PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 13 octombrie 2025 Image
15 oct. 2025

(Transcriere) Ședința primăriei din 13 octombrie 2025


Ordinea de zi a ședinței:


 

1. Informație cu privire desfășurarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport

2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Marina Buga, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

3. Informație cu privire la oferta educațională pentru populația de vârstă adultă
Raportor: Natalia Zaiaț, șefa Centrului municpal pentru educația și învățarea adulților

4. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană

5. Informație cu privire la pregătirea fondului locativ către sezonul rece.
Raportor: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunală și amenajare

6. Informație cu privire la desfășurarea campaniilor de salubrizare și plantare de toamnă a arborilor în capitală.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunală și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

7. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău

8. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Încă o dată vreau să vă mulțumesc pentru o săptămână plină de activități, atât în teren, cât și de evenimente de diferit tip: culturale, sportive, artă. Noi muncim în continuare, în pofida tuturor declarațiilor și informațiilor pe care le tot răspândește, prin diferite instrumente, guvernarea actuală.

Vreau să încep prin faptul că miercuri este stabilită ședința Consiliului Municipal Chișinău. La această ședință va fi a opta oară prezentat bugetul municipiului Chișinău pentru anul 2025. În pofida tuturor intențiilor de a bloca activitatea municipiului, aceasta n-a fost blocată, este în plină desfășurare și toate proiectele și programele se realizează.

La fel, vreau să vă anunț că suntem în pregătirea bugetului pentru anul 2026 și urmează să consultăm absolut cu toată lumea acest lucru: atât fracțiunile municipale, consilierii independenți, cât și toți cei interesați de activitatea capitalei. Fie că este vorba de suburbii, preturi, oameni din diferite organizații neguvernamentale sau persoane care sunt nemijlocit implicate în anumite activități profesionale, specializate, pe domeniile primăriei municipiului Chișinău de activitate.

La fel, ceea ce vreau să rog în mod insistent este ca autoritățile care emit avizele spre plată pentru taxa de salubrizare pentru a doua oară în acest an, să oprească acest proces. Așa cum ziceam, taxa de salubrizare a fost achitată de către locuitorii municipiului Chișinău până la data de 30 septembrie anul curent, iar acele modificări pe care le-a operat guvernarea în această privință nu fac decât să creeze o impresie că este o nouă tentativă de a impune municipiului Chișinău o imagine de alt tip decât există ea la modul practic. De asta, solicitarea noastră este ca să fie oprite, repet, avizele transmise către locuitori, iar miercuri voi insista ca toți consilierii municipali să anuleze această repetată taxă pentru anul 2025. Oamenii au plătit o dată, a doua oară nu trebuie să achite acest lucru.

În continuare, am văzut tot felul de investigații referitor la donațiile care au venit să sprijine blocul sau partidul nemijlocit în campania pre-electorală și electorală. Nu am văzut investigații, cu regret, despre alte partide. Am văzut cum se bagă microfonul, pur și simplu, practic cu de-a sila, în fața oamenilor pentru a face anumite declarații și pentru a crea impresia că toți 8000 de funcționari care sunt conform statelor de personal în municipiul Chișinău au făcut aceste donații. La unele întreprinderi unde sunt peste mii de lucrători sunt opt, la altele unde sunt câteva zeci de mii de funcționari de alt tip sunt șase, șapte persoane și tot așa mai departe. 

Deci, reiterez și afirm o dată pentru toți că aceste lucruri s-au făcut absolut benevol, așa cum s-au făcut și în alte instituții, și rog ca atunci când sunt făcute știri-bombă, să fie ținut cont de faptul că anume Comisia Electorală Centrală a menționat nu o dată că toate aceste subiecte sunt legale și corespund cu toate cerințele și normele. Nu a existat vreo abatere în acest sens și nu a existat nicio știre-bombă în această privință. Reiterez, atunci când este vorba despre opt angajați dintr-o întreprindere de 1000 de oameni sau alții, alte întreprinderi. 

Revin la subiectul pe care probabil mai multă lume îl așteaptă. Cel mai probabil, doamnele viceprimar, doamna Cutasevici și doamna Olga Ursu, vor reprezenta atât primăria municipiului Chișinău, cât și partidul MAN, blocul Alternativa, în Parlamentul Republicii Moldova. Sunt profesioniste de excepție. Cred că mai rar găsim în acest sens oameni care să corespundă acelor calități profesionale, de integritate și de inițiativă, atât în Parlamentul Republicii Moldova, Guvernul Republicii Moldova, cât și nemijlocit în orice instituție publică care este în această țară, fără a subestima capacitățile unor funcționari sau altor funcționari în această privință.

Eu vă mulțumesc mult pentru dedicație, pentru toate cele care au fost realizate până acum și în scurt timp vom prezenta viziunea cu privire la candidaturile care urmează să fie inițiate ca și proces în Consiliul Municipal Chișinău pentru aprobare în calitate de viceprimari. Eu cred că în această perioadă, doamnele, ca și mine personal, vom cumula funcțiile atâta timp cât legislația prevede 30 de zile funcția de deputat și de primar sau viceprimar, iar ulterior deja vom realiza acele activități care se impun în conformitate cu prevederile legislative și normative.

În această perioadă, vreau să mulțumesc tuturor colegilor care s-au alăturat campaniei de plantare pentru municipiul Chișinău. Vorbesc de campania de plantare de toamnă. Sunt peste 4000 de arbori, peste 16.000 de arbuști. Rog ca acest orar să fie plasat public, astfel ca locuitorii municipiului Chișinău să aibă posibilitatea să se alăture oriunde acest proces are loc. Este vorba despre înverzirea orașului nostru, este vorba despre, așa cum spuneam, restabilirea calității de cel mai verde oraș european. În continuare, vreau să vă rog, domnul Pavaloi, să vă referiți la situația din sistemul educațional.

 

Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua. Cu referire la activitatea Direcției Generale Educație, Tineret și Sport a Primăriei municipiului Chișinău, în săptămâna de referință vreau să comunic faptul că pe parcursul săptămânii anterioare au avut loc mai multe competiții cu caracter sportiv, atât de nivel municipal, dar și internațional. Cel mai important eveniment fiind turneul internațional de dans sportiv Internațional Open Chișinău, la care au participat sportivi din peste 35 de țări, aproximativ 1000 de persoane. Acest lucru fiind o carte de vizită, de fapt, a municipiului Chișinău și ne bucurăm că primăria municipiului Chișinău este partener fidel acestui eveniment deosebit.

La fel, au avut loc activități cu caracter sportiv la haltere, la atletică și alte categorii de sport. Cu referire la copiii cu statut de refugiat integrați în instituțiile educaționale, vreau să menționez faptul că numărul acestora este în creștere. Astfel, la ziua de astăzi, în instituțiile educaționale municipale sunt încadrați 2257 de copii cu statut de refugiat, cu 17 elevi mai mult comparativ cu săptămâna trecută. Iar dacă vorbim despre instituțiile preșcolare, avem 483 de copii, cu șase copii mai mult comparativ cu săptămâna anterioară.

La fel, vreau să menționez și să vorbesc și despre conectarea instituțiilor educaționale la agentul termic. În ceea ce privește instituțiile din orașul Chișinău, avem din 130 de instituții, 128 conectate. Astăzi urmează să fie conectată instituția 225 de la Ciocana, fiind o defecțiune tehnică pe intern, nu a fost posibilă conectarea acesteia.

În ceea ce privește conectarea instituțiilor din suburbii, vreau să menționez că din 27 de instituții preșcolare, 23 sunt conectate. Nu este conectată o instituție la Dobrogea. În Durlești, instituția 3 preșcolară nu este conectată, ținând cont de faptul că se efectuează lucrări de reparație în acea instituție. Și în sectorul Ciocana sau în suburbiile din sectorul Ciocana, avem două instituții neconectate, instituția preșcolară 1 și 2 nu sunt conectate.

Din informațiile pe care le deținem, am înțeles că pe parcursul acestei săptămâni urmează să fie conectate și instituțiile din toate instituțiile din suburbii. La fel, am început să conectăm instituțiile școlare la solicitarea managerilor. Au fost conectate inclusiv instituțiile cu statut auxiliar. De cele mai multe ori, instituțiile școlare solicită conectarea după vacanța de toamnă, iar acest lucru se va întâmpla sau vacanța, de fapt, începe de lunea viitoare și va fi pentru o săptămână de zile. Ori, aceasta este ultima săptămână din acest semestru, începând cu lunea viitoare copiii se vor afla în vacanță și după vacanță vom conecta obligatoriu toate instituțiile școlare. Mersi mult, raport finalizat.

 

Ion Ceban: Și eu vă mulțumesc mult. Vreau o dată în plus să aduc aminte că mâine este hramul Chișinăului. Ziua va începe cu o liturghie la Catedrala Mitropolitană Nașterea Domnului și va continua cu diferite activități: muzică, dansuri, târguri ale meșterilor populari, ale producătorilor autohtoni, bucătărie tradițională, expoziții și activități pentru fiecare și pentru toate familiile.

Seara avem un spectacol muzical în Piața Marii Adunări Naționale, iar în scenă vor urca Orchestra Fraților Advahov, Lupii lui Calancea, Epic Simfonic, alături de dirijorul Dumitru Cârciumaru, împreună cu mulți artiști de-ai noștri îndrăgiți. Programul complet al zilei de 14 octombrie poate fi văzut pe pagina cultură.chișinău.md și chiar vreau împreună cu familia sau prietenii să celebrăm Chișinăul, orașul nostru drag. Vă invităm pe toți cei prezenți aici, cei care ne urmăresc de la ecrane, consilierii municipali, toată lumea care se bucură de municipiul Chișinău așa cum arată el în ziua de astăzi și să fim împreună, să fim uniți, să sărbătorim împreună această zi frumoasă.

În continuare, rog domnul Burdiumov, succint, nu trebuie un raport desfășurat, rog să fie prezentat ceea ce am rugat, domnul viceprimar și colegii, raportul pentru pregătirile pentru sezonul de iarnă pentru săptămâna viitoare, unul amplu, chiar poate cu o prezentare pe care o putem face la ecran. La această etapă, salubrizarea, curățenia și alte detalii.

 

Ion Burdiumov: Bună dimineața, domn primar, stimați colegi. Ce ține de campania de toamnă de salubrizare, amintesc că conform dispoziției 336D, din în perioada 15 septembrie până pe 30 noiembrie, pe tot teritoriul municipiului Chișinău are loc campania de salubrizare de toamnă. În această campanie sunt implicate absolut toate întreprinderile, instituțiile de municipiul Chișinău. Se salubrizează spațiile publice, curțile de bloc, terenuri de joacă, de fitness, platformele de gunoi. Se salubrizează stațiile de așteptare, inclusiv sunt spălate și platformele, aceste stații, trotuarele de pe bulevardele centrale.

Respectiv, pentru săptămâna precedentă pot să raportez că au fost evacuate 138 de rute. Preponderent se acumulează deșeuri vegetale, frunze, crengi. Continuăm în același ritm. Ne descurcăm.

 

Ion Ceban: Mulțumesc. 

 

Ion Burdiumov: Dacă îmi permiteți, da, să raportez ce ține de sezonul de iarnă. La moment, din informația care o avem de la colegi, ce ține de fondul municipal locativ municipal, amintesc că avem 1487 de blocuri locative care sunt gestionate de întreprinderile municipale de gestionare a fondului locativ și 1216 de asociații. La moment avem petrecute lucrările de profilaxie, spălare hidropneumatică în ce ține de blocurile gestionate de ÎMGFL-uri, suntem la 99,5%. Ce ține de asociații, avem o medie de 77%.

Dacă să mă refer la conectare, la moment astăzi avem conectate 47 de blocuri locative, ceea ce ține de instituțiile de învățământ a raportat colegul. Avem conectate astăzi 19 instituții medicale. Încă o dată amintesc că dispoziția pe care o semnează primăria nu este despre conectare obligatorie. Conectarea la agentul termic de la furnizor se face doar la solicitarea locatarilor și gestionarilor de fond locativ, în dependență de solicitarea locatarilor.

Ca să mă refer la aprovizionarea cu material antiderapant și pregătirea tehnicii, pot să vă informez că la moment avem petrecute toate lucrările de profilaxie și deservire tehnică la utilajele care le avem în gestiune. La moment avem pregătite pentru a interveni în caz de necesitate 55 de tractoare dotate cu perie, sărăriță, lamă. Avem 15 utilaje de tip Avant, care tot sunt pregătite toate, 20 de utilaje de tip Hako.

Ca material antiderapant, vă raportez că avem în stocuri 1000 de tone de sare, natriu clor, avem 100 de tone de clorură de magneziu și pe data de 19 luna curentă se finalizează licitația pentru încă 500 de tone de rezervă pentru sare, să le avem în stoc.

Dacă îmi permiteți, pot să raportez și despre lucrările care le-am petrecut în acest an ce ține de pregătirea de fond locativ de sezonul de iarnă. În anul curent, primăria a intervenit la 17 adrese pentru repararea acoperișurilor. La moment, vă informez că sunt din 17 adrese, 99% sunt gata. Săptămâna curentă se finisează 100%. Ce ține de reparația capitală a rețelelor inginerești, din 21 de adrese avem 15 finalizate, șase se finalizează săptămâna curentă. La schimbarea geamurilor la casa scării, din 22 de adrese, 12 sunt gata, 10 sunt în lucru. Ne dau asigurări agentul economic că până la sfârșitul lunii vor fi finalizate.

Paralel, vreau să informez că de către primărie au fost achiziționate anul curent 25.000 de metri pătrați de membrană bituminoasă pentru reparația curentă la fel a fondului locativ și la moment, din informația care o dețin, deja 8.500 de metri pătrați sunt aplicați și folosiți. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Bun. Domnul Burdiumov, ceea ce spuneam și pentru colegi, rog ca această informație să fie sistematizată într-un raport amplu și să fie prezentată săptămâna viitoare, practic ca subiect numărul unu. Inclusiv preturile, Direcția Mobilitate Urbană și toți cei, Spațiile Verzi, toți cei care sunt implicați în proces. Direcția Mobilitate Urbană, vă rog.

 

Dorin Ciornîi: Bună ziua. Domn primar, stimați colegi. Direcția Generală Mobilitate Urbană informează că în perioada 6-12 octombrie anul curent, întreprinderile din gestiune au realizat mai multe acțiuni de întreținere a infrastructurii municipale. Având în vedere ploile de lungă durată care au căzut pe parcursul întregii săptămâni trecute, Regia Exdrupo și-a concentrat eforturile pe lucrările de salubrizare și prevenire a acumulării apelor meteorice în zona drumurilor, efectuând curățarea a peste 6.000 de grilaje pluviale și rețele de captare.

În același timp, pe mai multe străzi a fost lichidată situația de avariere prin amenajarea betonului asfaltic suprimat. Pe strada Nicolae Costin au continuat acțiunile de reparație a fântânilor de vizitare. Pe strada Meșterul Manole s-au frezat denivelările de pe suprafața carosabilului, iar pe strada Maria Drăgan s-a intervenit la frezarea asfaltului uzat în zona racordărilor, în vederea pregătirii pentru așternerea noului strat de asfalt.

Pentru sporirea siguranței rutiere și în măsura în care au permis condițiile meteo, au fost reparate sau înlocuite peste 100 de indicatoare rutiere. La rețeaua de iluminat, întreprinderea Lumteh a realizat peste 100 de intervenții, ce ține de reparația sau înlocuirea corpurilor de iluminat, montarea de piloni și suporturi, instalarea cablurilor și conductorilor, reparații curente și revizii tehnice ale rețelelor.

Întreprinderile municipale de transport public, Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze, și-au desfășurat activitatea în capacitate deplină, emițând la linie 335 troleibuze și 159 autobuze, asigurând totodată ciclul tehnologic de servire și reparație a unităților de transport. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Rog atâta timp cât va exista vor exista condiții climaterice favorabile să fie finalizate toate lucrările începute. Intrăm într-o perioadă mai complicată deja de acum încolo și lucrurile trebuiesc finalizate, finisate, lucrările cele care au fost încetate. Doamna, vă rog frumos.

 

Direcția asistență medicală și socială: Bună dimineața, domnule primar general, stimați colegi. În domeniul de asistență socială, pe parcursul perioadei de raportare, prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială, Direcția Generală Asistență Medicală și Socială a asigurat accesul nemijlocit al cetățenilor la măsurile de asistență socială. Astfel, au beneficiat de măsuri de asistență socială prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială 2386 de persoane. Au fost realizate astfel 2736 de intervenții la domiciliul persoanelor în etate, singuratice și persoanelor cu dizabilități.

Totodată, pe perioada săptămânii precedente, 254 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale din subordine, inclusiv 64 de persoane fără adăpost. Ceea ce ține de situația epidemiologică în municipiul Chișinău, din informația prezentată de Centrul de Sănătate Publică Chișinău, conform datelor, în perioada 29 septembrie - 6 octombrie anul curent, de către instituțiile medico-sanitare publice și private au fost notificate 1209 cazuri, comparativ cu săptămâna precedentă 1188 de cazuri, ceea ce reprezintă o creștere neesențială cu 21 de cazuri comparativ cu săptămâna precedentă.

Din numărul total de cazuri înregistrate, 57,8% au fost înregistrate la copiii cu vârsta între 0-17 ani. Rata de spitalizare a fost de 17,3%. Totodată, se atestă în săptămâna de raportare o creștere neesențială a numărului de cazuri de infecții respiratorii acute, 870 de cazuri față de 809 cazuri în săptămâna precedentă.

Totodată, au fost înregistrate 17 cazuri de COVID-19, în descreștere aproximativ de două ori față de săptămâna precedentă, când au fost înregistrate 34 de cazuri de COVID-19. Țin să menționez că în săptămâna de raportare au fost notificate primele două cazuri de gripă, care au fost confirmate de laborator, de tip A H1N1. 

Totodată, potrivit informației prezentate de către instituțiile medico-sanitare publice, spitalele clinice municipale, în perioada de raportare au fost raportate 3055 de adresări în cadrul unităților primiri urgențe, cu 27 de adresări mai puține decât săptămâna precedentă. Și din numărul total de adresări, 1622 au fost internări, cu 18 internări mai multe decât în săptămâna precedentă, când au fost atestate 1608 cazuri. 

Totodată, țin să vă informez că continuă organizarea echipelor medicale pentru acordarea primului ajutor participanților în cadrul proiectului social-cultural de weekend "Dialog între generații". Totodată, a fost elaborat și aprobat ordinul Direcției Generale Asistență Medicală și Socială cu privire la organizarea primului ajutor medical participanților la acțiunile și manifestările cultural-artistice consacrate hramului orașului Chișinău, marcat pe 14 octombrie. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegii, cu privire la raportul Centrului de Învățare a Adulților, dacă este posibil, doamna.

 

Daniela Munca-Aftenev: Bună dimineața. Vreau să prezint pe scurt detaliile de bază legate de Centrul Municipal de Învățare și Educație a Adulților, care este primul și unicul centru de acest gen creat în Republica Moldova. În anul 2023, Primăria Municipiului Chișinău a semnat un memorandum de colaborare cu DVV Internațional, în baza căruia s-a s-a deschis acest centru. La ziua de astăzi, peste doi ani de activitate, avem peste 7500 de beneficiari care au fost prezenți la activitățile noastre în regim gratuit.

Avem trei direcții prioritare: dezvoltare profesională, dezvoltare personală și educație civică. Vârsta cursanților noștri variază de la 18 ani la 80 de ani. Pentru a identifica necesitățile de dezvoltare profesională a cetățenilor noștri, în fiecare an desfășurăm un chestionar municipal. La moment, în chestionar avem 10.000 de răspunsuri venite de la cetățeni și, în baza acestor răspunsuri, noi elaborăm un pachet de cursuri, activități de dezvoltare pe care le prezentăm municipalității.

Centrul se află în incinta Liceului Matei Basarab. Avem un bloc separat care are opt săli de curs, cu o capacitate de 162 de participanți concomitent, o sală de calculatoare, o sală polivalentă pentru traineri și o sală dotată cu mașini de cusut pentru cursul de design vestimentar. Deci, concomitent, noi putem implica 175 de cursanți. Centrul funcționează de marți până sâmbătă inclusiv, după masă, seară. Avem și activități dimineața.

La fel, avem peste 30 de parteneriate strategice semnate în baza de acorduri de colaborare, în baza cărora noi aducem experți externi sau experți locali care desfășoară aceste cluburi. Cele mai întrebate sunt cursurile de limbi străine: engleza, româna și italiana. Româna de regulă este pentru cetățenii străini, care de exemplu desfășoară afaceri în Republica Moldova și au nevoie să studieze și limba română și celelalte limbi.

Avem clubul taților pe care îl desfășurăm în parteneriat cu UN Women. Avem clubul de nutriție sănătoasă. Avem clubul de sănătate pe care îl desfășurăm în parteneriat cu Fundația Med Club. Avem clubul psihologului, clubul de leadership transformațional, clubul de design vestimentar. Bineînțeles că foarte întrebate sunt cursurile de dezvoltare a competențelor digitale pe care noi le desfășurăm în parteneriat cu Centrul de excelență CITE.

Următorul pas pentru noi este, lucrăm deja în acest sens cu echipa de experți de la DVV Internațional, să creăm o strategie municipală de învățare a adulților. Centrul nostru acoperă acest gol necesar pentru toți cetățenii care, de exemplu, au nevoie de competențe specifice, fie că e contabilitate sau management, sau cei care sunt în căutare de loc de muncă. La noi vin persoanele care vor să-și deschidă o afacere, de exemplu, avem pentru ghizi de turism, pentru cei care au nevoie de competențe scurte, de un curs de o lună, două și nu au timp să meargă doi-trei ani la facultăți, la universități. Iată de ce serviciul oferit de acest centru este unic în Republica Moldova.

La moment suntem în căutarea de desfășurare de fonduri suplimentare și suntem la mare căutare. Avem foarte mulți parteneri care vin cu invitația de a colabora. Noi le oferim spațiu gratuit, inclusiv trainerii noștri. Dumnealor vin cu expertiză, cu know-how. Avem clubul seniorilor, care este un club excepțional. Seniorii la noi sunt foarte activi, vin cu program foarte specific cu necesitățile lor. De obicei, solicită cursuri de alimentație sănătoasă, de exemplu, clubul psihologului.

Avem și servicii inovatoare. Am menționat deja clubul taților. Clubul Chișinăul meu, care iarăși este la mare căutare. Avem cursuri despre municipiul Chișinău, organizăm excursii cu maturii. Am deschis mai multe grupuri decât ne-am planificat inițial, pentru că oamenii sunt interesați de istoria orașului și de regulă vin cei care vor să devină ghizi de turism. Da? Deci cumva iarăși este legat de găsirea unui job pe viitor sau de deschiderea unei afaceri. Așa că vă așteptăm pe toți cu drag la Centrul Municipal de Învățare a Adulților. Ne găsiți pe pagina de Facebook sau în incinta Liceului Matei Basarab. Noi avem o aripă separată, sectorul Râșcani, strada Matei Basarab 14. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegii de la poliție și situații excepționale.

 

Igor Grițac: Stimate domnule primar general, pe parcursul săptămânii precedente, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 1225 de apeluri de urgență 112, dintre care 617 au fost pe timp de zi și 608 pe timp de noapte. La fel, în perioada respectivă, în municipiul Chișinău a fost înregistrată 206 infracțiuni, dintre care 145 au fost descoperite, iar la capitolul respectiv au fost stabilite și reținute 27 de persoane anunțate în urmărire penală.

La capitolul practicii contravenționale de către angajații Direcției de Poliție Chișinău și a instituțiilor subordonate, au fost întocmite 1052 de procese verbale cu privire la contravenții pe diferite articole. La fel, în perioada de raport, în municipiul Chișinău, Poliția Capitalei a participat la 20 de evenimente în masă, unde au fost și desfășurate 91 de măsuri de prevenție pe teritoriul municipiului Chișinău, o atenție deosebită fiind atrasă contracarării furturilor de biciclete, din buzunare, genți și automobile.

Totodată, la situația accidentară din municipiul Chișinău, pe parcursul săptămânii au fost înregistrate 547 de informații cu referitoare la accidente rutiere, dintre care 398 au fost constatate. 24 de accidente au fost calificate cu consecințe ușoare grave, în urma cărora 26 de persoane s-au ales cu diverse vătămări corporale, iar 374 fiind calificate ca accidente cu pagube materiale.

Totodată, în contextul sărbătorii de 14 octombrie, Poliția Capitalei va participa la evenimentul organizat în centrul municipiului Chișinău, la fel și în celelalte șapte localități din suburbia municipiului. Poliția Capitalei intervine către cetățeni să dea dovadă de un comportament decent, precum și să ia în calcul despre recomandările și cerințele legale pe care le vor avea angajații poliției aflați la fața locului. Mulțumesc.

 

Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 90 de intervenții, dintre care șase incendii timp de o săptămână. De la începutul anului până în prezent, în municipiul Chișinău avem înregistrate 248 de incendii. Cu părere de rău, în urma incendiilor în municipiul Chișinău, opt persoane și-au pierdut viața.

De către Serviciul Prevenție se petrec instruiri în instituții de învățământ, ce ține de reguli de apărare împotriva incendiilor. Se atrage o mare atenție la căile de acces și mijloacele primare de stingere. În sectorul locativ se petrec măsuri de prevenție de a preveni cazurile de incendiu înaintea sezonului rece. De către serviciul intervenții, în comun cu reprezentantul de la Apă Canal, se face controlul surselor de apă în municipiul Chișinău. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Mass-media. Dacă nu sunt întrebări, vă spun tuturor o zi cât mai frumoasă și, așa cum am planificat, rog executivul să rămână, o să se apropie și fracțiunea și o să discutăm mai multe subiecte în acest sens. În 10-15 minute, e bine așa? Mersi.


Distribuie