PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 26 mai 2025 Image
26 mai 2025

(Transcriere) Ședința primăriei din 26 mai 2025


Ordinea de zi a ședinței:


1. Informație cu privire la finalizarea anului de studii 2024-2025, organizarea odihnei de vară a elevilor și pregătirea examenelor de bacalaureat în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport

2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul Municipiului ChișinăuRaportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

3. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din Municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană

4. Informație cu privire la întreținerea spațiilor verzi din capitală și pregătirea zonelor de agrement din parcuri pe durata sezonului estival.
Raportor: Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. Asociația de gospodărire a spațiilor verzi

5. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițan, șef Secția securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău

6. Informație privind situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Bună ziua tuturor. Bună dimineața și vă mulțumesc celor de la mass-media pentru că sunteți prezenți alături de echipa primăriei și toți colegii care sunt prezenți în această sală în această dimineață. Câteva subiecte pe care am vrut să le menționez.

Primul ține nemijlocit de camerele procurate anterior pentru supravegherea examenelor din clasa a noua. Solicit ca aceste camere să fie procurate din sistemul educațional, de către preturi, să fie instalate în toate sectoarele pentru supravegherea și siguranța locuitorilor. Domn Pavaloi, dumneavoastră m-ați informat că ele pot fi instalate în afara instituțiilor. Respectiv, vă rog frumos în decurs de o lună să-mi dați soluțiile și ar fi ideal ca aceste soluții să fie implementate. Lista locațiilor unde pot fi ele instalate, conexiunile necesare și cheltuielile, vă rog să fie transmise cât de curând posibil în acest sens. Noi avem încredere în copiii noștri și în profesorii noștri și credem că vor face față la examene și nesupravegheați video.

Cred că este momentul în care ar trebui ca orice instituție publică să aibă în grija lor oamenii așa cum sunt ei. Fără ca să fie stresați de fiecare dată cu orice ocazie posibilă. Aceste camere, pe lângă cele pe care le avem prin oraș, să fie puse pentru a asigura vizibilitatea mai largă oricând avem parte de vandalizări care distrug bunul public. Asta este de fapt și scopul, de ce vom transmite la preturi aceste camere de supraveghere? Vă rugăm foarte mult ca în scurt timp acest lucru să fie realizat. Așa cum spuneam, orașul trebuie să fie păstrat și nu distrus. Ca în fiecare gospodărie, totul trebuie să fie menținut dar nu distrus intenționat.

Ieri am fost în Valea Trandafirilor, ca exemplu, unde an de an adăugăm elemente noi în ceea ce ține de modernizarea infrastructurii. Aici mă refer absolut la toate aspectele și în ceea ce ține de aleile pietonale, în ceea ce ține de îmbunătățirea spațiilor verzi, a calității acestora. Terenuri de sport, terenuri de joacă, terenuri de recreere, mobilier. Iar acolo în fiecare zi sunt mii de oameni. În zilele de sfârșit de săptămână, sâmbătă și duminică, parcurile, cum ar fi La Izvor, Dumitru Râșcanu, Parcul Pădure Râșcani, nemijlocit Valea Morilor, Valea Trandafirilor, dar și altele sunt vizitate de zeci de mii de oameni, zeci. Uneori aceste cifre când condițiile climaterice sunt mai favorabile, putem avea și peste suta de mii de oameni într-o zi, într-un singur într-o singură locație. Ceea ce denotă că pe de o parte confortul este cel care este așteptat în linii mari. Și vreau să mulțumesc tuturor celor care dau apreciere acestor parcuri.

Aici nu mă refer doar la astea care sunt absolut deschise, dar și la cele care sunt cum este Parcul Dendrariu, care după părerea multora astăzi face concurență foarte serioasă. Celor mai de top parcuri globale, deci nu vorbim astăzi despre o capitală anume sau Dar în top 10 a parcurilor care sunt în Europa amenajate și și la dispoziția locuitorilor. Deci cum spuneam este una când se strică. Dar nu se face intenționat. Totul după câteva câțiva ani de exploatare, așa ca și acasă, în gospodării, are posibilitatea de a fi într-o formă sau alta deteriorat. Preturile, serviciile speciale, primăria intervine practic prompt în aceste circumstanțe, imediat cum se depistează. Dar asta nu înseamnă că dacă vedem că s-a rupt o bucată de gard sau o bucată de teracota, trebuie neapărat vandalii să vină să treacă pe alăturea și să dea jos tot gardul.

Așa cum am văzut că se întâmplă în repetate rânduri. Reiterez, este bun public și noi toți împreună trebuie să păstrăm, să intervenim. Iar când sunt camerele de supraveghere, acest lucru poate fi și documentat. Pentru ca să nu existe interpretări pe poziții în acest sens. Sper că și la pretura Centru, domnul Hâncu, se vor găsi făptașii. Am citit undeva pe titluri deja că acolo v-ați victimizat. Bine că nu v-ați împușcat cineva pe sala preturii așa ca să vă victimizați, dar foarte atent, vă rog frumos, și ne dați informații de ultima oră ceea ce este nemijlocit în în acest context.

Vreau să văd cum colegii mei, pe lângă tot lucrul și proiectele din oraș, reiterez, mai reușesc să se și mai victimizeze. Consider acest lucru de-a dreptul de ordinul absurdului și sunt absolut sigur că acest această teză, haideți să spunem așa, nu vine din partea poliției. Dar vin din laboratoarele propagandistice a celor care cu altceva nu au ce se ocupa decât să arate cu degetul pentru nereușitele pe care le au în țară și au grijă de municipiul Chișinău în fiecare zi. Ei și trubadurii lor. Celorlalte partide le sugerez, reiterez, să nu facă politică pe munca oamenilor și pe bunul public plătit din banii municipali. La început construiți ceva voi după care mergeți prin oraș și îndrugați tot felul de prostii. 

Vreau să mulțumesc tuturor angajaților din toate domeniile care muncesc inclusiv sâmbătă și duminică, inclusiv pe condiții meteo nefavorabile. Colegii noștri care au organizat zeci de evenimente culturale, sportive, sociale în ultimele zile. Toate zonele, centrele culturale erau pline de evenimente cu mii de participanți, copii de toate vârstele și maturi. Reiterez, evenimente care nu au caracter politic, evenimente care vin să pună în vizor talentele pe care le avem. Măiestria dascălilor care se preocupă în fiecare zi de către ei de ei. Și ei, reiterez, sunt adevărați ambasadori atât acasă cât și peste hotare. Avem tineri și copii foarte, foarte talentați în toate domeniile. Și este foarte important să punem în valoare aceste talente. Și reiterez să nu fie exploatate din punct de vedere politic.

La fel vreau să mulțumesc angajaților din Autosalubritate, Spații Verzi, Direcția Locativ-Comunală, Apă-Canalizare, Drumuri, care 24 de ore foarte des sunt implicați în diferite procese de management a lucrurilor care se întâmplă în municipiul Chișinău. Este o muncă enormă a fiecăruia dintre noi. Aduc sincere felicitări partenerilor din toate domeniile cu care reușim să organizăm diverse târguri, competiții, festivaluri și tot felul de evenimente.

Este foarte important, iarăși, de cealaltă parte pe lângă copiii pe care îi avem talentați și pe lângă tinerii pe care îi avem talentați, pe lângă profesorii care îi avem dedicați, să punem în valoare și producătorii autohtoni care și ei, la rândul lor, nu dorm noaptea, iau credite și vor ca această producție să ajungă la locuitorii noștri. O producție care este cu adevărat mult mai bună decât foarte des ceea ce găsim pe rafturile unor magazine, supermarketuri și tot așa mai departe.

Așa cum ne-am obișnuit, afară este cald deja și în toate spațiile publice pe care le-am amenajat organizăm evenimente, chiar dacă timpul este mai posomorât, chiar dacă plouă. Asta oricum ne permite să desfășurăm diferite activități în spațiu și în aer liber. Și vă invităm pe toți să participați la aceste evenimente. La sfârșit de săptămână, tinerii sunt așteptați la Chișinău Youth Fest, iar pe data de 1 iunie avem multiple evenimente dedicate Zilei Copilului. 

Vineri dimineață a fost luată decizia, după consultările cu părinții și profesorii, să fie organizat tradiționalul și frumosul ultimul sunet. Am văzut o bâlbâială totală la Guvern iarăși. Ultimii trei ani de zile spun experimente atât pe careul de 1 septembrie cât și careul la sfârșit de an, că să facă după ore, că să facă sâmbătă, duminică. Dar de ce să nu facă pe 20 august, de exemplu, pe 15 iulie sau poate pe 28 septembrie când sunt alegerile parlamentare? Pentru că înțeleg că toți funcționarașii de orice tip trebuie să ajungă, dacă în aceste circumstanțe, să ajungă să mai arate fața extraordinar de frumoasă. Așa cum îi adună cam pe toți ultima perioadă cu forța. Vrei, nu vrei, bei agheasmă, cu autobuzele școlare duși la prezentare de modă de politică moldovenească. Cine este mai frumușel, cine este mai bunicel, câte vremuri bune a adus și cât de tare e fericit. După care am văzut că se supără unii că cineva n-a ajuns la aceste evenimente. Păi dacă îi scoateți cu bâta, cum vreți să ajungă la aceste evenimente? Fiți un pic mai așa, toleranți, mai mai atractivi dacă vreți în instanță finală și poate oamenii și-or veni. Dar așa când îi scoateți cu forța, cu siguranță și șoferul vă spune ceva mărunțel și părinții vă spun oleacă mărunțel și copiii încă nu vorbesc toți mărunțel. Dar cred că, în loc de timpul liber pe care ar putea să îl aibă sâmbătă sau duminică, să vină neapărat să vadă frumusețea modei politice moldovenești, nu sunt sigur că că sunt foarte, foarte încântați. Mă rog, fiecare cu dreptul și opinia și responsabilitatea sa. 

Deci, careul în municipiul Chișinău, domnule director, se desfășoară în conformitate cu obiceiurile, tradițiile și așa cum a fost de fiecare dată. Dimineață careu, după care copiii se mai duc în clasă. Pentru cei care nu știu, testările și multe altele gata, s-au finalizat. Oamenii sunt, în sfârșit, de săptămână. Sfârșitul de săptămână este un fel de relaxare pentru copii înainte de vacanța de vară. De a se mai juca, de a mai interacționa, de a mai socializa, de a mai face un bilanț al anului, de a mai povesti cum vor petrece vara, pe unde se vor duce, dacă se vor duce pe la bunici. Dacă au mâncat cireșe, dacă au mâncat căpșuni și tot așa mai departe. Nu-i mai forțați atâta să stea acolo cu cu bâta în bancă și tot așa mai departe. Da, este clasa a noua, este clasa a 12-a care trebuie acuma să se pregătească substanțial de deci de examenele de absolvire. Dar în rest, lumea nu trebuie să fie stresată și lăsată în pace în această săptămână. Asta este poziția noastră și vreau să reiterez. Deci, careul dimineața, după care dacă vor, merg în clase, dacă așa este planificat sau cum cum se consideră că este bine.

Vreau pe acest final de an școlar să felicit toți copiii, profesorii, părinții cu finalizarea unui an productiv. Elevii care au examene, odată în plus, să le doresc mult succes și să fiți cei mai buni. Avem copii extraordinari. Avem încredere în fiecare dintre dumneavoastră. Celor mai mici, repet, o vacanță frumoasă și pregătim taberele pentru ei, dar și centrele de creație unde pot petrece vacanța. Iar profesorilor vreau să le spun un mare mulțumesc pentru dedicația lor, pentru dragostea lor pentru copiii noștri și pentru emoțiile pe care le transmit în fiecare zi. Am mai spus, de câte ori am avut această posibilitate. Foarte des, școala este locul în care se petrece cea mai mare parte a zilei, iar profesorul care este alături este și acel ghid ulterior, pe întreaga viață, în ceea ce ține de comportament, de integritate, de capacitate și de multe, multe altele. De asta vă mulțumim, dragi profesori, pentru ceea ce faceți, pentru dedicația, pentru abnegația de care dați dovadă în fiecare zi. Iar noi, doamna viceprimar, colegii, subdiviziunile avem responsabilitatea ca infrastructura, partea logistică și partea morală să fie îmbunătățită și susținută în permanență în acest sens.

Investim în educație pentru că este și prezentul și viitorul nostru și există o mare diferență în abordări. Dacă un Guvern privește sistemul educațional, ceea ce se întâmplă în el, ca și cheltuieli, acest Guvern este pierdut. Tot ce ține de educație, tot ce ține de sănătate, tot ce ține de grija oamenilor, Guvernul, autoritățile publice locale trebuie să privească ca investiții. Doar așa. Și o altă atitudine și abordare nu poate exista.

Domnul Pavaloi, vă rog frumos cu privire la finalizarea anului de studii și organizarea odihnei de vară, pregătirea examenelor de bacalaureat în instituțiile de învățământ și a examenelor de absolvire. Vă mulțumesc.

 

Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, cu referire la activitatea direcției dar și subiectele menționate de către dumneavoastră, vreau să menționez că în perioada weekend-ului, chiar dacă a fost o vreme mai posomorâtă, am avut mai multe activități. 

De exemplu, cu suportul Primăriei municipiului Chișinău a avut loc VeloHora în ziua de duminică. La fel în weekend, pe data de 24 mai, mă scuzați, în Parcul Alunelul, am avut un concurs deosebit, concursul municipal al colectivelor de fanfară. Iar în data de 25, la fel, instituțiile educaționale au participat la Festivalul Portului Popular în care au participat peste 1000 de elevi cu părinții și toți invitații din municipiul Chișinău. A fost un eveniment la prima ediție. S-a dovedit a fi un eveniment foarte util și așteptat de către elevi, dar și părinți. Cu siguranță, în anii viitori la fel vom face acest eveniment.

La fel, în săptămâna de referință, în municipiul Chișinău a avut loc cea de-a 36-a Adunare Generală a Agenției Europene de Informare și Consiliere pentru Tineri ERYICA, la care au participat 26 de țări, noi fiind gazda acestui eveniment. Împreună cu experții din afara țării dar și din țară, s-a discutat despre accesul echitabil la informații corecte și relevante, combaterea dezinformării și manipulării, inovații și strategii de bună practică în domeniul formării și informării de tineret. Pe această cale aș vrea să fac un apel către toți tinerii, fiindcă sfârșitul acestei săptămâni va fi unul incendiar pentru tinerii atât din municipiul Chișinău cât și din afara capitalei. Avem Chișinău Youth Fest 2025, ediția a patra, în ziua de 31 mai. Invităm pe această cale toți tinerii să participe la acest eveniment deosebit unde vom avea și surprize pentru toată lumea. Cu referire…

 

Ion Ceban: Vedeți că am vorbit cu niște preoți și am înțeles că cam toți 62 de deputați s-au dus și au pus lumânări cumva să plouă. Plouă toată săptămâna, să plouă și de Youth Fest să nu vină lumea. Noi nu-i aducem cu forța, chiar este absolut liber pentru pentru toți și sperăm, indiferent de circumstanțele climaterice. Ce râdeți, măi? Dar am înțeles că vreo doi și-au rupt capul acolo bătându-se între ei. Hai, continuați, vă rog.

 

Andrei Pavaloi: O să fie un eveniment deosebit, așa cum a fost și în anii trecuți. Așteptăm iarăși zeci de mii de tineri în Piața Marii Adunări Naționale. Va fi chiar extraordinar și în acest an, la fel cum a fost și în anii trecuți.

În ceea ce privește ultimul sunet, așa cum ați menționat și dumneavoastră, în urma consultărilor pe care le-am avut pe intern, inclusiv cu cadrele didactice, elevii, directorii instituțiilor de învățământ, în data de 30, vineri, începând cu ora 8:30 va avea loc ultimul sunet în instituțiile educaționale, ulterior, conform programului de activitate a instituțiilor.

Cu referire la monitorizarea etapei a doua de înscriere a copiilor în clasa întâi, vreau să menționez faptul că în perioada 19-30 mai se desfășoară a doua etapă. Pentru această etapă, la ziua de astăzi avem depuse deja 4317 cereri. Această etapă este dedicată sau este destinată copiilor care nu au împlinit vârsta de șapte ani până la 1 septembrie sau nu sunt din districtul acelei instituții. Rezultatele pentru etapa a doua vor fi afișate în data de 10 iunie. Ulterior, copiii care nu au reușit să fie înscriși la una dintre instituții, în perioada 20-30 august vor avea posibilitatea să fie înscriși în instituțiile unde vom avea locuri libere.

La ziua de astăzi, situația este monitorizată. Vom da o informație suplimentară pentru instituțiile unde avem un număr sporit de copii sau de cereri în instituții cu redirecționarea părinților către instituțiile din imediata vecinătate unde sunt locuri îndeajuns pentru toată lumea.

Cu referire la organizarea odihnei de vară, vreau să menționez faptul că și în acest an Primăria municipiului Chișinău pune la dispoziție peste 10.000 de locuri de odihnă pentru copiii din municipiul Chișinău. Din aceste peste 10.000 de locuri, 1673 vor fi gratuite pentru familiile social dezavantajate. Respectiv, avem șapte programe pentru odihna copiilor, din ele fiind taberele cu sejur de zi, taberele constante, tabăra ecologică Green Gate, taberele din centrele extrașcolare. La fel, taberele din cadrul Bibliotecii Municipale Bogdan Petriceicu Hasdeu și din centrele comunitare ale Direcției Protecția Copilului.

Cu referire la persoanele cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că numărul acestor copii totuși este în creștere. La ziua de astăzi, în municipiu avem încadrați 1925 de copii, cu trei mai mult comparativ cu săptămâna anterioară. Respectiv, în 51 de școli avem încadrați 1457 de elevi și 468 în 65 de grădinițe. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Bolocan, vă rog frumos cu privire la situația din domeniul de sănătate și cel social.

 

Vladimir Bolocan: Bună ziua, domn primar general, stimați colegi. Săptămâna trecută, 3894 de persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială oferite de către Direcțiile de Asistență Socială din sectoarele municipiului Chișinău. 2841 de intervenții la domiciliu au fost realizate de către lucrătorii sociali și specialiștii echipei mobile. 320 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale din subordine, dintre care în Centrul pentru găzduire și orientare, la moment se află 74 de persoane.

În ceea ce privește situația în domeniul medical, vreau să comunic că se mai depistează în continuare cazuri de rujeolă în rândul populației nevaccinate. Pe această cale, amintim că rujeola este o infecție care poate fi prevenită prin vaccinare, iar îmbolnăvirea, în special a gravidelor, de acest de această boală poate duce la consecințe foarte grave, inclusiv pentru făt. Tocmai de aceea, se insistă în continuare pe vaccinare și se insistă în continuare pe oprirea îmbolnăvirilor. 

Dacă să ne referim la cazuri specifice, atunci au fost raportate cinci îmbolnăviri în cazul copiilor și trei îmbolnăviri la adulți. Cazurile au fost confirmate prin analizele de laborator și, la moment, persoanele sunt sub supraveghere medicală. În ceea ce privește celelalte patologii, vreau să informez că la fel cum a fost de așteptat, sunt în creștere cazurile de boli diareice acute cauzate de toată diversitatea, în special a fructelor și legumelor și accesibilității lor în în piețe și în târguri. Și nu în ultimul rând, o atenție sporită totuși atragem la acele cazuri de infecții intestinale acute care sunt cauzate inclusiv de neprelucrarea alimentelor corectă și utilizarea lor după fie o igienizare neadecvată, fie după o pregătire nu până la capăt. În rest, situația epidemiologică este în este stabilă, sensibilitatea fiind cauzată doar de către îmbolnăvirile de rujeolă. Raport încheiat. Dacă sunt întrebări.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Ciornîi, vă rog frumos pe situația pe drumuri.

 

Dorin Ciornîi: Bună ziua, stimați colegi, domn primar. Direcția Generală Mobilitate Urbană mă informează că în perioada de referință, săptămâna trecută, împreună cu întreprinderile din gestiune au realizat următoarele acțiuni de întreținere și a infrastructurii municipale.

Astfel, un volum sporit de lucrări foarte importante Regia Exdrupo a efectuat pe străzile Constantin Stere și Vasile Lupu unde s-au frezat, s-au pregătit toată săptămâna lucrări, au fost efectuate lucrări de pregătire pentru așternerea asfaltului și, începând cu vineri seară, având în vedere prognozele meteo pentru pentru sâmbătă și duminică, s-au mobilizat Regia Exdrupo și toate celelalte întreprinderi și a fost organizată vineri, sâmbătă noaptea, până sâmbătă practic toată ziua, practic 24 de ore, așternerea stratului de egalizare pe strada Constantin Stere și Vasile Lupu. Pentru aceasta a fost suspendat total traficul rutier în această zonă. Din ce în ce le cerem scuze de la locuitori și călători pentru aceste incomodități. Totodată, au fost continuate lucrările de amenajare a trotuarului pe partea pară, prin montarea bordurilor și așternerea pavajelor.

Alte lucrări țin de lucrările de pregătire pentru asfaltare pe strada Hristo Botev. Strada au fost efectuate lucrări de plombare cu asfalt fierbinte în sectoarele Râșcani. Totodată, plombarea prin metoda de injectare au fost efectuate în mai multe pe mai multe străzi din sectoarele Râșcani, Bucovina, Ciocana.

Pentru întreținerea sistemului pluvial au fost executate lucrări de curățare a gurilor de captare și receptoarelor. Au fost înlocuite gratii, montate fântâni și elemente din beton. În total au fost efectuate peste 50 de curse de evacuare a acestor deșeuri.

Regia Întreprinderea Lumteh a efectuat mai multe lucrări de întreținere și modernizare la obiectivele de semafoare. Totodată, au fost revizuite liniile electrice pe o lungime de 12 km. În rezultat, au fost efectuate lucrări de reparație a corpurilor de iluminat, schimbul lor, montarea a 10 piloni și peste 550 de cabluri electrice. Totodată, vă aducem la cunoștință că în Parcul Valea Morilor s-au desfășurat și continuă lucrări de modernizare a sistemului de iluminat public. Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze au activat în regim deplin cu 332 de troleibuze și 153 de autobuze ieșiri la linie. Totodată, abaterile care au fost cauzate de la circulația transportului public au fost cauzate numai de lucrările necesare în infrastructură. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegii de la Situații Excepționale, vă rog.

 

 Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 69 de intervenții, dintre care trei incendii în sectorul Buiucani, Ciocana, Râșcani. Cu părere de rău, în sectorul Ciocana, în urma incendiului o persoană a decedat. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate 130 de incendii. În urma incendiilor, șase persoane au decedat. În continuare se petrec lucrări exerciții de evacuare în instituțiile de învățământ, atât a elevilor cât și a corpului didactic. Pentru data de 27-28 este preconizată Școala Securității unde vor participa 18 echipe, număr de 240 de elevi la tabăra de odihnă Camping din Vadul lui Vodă. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegi, avem un coleg nou la Direcția Poliției. Vă rog să vă prezentați și să ne spuneți un pic despre dumneavoastră.

 

Igor Grițan: Bună ziua, domn primar, onorată asistență. Sunt Igor Grițan, sunt șef Secției Coordonare Activități Securitate Publică din cadrul Direcției de Poliție Chișinău. Anterior, am deținut funcția de șef al Secției Securitate Publică în sectorul Râșcani.

Dacă să ne referim la intervenția colegilor mei din cadrul Direcției de Poliție a municipiului Chișinău, și anume Batalionul de Reacționare Operativă, pe parcursul săptămânii trecute au intervenit în 1463 de apeluri de urgență 112. Dintre care 706 pe timp de zi, 757 pe timp de noapte.

La capitolul stării infracționale în municipiul Chișinău, pe parcursul săptămânii au fost înregistrate 177 de infracțiuni, dintre care 111 au fost descoperite pe urme fierbinți.

La capitolul practicii contravenționale de către colegii din cadrul Direcției de Poliție a municipiului Chișinău, în comun cu inspectoratele de poliție teritoriale, au fost întocmite 1474 de procese verbale cu privire la contravenții pe diferite articole. Totodată, de către colegii din cadrul inspectoratelor de poliție teritoriale au fost menținute ordinea și securitatea publică în cadrul a 41 de evenimente. Dintre care social-politice, cultural-distractive, sportive și altele.

La fel, dacă să ne referim la situația accidentală din municipiul Chișinău, pe parcursul săptămânii trecute au fost înregistrate 437 informații. Dintre care 307 au fost, s-au confirmat ca accidente rutiere. Persoane decedate, cu părere de bine, nu avem. Toate fiind documentate, dintre 307, 288 fiind ca accidente cu pagube materiale mai ușoare. Raportul finisat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Domnule Grițan, noi vă dorim succes în activitate, productivitate, rezultate frumoase și, evident, conform competențelor. Protecție, securitate, ordine publică pentru cetățenii și locuitorii municipiului Chișinău și oaspeții capitalei. Vă mulțumim din suflet.

Și vreau pe această cale, odată în plus, să mulțumesc poliției pentru intervenția promptă pe care am avut-o în perioada de asfaltare pentru stratul numărul unu a străzii Stelei Lupu. Și pentru multe alte activități pe care le desfășurăm în comun și avem această colaborare frumoasă. Am zis, administrațiile se mai pot certa, cei care sunt permanent în activitate, ca fiind persoane cu răspundere, trebuie neapărat să coopereze, indiferent de unele aspecte și voința politică la un moment dat sau altul. Țin cont de faptul că elevii, la sfârșit de săptămână, practic, ies în vacanță. Rog maximă prudență și actualizarea planurilor în ceea ce ține de protecție, în special în preajma bazinelor acvatice. Și aici este necesară o colaborare sectorială.

În ceea ce ține nemijlocit de patrularea drumurilor, pentru că acum copiii vor ieși cu bicicletele, vor ieși la scăldat, vor merge în parcuri. Și rog un raport pentru săptămâna viitoare, pentru că avem tot mai multe plângeri în ceea ce ține nemijlocit de câinii vagabonzi. Care este situația la acest capitol? Iar aceste lucruri să le discutăm nu mai târziu de ziua de vineri. Ca să înțelegem mai multe aspecte legate de partea internă a problemei, că mai avem și subiecte care sunt artificial create. Nu cred că este și aici cazul.

În ceea ce ține nemijlocit spațiile verzi, căpușele, ambrozia și multe alte lucruri care trebuie să fie luate în considerare. Vă rog, domnule viceprimar, colegi, maximă atenție și, la fel, să ne prezentați succint o informație referitor la acest subiect pentru săptămâna viitoare. Cam asta este în linii mari. Vă mulțumesc foarte mult. Rugăm mass-media dacă au întrebări.

 

Jurnalistă: Marina Papuc, ONE TV. În privința perchezițiilor care au avut loc asupra fostului șef de la Spații Verzi, acele suspiciuni rezonabile despre care ați menționat anterior, se refereau la acte de corupție?

 

Ion Ceban: Pentru asta există organele de drept să se expună. Deci, și asta am solicitat să o facă. Reiterez, noi nu-i mutăm dintr-un scaun în altul pe unii sau pe alții. Asta vreau doar ca să știți. Atunci când există anumite circumstanțe, în care aceste circumstanțe ar fi bine să fie luate în considerare. Așa cum se întâmplă la Guvern. Ușor ajungi la Guvern, la Președinție, de la Președinție la Parlament, din Parlament în misiuni diplomatice și tot așa mai departe. Vrem ca să se expună ancheta în acest sens.

 

Jurnalistă: Mulțumesc.

 

Jurnalistă: Bună ziua. Sunt Gabi Suleac de la TVR Moldova. Vă rugăm, domnule Ilie Ceban, să ne explicați care este situația caldarâmului de pe strada 31 August.

 

Ilie Ceban: După cum am menționat și săptămâna trecută, proiectul a fost avizat, în sfârșit, după mai mult de doi ani la Ministerul Culturii. Soluțiile propuse de către Primăria Chișinău nu au fost acceptate. De fapt, inițial, echipa de arheologi au eliberat un certificat de descărcare arheologică, ceea ce înseamnă că șantierul poate fi continuat. Și iată, aceste întrebări nimeni din mass-media nu le-a formulat. De ce ulterior acest certificat a fost anulat de către Ministerul Culturii? Or, anularea acelui certificat însemna că noi nu mai putem continua șantierul, dar trebuie să venim cu un proiect nou. 

Doi ani a durat până când Ministerul Culturii ne-a avizat acel proiect. Și considerăm noi că dacă nu avea, sau nu era acea presiune, nu era să fie nici până în prezent avizat. Astăzi, proiectul, pentru că avizarea Ministerului Culturii este doar o o parte din elaborarea și pregătirea proiectului pentru licitație, da? Acum sunt la etapa de recepționare a celorlalte avize de la, sau finalizarea proiectului în sine, tehnic, și pregătirea pentru licitație. Când va fi pregătit proiectul pentru licitație, noi o să vă informăm.

 

Jurnalistă: Care ar fi costul lucrărilor?

 

Ilie Ceban: Prealabil sunt 30 de milioane. Și o remarcă importantă, acești bani erau prevăzuți, de fapt nu acești bani, era o sumă mult mai mică, dar era prevăzută în cadrul proiectului finanțat de către partenerii externi. Astăzi, acești bani de 30 de milioane trebuie alocați din bugetul municipal.

 

Jurnalistă: Înțeleg. Bine, mulțumesc.

 

Ion Ceban: Dar cred că o să punem acolo, alături de busturile care sunt, monumentele care sunt, lupoaica sau cine nu mai este peste drum la bibliotecă, o să mai punem și un bust pentru Ministrul Culturii, pentru rapiditate, pentru eficiență și și implicare. Așa să ne ajute Dumnezeu. Întrebări mai sunt? Doamnele viceprimar, domnule viceprimar. Dacă nu sunt, vă doresc o săptămână cât mai reușită în continuare și nu uităm că suntem în slujba cetățeanului de rând în fiecare zi.

 


Distribuie