci când va exista voință politică. Așa cum v-am spus și data trecută, că tot au căutat să dea vina pe primărie. Și vina nu era la primărie, era în comportamentul consilierilor municipali.
Jurnalistă: Dacă tot să vorbim despre influență politică, recent și cei de la PAS și cei de la PSRM au solicitat de la executiv punerea pe ordinea de zi a acestor subiecte prin conferințe. Au anunțat asta public.
Ion Ceban: Dumneavoastră cumva sunteți afectată de faptul că există un buget provizoriu?
Jurnalistă: Eu cunosc că alte proiecte investiționale în Chișinău nu pot fi realizate. Pentru asta este nevoie de un buget nou, dacă nu greșesc.
Ion Ceban: Ca de exemplu?
Jurnalistă: Reparații de drumuri, construcții, reparații de școli, reparația curților blocurilor de locuit.
Ion Ceban: Reparațiile, reparații de drumuri se realizează, reparațiile în curțile blocurilor de locuit se realizează, drumurile se realizează trotuarele, se realizează spațiile publice, se realizează școlile, se realizează, tot se realizează.
Jurnalistă: Păi de ce se mai aprobă un buget nou pentru orice an?
Ion Ceban: Pentru că așa este procedura, dar noi suntem oameni inteligenți și îl elaborăm într-o așa manieră încât, chiar dacă și-ar dori un consilier sau altul să pună blocaje, să nu se întâmple acest lucru. Iar ceea ce vor consilierii PAS și PSRM, ca să se întâmple cumva ca lucrurile să degenereze într-o formă sau alta, nu prea pozitivă, noi n-o să le facem acest plac.
Jurnalistă: Vă mulțumesc. Și a doua întrebare este despre podul Mihai Viteazul. În luna iulie 2024, dumneavoastră ați declarat că, potrivit contractului, podul va fi gata în aprilie 2025. Iată că ceva mai devreme, responsabilul tehnic al unei companii care efectuează lucrările a menționat că, de fapt, lucrările vor fi finalizate la mijlocul verii 2025. Cum se explică asta?
Ion Ceban: Oamenii lucrează, au existat unele blocaje în ceea ce ține, iarăși, de administrația direcției nemijlocit. Aceste blocaje au fost depășite și sperăm ca lucrările să se realizeze în conformitate cu prevederile contractuale.
Jurnalistă: Potrivit contractului, despre ce termen noi vorbim?
Ion Ceban: Stimați colegi, haideți atunci când se va epuiza agenda contractuală, după asta vom reveni la aceste întrebări. Că revenim noi săptămânal la fiecare întrebare legată de podul Mihai Viteazul. Nu se fac lucrările mai rapid sau mai încet, da? Există prevederi contractuale și, în cadrul acestor prevederi contractuale, se realizează lucrările. Vă mulțumesc.
Jurnalistă: Domnule Ceban, dacă ați putea, vă rog să ne spuneți care este termenul final. Pentru că, de când au început lucrările la podul Mihai Viteazul, termenul tot se amână. Și noi nu înțelegem când, de fapt, potrivit contractului, podul urmează să fie gata.
Ion Ceban: Există contract, în contract există termeni. Când termenii ăștia vor fi depășiți, atunci vom reveni la acest subiect, probabil, dacă vor fi. Alte întrebări?
Jurnalistă: Bună ziua, Ana Neamțu, Jurnal TV. Săptămâna trecută, în cadrul ședinței CMC, s-a menționat că urmează să fie depusă o solicitare la ANRE pentru creșterea tarifului la serviciile de apă și canalizare. Întrebarea mea este dacă a fost depusă această solicitare și cu cât ar urma să aibă loc această majorare.
Irina Gutnic: Da, este adevărat. Săptămâna trecută, operatorul a înaintat regulatorului o cerere de ajustare a tarifului în condițiile creșterii prețurilor la energie electrică. Cu cât va crește tariful, urmează să se expună ANRE.
Jurnalistă: Dar cu cât s-a solicitat să se mărească tariful?
Irina Gutnic: Sunt niște calcule care urmează să fie discutate în ședință deschisă. Urmăriți ședința și o să vedeți rezultatul final.
Jurnalistă: Din declarațiile făcute de domnul Rodin Ciofu la ședința de săptămâna trecută, s-a înțeles că întreprinderea ar putea falimenta dacă nu vor fi aceste creșteri. Să ne spuneți care este situația actuală în cadrul companiei.
Irina Gutnic: Într-adevăr, pe fondul creșterii prețurilor la energie electrică, întreprinderea întâmpină un deficit în proporție de 140 de milioane. De aceea și s-a înaintat această cerere de ajustare a tarifului. Nu putem vorbi acum despre falimentarea întreprinderii, deoarece situația este ținută la control, indicatorii financiari sunt pozitivi și noi, de pe urma economisirii unor cheltuieli pe care le suportăm, reușim să acoperim acest deficit. Însă este nevoie totuși de ajustarea tarifului pentru a depăși economisirea anumitor cheltuieli pe care le suportă operatorul.
Ion Ceban: Vreau doar ca să fie foarte clar. Din cauza acestor agramat care se află la guvern, costurile au crescut considerabil pentru toate regiile, începând cu regia transport electric, care consumă electricitate. Apă-Canal, în proporție de 70%, cheltuielile sunt bazate pe tarifele de la energie electrică și costurile acestora. Multe alte regii, dar vreau să știți un singur lucru, că atunci când am ajuns în primul mandat la primărie, practic toate aceste instituții erau în prag de faliment. Astăzi se descurcă și se descurcă nu rău.
Jurnalistă: În cazul în care nu vor fi făcute aceste ajustări, ce urmează să se întâmple? Dacă a fost gândit un plan de acțiuni?
Ion Ceban: În mod normal, trebuie să acopere, așa cum se întâmplă peste tot în lume, guvernul lucrurile astea. Dar guvernul umblă cu mâința-n sac, în loc să facă reguli la ei acasă și să nu admită să se întâmple astfel de circumstanțe și consecințe. Că o dată în plus, deci reiterează 400 de milioane ne-au încălțat doar în această perioadă și doar grație miopiei, să spunem așa, atât din punct de vedere politic, cât și din punct de vedere administrativ. Pentru că tare multă lume le-a spus: „Sania se pregătește pentru iarnă de cu vară”. Dar noi ne-am trezit în plin sezon în care soluțiile n-au fost altele decât să procurăm cel mai scump posibil și iar să stăm ca proștii noi, moldovenii, din toată Europa, atât la gazele naturale, cât și la energie electrică și multe altele. Întrebări?
Jurnalistă: Bună ziua, Corina Malcocean pentru NewsMaker. Domnule Ceban, cunoaștem că Primăria Chișinău are proiecte în derulare cu USAID, inclusiv reabilitarea grădinițelor. Să ne spuneți care este soarta acestor proiecte acum.
Ion Ceban: Sunt două proiecte pe eficiență energetică. Există ceva neclarități acolo?
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, nu am fost înștiințați cu referire la stoparea sau blocarea acestor acestui proiect pentru două grădinițe. Respectiv, la ziua de astăzi, antreprenorul merge înainte. Nu avem informații cu referire la stopare.
Ion Ceban: Alte întrebări?
Jurnalistă: Deci să înțelegem că nu au fost înghețate aceste proiecte?
Ion Ceban: La această etapă, din ceea ce ne spune domnul director, parcă nu. Am văzut că țipă unii reprezentanți, așa, ai instituțiilor care au rămas un pic fără de granturi. Cei mai independenți.
Jurnalistă: Domnul Chicu, cu care ați creat blocul Alternativa săptămâna trecută, a spus că USAID în Moldova finanțează criminalii. Să ne spuneți dacă sunteți de acord cu această afirmație.
Ion Ceban: Din câte am văzut eu, n-a menționat acest lucru domnul Chicu, dar Elon Musk, care este și în administrație prezidențială. Dar nu cunosc detalii despre afirmațiile publice ale domnului Chicu. Iar în ceea ce ține nemijlocit de faptul unor sau altor poziții ale blocului sau a persoanelor care fac parte din bloc, vor fi evenimente publice la care veți putea da aceste întrebări direct dumnealui sau mie personal sau oricui altcuiva.
Jurnalistă: Cu referire la un alt subiect, să ne spuneți dacă cunoașteți în ce stare se află Arcul de Triumf din centrul capitalei și dacă primăria își propune să aloce bani pentru reparația acestui obiectiv istoric.
Ion Ceban: Arcul de Triumf este la balanța Administrației Publice Centrale. Noi ne îngrijim acolo doar de ceasul care este în jurisdicția noastră, iar tot restul este în jurisdicția Ministerului Culturii, a APP-ului și guvernului. Mulțumesc.
Jurnalistă: Nadia Mihuță, TVR Moldova. Domnule primar, să ne explicați, vă rog, cum rămâne cu taxa pentru serviciile de salubrizare pentru anul 2025. Am urmărit săptămâna trecută acea ședință cu scântei. Ce se întâmplă mai departe? Pentru că majoritatea consilierilor care au votat acest proiect de lege susțin și cer ca această taxă să fie anulată.
Ion Ceban: Haideți să să vă spun eu un singur lucru. Eu am văzut toată țipătura aici, la ședința Consiliului Municipal Chișinău, și n-am văzut să țipe nici PAS, nici PSRM, socialiștii, faptul că dumneavoastră, eu, doamna viceprimar, trebuie să plătească pentru gaz, la factură, în această iarnă, plus 3000, plus 4000 de lei. Iar ei i-a deranjat, cu certitudine, 10 lei pe lună în aceeași factură. Deci unde este 10 lei și unde este 4000? Dar țipătul ăsta nu văd, pentru că ei sunt și, de fapt, protagoniștii, autorii acestor scumpiri și, evident, pentru a devia atenția publică, trebuie să scandeze cât mai tare și să facem din asta un scandal.
Deci decizia nu este anulată, dar este notificată. Din ce am văzut, cancelaria s-a încurcat în declarațiile proprii și în pozițiile proprii, în acest sens. Nu este de mirare, pentru că scopul a fost în continuare cumva să blocheze activitatea primăriei municipiului Chișinău.Dacă va fi nevoie, ne vom duce în instanța de judecată. Unii consilieri vor fi denunțați la Centrul Național Anticorupție pentru intervențiile care mi se par nouă că miros foarte mult a trafic de influență și corupție pasivă. Dar despre asta vom vorbi separat.
Deci nimic absolut nu s-a schimbat în această privință. Și chiar dacă s-ar fi schimbat, oricum taxa este percepută pentru anul precedent, nu pentru anul de gestiune curent. Deci nici măcar asta cei care au luat nota 2 la testul de administrație nu cunosc. Îmi pare foarte rău, asta este calitatea pregătirii consilierilor socialiști și a celor de la PAS.
Jurnalistă: Deci vom achita această taxă pentru anul curent?
Ion Ceban: Cu certitudine.
Jurnalistă: O altă întrebare ține de gunoiștea de la Trușeni. Am văzut că reprezentanții primăriei au avut o întâlnire cu cei de la Ministerul Mediului. Acolo s-au dus mai multe camioane cu pământ, dar ce se întâmplă cu deșeurile care mocnesc? Urmează a fi, nu știu, excavate și sortate? Ce se întâmplă mai departe?
Irina Gutnic: Urmarea ședinței pe care am avut-o în cadrul Ministerului Mediului, s-a luat decizia ca acele deșeuri care sunt depozitate, urmează să fie acoperite cu pământ. Această prescripție am primit-o și de la Inspectoratul pentru Situații Excepționale, cât și de la Inspectoratul pentru Protecția Mediului. Deci zilnic acolo se transportă pământ și argilă pentru a stopa acel fum care este rezultatul dintr-un proces de putrefacție, așa să-i spunem. Gunoiștea, la moment, este stopată, nu funcționează. Urmează să identificăm un alt teren pentru a depozita în continuare deșeurile.
Ion Ceban: În mod normal, astfel de situații, în orice altă țară din lume, e prin efortul comun al autorităților centrale cu autoritățile locale. Dar noi uităm că în municipiul Chișinău trăiesc peste 40% din populația Republicii Moldova sau sunt stabiliți aici.
Și iarăși vreau să revin un pic la taxa pentru salubrizare. Da, deci cea mai mare și gravă problemă pentru consilierii socialiști și cei de la PAS este faptul că municipiul Chișinău astăzi este în topul orașelor curate din Europa. Că dacă veniți din alte capitale europene, vedeți că municipiul Chișinău este mai salubrizat și mai îngrijit din punct de vedere al curățeniei. Și este dovada faptului și declarațiile pe care le primim de la conaționalii noștri, care se întorc acasă de sărbători sau cu orice altă ocazie. Vă mulțumesc.
Jurnalistă: Doamna Gutnic, o precizare. Să ne spuneți dacă s-a stabilit pe termen lung ce se întâmplă acolo, va fi acoperită acea groapă în totalitate și ce se întâmplă mai departe.
Irina Gutnic: O să fiți informații suplimentare despre toate acțiunile care vor fi întreprinse. La moment, doar respectăm procesul de a stopa eliminarea eliminarea acelui fum conform prescripțiilor organelor competente.
Jurnalistă: Am înțeles. Și ultima întrebare este legată de starea caldarâmului. Domnul Mihalache a declarat în luna octombrie că se face un prim pas pentru salvarea acestuia, mai exact, a avut loc acea scanare. Respectiv, dumnealui a declarat că până la sfârșitul anului 2024 va fi prezentat proiectul pentru conservare și punere în valoare. Să ne spuneți ce s-a întreprins până la această oră și dacă vor începe lucrările propriu-zise în 2025.
Ion Ceban: Rog, domnule viceprimar.
Ilie Ceban: În urma unei ședințe care a avut loc în toamna anului trecut, împreună cu Ministerul Culturii, am convenit să prezentăm proiectul de reabilitare a acestei porțiuni de drum către Ministerul Culturii pentru aprobare. Chișinău Proiect a finalizat această procedură, l-a depus la Ministerul Culturii și așteptăm avizul Consiliului Național al Monumentelor Istorice, care este un organ al Ministerului Culturii. Când va fi acest aviz, urmează deja procedura de licitație și restul.
Jurnalistă: O precizare referitor la gunoiștea de lângă Trușeni. Cei de la Inspectoratul pentru Protecția Mediului menționau că acoperirea focarului este o măsură temporară, iar după ce focarul va fi lichidat, gunoiul de acolo urmează să fie ridicat și sortat, iar zona recultivată. Adică să fie plantați acolo copaci și zona să fie să nu mai fie predispusă pentru depozitarea acolo a deșeurilor. Cei de la primărie au o altă viziune în acest sens?
Ion Ceban: Eu am să-l rog poate pe domnul director de la Autosalubritate să vă povestească un pic despre ce facem noi, în general, pe managementul deșeurilor. Dar tot am auzit 4 ani de zile că vom avea undeva soluții. Mai erau și bani, vreo 200 de milioane de euro. Până în ziua de astăzi, n-am văzut nicio soluție nicăieri, oriunde în altă parte, decât în municipiul Chișinău. Domnul.
Igor Gîrlea: Mersi frumos, domn primar general. Bună ziua, stimați colegi. Eu cred că întrebarea este una de ordin general în ceea ce ține de Republica Moldova pe subiectele de gestionare a deșeurilor. Anterior, discutam aici cu colegii când s-a ridicat întrebarea despre această gunoiște de la Trușeni, că noi avem situații, să zic eu, foarte urâte în toată țara. Toți ce țin de gestionarea deșeurilor, nu doar a deșeurilor municipale, dar și a celorlalte deșeuri, cum ar fi deșeurile de construcții, deșeurile vegetale și așa mai departe, unde chiar aici spuneam colegilor că în raionul Nisporeni este o gunoiște care 7 ani pe 7 ori pe an arde, chiar propriu-zis, pe traseul care merge lângă traseul național și nu știu cum, nicidecum nu se poate găsi o soluție pentru acea gunoiște ca să nu mai ardă. Deci e periodic, în fiecare an, câte 7 ori pe an, arde.
Și acea astfel de situație noi avem în toată țara, propriu-zis, gunoiștile care care sunt a orașelor mari. Gunoiștile raionale sunt într-o stare extraordinar de urâtă. Noi vorbim doar despre deșeurile municipale, nu mai vorbim despre deșeuri de construcții, care, de fapt, în toată țara nu se cunoaște cum pot fi gestionate.
Noi avem situație în ceea ce ține de deșeurile electronice, electrocasnice, care, în toată țara, ele nu știu cum se gestionează. Avem soluții segmentate sau soluții complexe cam pe toate tipurile de deșeuri doar în municipiul Chișinău, din păcate, și poate ceva la Bălți. În rest, în țară, este o catastrofă adevărată în ceea ce ține de gestionarea deșeurilor.
De aceea și, propriu-zis, în 2013, în 2013, atrag atenția, s-a aprobat strategia de gestionare a deșeurilor municipale de la început. Nu am văzut Ok, nu sunt tocmai inițiat în toate celelalte, dar, în măsura în care cunosc, n-am văzut strategii sau pași concreți, planuri concrete pe toate celelalte tipuri de deșeuri pentru țară. Nu vedem o legislație câtuși de puțin reglementată pe celelalte tipuri de deșeuri, construcții, vegetale și așa mai departe. Avem o criză enormă în țară pe acest segment, iar finanțare nu este. Este doar pentru proiectul Deșeuri Solide Republica Moldova, iarăși, care a fost planificat în 2013. În 2020 s-a aprobat finanțare pentru acest proiect din partea BERD-ului și a BEI-ului, 200 de milioane.
În măsura în care cunosc, acolo trebuie să fie 400 de milioane, deci încă este o neclaritate de unde vor fi identificate celelalte 200. Din toate acestea 200 de milioane, s-a deursat din 2020, s-au deursat bani doar pentru municipiul Chișinău. Deși noi am solicitat deursarea în 2023 prima dată, am primit banii abia în 2024 și cu o întârziere foarte mare, pare a creat anumite probleme și pentru cei care au participat și au câștigat licitațiile. Tot așteptăm încă 4,5 milioane de 7 luni.
De 7 luni așteptăm 4,5 milioane de euro așteptăm. Dar, între timp, noi ne mișcăm. Avem săptămâna aceasta, la sfârșitul săptămânii, pe data de 7, dacă nimic nu se schimbă, lansarea, prima dată în istoria Republicii Moldova, lansarea lucrărilor de recultivare a gunoiștei de la Ciocana. Și am văzut anumiți consilieri PAS. Aici specific care consilieri, de aceea e că mie îmi pare că este foarte urât să răspândești falsuri fără măcar să te interesezi care e situația. Noi avem gunoiștea de la Ciocana, care a fost folosită 2010-2017, care, da, într-adevăr, este o problemă ecologică și doar municipiul Chișinău face primii.
Sper eu că va fi preluată această practică la nivel național, recultivarea unei gunoiști. Deci noi, sâmbătă, vineri, vom începe lucrările de recultivare a gunoiștii, ceea ce nu este la nivel național. Sper eu că în decurs de vreun an se vor apuca să facă ceva de tipul și în celelalte regiuni. De aceea e că avem poate cu titlu de exemplu, Parcului se leagă Edineț.
Avem o gunoiște închisă prin decretul URSS. Parcului se leagă Edineț, dacă nu greșesc, pot să greșesc, dar în nord la nord noi avem o gunoiște închisă în '85, care astăzi încă se exploatează. '85 sau '89, care astăzi încă se exploatează, închisă oficial încă pe timpul sovietic. Iarăși, recultivarea va începe vineri, lucrările propriu-zise. Noi construim, suntem iarăși primii care construim o o stație de transfer nouă de tip european cu linie de sortare, primii care construim. O investiție, deci total și pe un segment și pe altul, investiție de peste 13 milioane de euro.
Noi transmitem, finalizăm transmiterea a 15 ha pentru construirea unui centru de reciclare și iarăși, mai mult ca posibil, cu 99 de procente precizie, va fi centrul de reciclare construit primul în municipiul Chișinău. De aceea că noi am oferit acel teren, am găsit acel numitor comun pentru a recicla deșeurile și așteptăm așteptăm Ministerul Mediului să finalizeze sau să înceapă a doua parte a doua parte a studiului de fezabilitate pentru regiunea 4. De aceea e că din 2020 până astăzi, 2025, noi n-avem studiu de fezabilitate pentru regiunea 4, care generează în jur de 60 70 de de procente de deșeuri din toată țara.
Deci din 2020, 2025, noi avem un studiu de fezabilitate, dar strategia a fost scrisă în 2013. Respectiv, nu mai vorbesc despre investițiile în ceea ce ține de colectarea deșeurilor. Noi am achiziționat 44 de autospeciale, avem un spațiu, deci avem tehnică, vârsta medie a parcului este de 6 ani. Mai avem de investit în ceea ce ține de tehnică la depozitul de la Țânțăreni. Atrag doar atenția că statul s-a dezis de finanțarea modernizării depozitului de la Țânțăreni.
Ceea ce era preconizat în 2020, în 2024 statul a spus că nu vrea să finanțeze, împreună cu Banca Europeană de Investiții. Aici ambii au avut aceeași poziție, unde am fost nevoiți să modificăm studiul de fezabilitate și să ne asumăm noi când spun noi, sunt în Dorin Ciornîi: ...europeană de investiții. Aici, ambii au avut aceeași poziție, unde am fost nevoiți să modificăm studiul de fezabilitate și să ne asumăm noi, cum spunem noi, Primăria Municipiului Chișinău și Autosalubritate, să ne asumăm modernizarea depozitului. Vă dați înțelege.
Eu cred că, dacă de sumarizat, deci noi am investit peste 500 de milioane de lei pe segmentul de gestionare a deșeurilor municipale. Dar dacă vorbim de toate tipurile de deșeuri, inclusiv deșeurile vegetale și deșeurile de construcție și și și ce ține de tehnică, infrastructură, noi vorbim despre 1 miliard de lei, care s-au investit în decurs de vreo cinci ani. Eu cred că e un efort fenomenal, în special dacă de comparat cu toate celelalte unități administrativ-teritoriale proporțional. Nu vorbesc de brut, dar proporțional, chiar dacă comparăm. În același timp, da, este o problemă extraordinară în toată țara. Și aici, cred eu, că trebuie de făcut acțiuni, după cum a menționat domnul domnul primar general, general, împreună, unde Chișinăul, evident că trebuie să fie tratat diferit.
De ce e că în Chișinău se generează, deci Chișinăul concentrează peste 60% din economia țării, respectiv și peste peste 50% din generarea tuturor tipurilor de deșeuri. Unde ar fi super ca autoritățile publice centrale să ne ajute, de ce e că investițiile în domeniile în domeniul de gestionare a deșeurilor este vorba de milioane de euro, zeci de milioane și sute de milioane. Unde centrul de reciclare doar a deșeurilor municipale pot să fie investiții de peste 60 de milioane de euro. Evident că Primăria Municipiului Chișinău nu are astfel de bani.
Dar dacă vorbim și despre reciclarea deșeurilor de construcție și deșeurilor vegetale, triplați această sumă și veți vedea că noi vorbim de sume de peste 100 de milioane de euro pentru ca să soluționăm, să ne ajustăm la standardele europene. Cred eu că aici evident trebuie să fie susținerea efectivă și puternică din partea autorităților publice centrale. Dar dacă de revenit la, din păcate, foarte, noi avem în țară, din în măsura în care eu cunosc, doar două depozite care cât de cât fac față standardelor.
Noi avem deci, zic, cât de cât, de ce e că a fost construit în 2019 un depozit, un depozit nou după standarde europene. Astăzi, din câte am auzit eu, n-am avut posibilitatea să văd, dar din câte am auzit, nu nu tocmai corespunde la așteptările și cerințele Uniunii Europene. Și noi avem depozitul de la Țânțăreni, proiectat în '91, care noi în ultimii cinci ani l-am modernizat astfel încât toți, dar eu vă spun că toți care vin la acel depozit, îs finanțatori internaționali sau îs finanțatori regionali sau companii de investiții care gestionează miliarde și care au operat multe poligoane la orice nivel vorbim aici. De exemplu, cel mai mare depozit din din lume care e în China și sau cel mai mare din Uniunea Europeană care e în Franța. Cei care vin la depozitul de la Țânțăreni spun că el este într-o stare fenomenală.
Evident, nu este ideal, de ce e că avem infrastructură din anii '91. Dar noi am făcut maxim posibil ca să corespundă. Astăzi mai avem de investit în tehnică acolo, ceea ce ne-am propus de acum să facem în următoarele jumătate de an: un compactor nou, tehnică, autobasculante, și desigur că o să investim la maxim în întreținerea stațiilor de tratare ale levigatului care sunt unice în toată țara. Sunt două, ambele gestionate de Autosalubritate, investiții peste 30 de milioane de lei, 40 chiar. Și doar noi le operăm și ele costă, întreținerea lor costă în jur de 7 milioane de lei, doar unei stații pe parcursul unui an. Deci sunt sume fenomenale, din păcate, investiții foarte mari, costisitoare, care noi încercăm să le continuăm în posibilitățile care le-a menționat domnul domnul primar general, cu cu bugetul care noi toți ne bucurăm. Credeți-mă, în ghilimele, că bugetul s-a micșorat cu 400 de milioane, de ce e că asta înseamnă că fiecare dintre noi, Autosalubritate mai puțin, dar celelalte instituții au cu mult mai puțin pentru a investi în dezvoltarea a ceea ce este. Ar fi frumos, dacă sunt întrebări, eu stau la dispoziție.
Jurnalistă: La întrebarea mea nu s-a răspuns. Mulțumesc pentru comentariul desfășurat, dar n-am primit răspuns.
Ion Ceban: Bun. Alte întrebări?
Jurnalistă: Până la urmă, ce se va face acolo la gunoiștea de la Trușeni? Pentru că ați menționat o poziție, iar cei de la Inspectoratul pentru Protecția Mediului spun altceva. Și până la urmă vrem să ne clarificăm.
Igor Gîrlea: Dacă îmi permiteți, în măsura în care eu cunosc despre gestionarea deșeurilor și depozitarea acestora, pentru a excava... Eu înțeleg că oamenii care dau soluții teoretice nu înțeleg cât costă asta practic, pentru a excava volumul acela de deșeuri.
Ion Ceban: Domnule director, ce ne ducem noi la gunoiște? Un căldărâm doi ani de zile, ne rupem gâturile. Ce gunoiște, vremuri bune în toate domeniile. Numiți-mi, vă rog frumos, măcar un singur domeniu de care s-au apucat agramatții ăștia și au făcut ceva ca lumea în el. De ce s-au apucat? De sănătate - distrug, de educație - distrug, de infrastructură - distrug. Leova-Bumbăta. Nici nu mai vreau să mai vorbesc. Adică lăsați specialiștii ăștia de la coada vacii să nu ne mai dea ei soluții una peste alta. Ei la dânșii acasă nu pot face soluții nici într-un domeniu, cu mare regret. Și noi toți suntem în instanță finală beneficiarii acestor soluții extraordinare propuse de către guvernare. Nu mai...
Jurnalistă: Dacă puteți despre costuri totuși să ne spuneți. Domnule Gârlea... Despre costuri, ați început să spuneți, dacă totuși puteți terminați.
Igor Gîrlea: Costurile pentru excavare, asta e în primul rând. Deci ca să excavezi deșeuri, asta înseamnă că este un deranj. Eu cred că cetățenii care au ridicat întrebarea, dânșii anume îi ceva îi deranjează, cum ar fi mirosul, lixiviatul sau altă situație. Dacă tu excavezi volumele volumele acestea care s-au depozitat pe parcursul o perioadă unei perioade mai îndelungate, asta înseamnă că cel puțin ceea ce deranjează astfel se va dubla, dacă nu se va tripla. Asta înseamnă că cel puțin perioada o să fie o să ia cât de la câteva luni până la câțiva ani pentru a excava. Asta înseamnă că vorbim despre zeci de milioane de lei cheltuite doar pentru excavare și pentru transportare în altă parte. Dar în care parte să transporți odată ce în țara aceasta nu, eu nu nu sunt conștient de un depozit pentru care au fost aprobat pentru depozitarea deșeurilor de construcție. Deci sunt foarte multe necunoscute, care cel puțin eu, nefiind specialist în domeniul de gestionare a deșeurilor de construcție, le am din perspectiva tehnică. De aceea, la etapa actuală ceea ce se face, cred că ceea ce întreprinde primăria este exact ce ce este posibil tehnic în Moldova. Mersi.
Ion Ceban: Alte întrebări, colegi? Azi aveți multe întrebări.
Jurnalistă: Bună ziua, Liuba Starii, One TV. Avem o întrebare pentru domnul Dorin Ciornîi. Pe fondul scumpirilor la resurse energetice, Regia Transport Electric a solicitat revizuirea costului unui vehicul kilometru, aceasta ajungând aproape la 48 lei. Vă rugăm frumos să specificați ce va însemna aceasta pentru locuitorii capitalei, o oarecare creștere a tichetelor sau ce anume?
Dorin Ciornîi: Nu, este... Vă mulțumesc pentru întrebare. Este doar o ajustare pe interior între Întreprinderea Municipală și Primăria Municipiului Chișinău a costului vehicul kilometru. Deci aceasta se bazează pe scumpirile la tarifelor la energie electrică, care s-au dublat. Deci dacă până în prezent Regia Transport Electric consuma aproximativ 10 milioane de lei pe lună energie electrică, astăzi aceasta constituie 20 de milioane. Și astfel o să fie, tariful la călătorie nu o să fie resimțit de către călători, nu o să fie majorat. Deci doar e o chestie de intern.
Jurnalistă: Vă mulțumesc.
Ion Ceban: Întrebări? Dacă nu sunt, vă dorim o săptămână cât mai reușită în continuare și suntem în slujba cetățenilor.