(Transcriere) Ședința primăriei din 10 noiembrie 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Marina Buga, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Informație cu privire la conectarea instituțiilor din domeniul social și a fondului locativ din municipiul Chișinău la agentul termic livrat centralizat, în sezonul rece 2025-2026.
Raportor: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare
4. Raport cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
5. Informație cu privire la desfășurarea campaniilor de salubrizare de toamnă și de plantare a arborilor pe teritoriul orașului.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
6. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție a mun. Chișinău
7. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Ne spuneți când putem începe. Sunteți gata? Toți? Vasile, rog să închidem ușa. Gata? Prima dată așa. Ne dați un semnal când putem începe. Toți? Și dumneavoastră? Nu?
Bun, încă o dată, bună dimineața la toată lumea. În aceste zile nu am comentat un subiect care mi se pare destul de important, pentru că durerea este una foarte mare, mai ales când este vorba despre moartea copiilor. În numele absolut tuturor celor prezenți și a efectivului Primăriei, aducem condoleanțe familiei și, cu mare durere, voi vorbi totuși de cazul copilului de 13 ani care a decedat în clădirea Hotelului Național.
Aduc aminte cât scandal și câți patrioți care apărau pereții acestei clădiri erau la acel moment. Cu mare regret, acum mai că toată lumea a dispărut. Tot atunci, fiind proprietate privată, am propus împreună cu colegii naționalizarea acestui edificiu, acestei clădiri, dacă prezenta ceva această clădire la modul propriu și nemijlocit, așa cum se făcea la acea etapă interpretarea respectivă.
Totodată, țin să aduc aminte că a fost și o solicitare și o scrisoare din partea Biroului de Artă și Cercetare Urbană în această privință. Mai mult decât atât, s-a tot vorbit despre includerea acestei clădiri în Registrul Monumentelor de Arhitectură Națională. Ca să înțelegem că până astăzi nu a mai fost un răspuns din partea ministerelor de profil, a Ministerului Culturii nemijlocit, dar în general, a Guvernului.
Și, așa cum am vorbit de fiecare dată, pe teritoriul Chișinăului avem un număr foarte mare de clădiri care aparțin nemijlocit statului, care nu aparțin Primăriei Municipiului Chișinău, cum ar fi, de exemplu, aceeași Filarmonică Națională, unde poate intra oricine. Iar între pereții prăbușiți există o zonă foarte mare de pericol.
La fel, vorbesc de clădirea fostului Liceu Real, care este pe Bulevardul Ștefan cel Mare, și multe alte locații. Pe lângă faptul că acolo poate intra oricine își dorește, nu este îngrădit, nu este securizat și nu este nici pomină de pază. Tot așa avem foarte multe clădiri pe teritoriul municipiului Chișinău care sunt proprietate privată și, la fel, primăria nu poate direct interveni, pentru că nu avem aceste pârghii, inclusiv din punct de vedere legal.
De aceea, solicit Guvernului Republicii Moldova împreună să facem ceva în această privință. Atunci când este vorba despre clădirile publice care aparțin statului, să fie amplasată pază și să nu se permită accesul în interiorul acestor clădiri.
Iar cât privește clădirile private, să fie găsită o soluție legală pentru a obliga proprietarii să asigure paza sau alte mecanisme de siguranță. Și chem în acest context absolut toată lumea la conștientizare, să fie găsite aceste soluții la modul practic și la modul real și să fie luate măsuri neîntârziat. Pentru că este vorba, în primul rând, de siguranța copiilor.
Domnule Pavaloi, vreau să mă adresez și tuturor profesorilor care sunteți în cea mai mare parte alături de copii cu aceste toate probleme care există. Noi, cu siguranță, vă mulțumim din suflet pentru tot ceea ce faceți și știu câtă muncă este depusă în această privință, dar am o rugăminte în continuare față de fiecare. Rog să vorbiți și să comunicați cât mai mult cu copiii, adolescenții. Uneori, nici o notă mare nu mai contează mai mult decât un copil să fie înțeles și să fie bătută acea alarmă necesară atunci când este nevoie de acest lucru.
Vreau să anunț, de asemenea, că începând cu săptămâna viitoare, vom organiza ședințele operative în fiecare sector separat. Responsabilii de sectoare urmează să prezinte informațiile complete, ce proiecte, care sunt programele care au fost realizate pe absolut toate componentele, nu doar preturile cu acele obiective pe care le au planificate și realizate sau în planificare, dar și toate subdiviziunile. Începând cu Direcția Educație, Direcția Protecția Copilului, Direcția Sănătate și multe, multe altele.
La fel, vreau ca, începând cu săptămâna viitoare, să ne spuneți care sunt problemele în sectoare suplimentar, unde întâlnim dificultăți, care sunt solicitările oamenilor și care sunt intervențiile noastre în acest sens. În fiecare sector, pretorul, vicepretorul și responsabilii pregătesc la fel toate informațiile, așa cum am vorbit. Așa cum spuneam de fiecare dată, sunt sute de proiecte realizate per sector, mari, mai mici, medii, instituții sociale, servicii pe care le avem. Și despre acest lucru este foarte bine ca să cunoască societatea per ansamblu. Spre mare regret, încă există foarte multă manipulare publică în această privință și este foarte bine ca să aducem cât mai aproape față de oameni această informație. Să fie raportată situația la zi și, așa cum ziceam, vom avea aceste ședințe operative sectoriale prin rotație, începând cu săptămâna viitoare.
Primăria investește în fiecare proiect, în fiecare sector. Vreau doar să aduc aminte ce dezastru era acum câțiva ani în sectoarele municipiului Chișinău. Cu siguranță, cu toții ne bucurăm de infrastructura care este reabilitată. Cu siguranță avem foarte mult de muncit în continuare, dar în urma acelor străzi, trotuare, spații publice reabilitate, vedem cum apar noi localuri, deținătorii de magazine, încăperi, cum se refac fațadele, cum sunt înfrumusețate, nu doar într-o perioadă determinată de timp, atunci când avem sărbători. Iar pe aleile noi, așa cum ziceam, și pe trotuare, ca în orașele europene, apar foarte multe elemente de infrastructură urbană nouă.
Cum au fost transformate aceleași gherete, când am scos aceste lucruri la licitații publice, am încadrat în câmpul legal și când și cum are cineva de câștigat, și bugetul local, și oamenii care investesc la această etapă au suficientă siguranță în această privință. Vreau odată în plus să transmit un mesaj tuturor producătorilor autohtoni, dar și celor care investesc sau doresc să investească în Chișinău. Aveți absolut toată susținerea Primăriei Municipiului Chișinău când toate sunt în câmpul legal.
De ce spun acest lucru? Pentru că mă bucur foarte mult și sunt cu adevărat foarte mândru, împreună cu dumneavoastră, de fiecare producător care are curajul să investească pentru a deschide o afacere aici, acasă, în Republica Moldova și în Chișinău.
Am rămas foarte plăcut surprins când Mariana Zăbrean, de la participarea la târgurile autohtone pe care le organizează Diana Crudu pentru producătorii din toată țara, iar primăria, când a devenit partener în susținere și promovare, atât Mariana, cât și mulți alți producători au curajul să lanseze aceste afaceri de familie. Mă bucur, de cealaltă parte, că proiectele Primăriei Chișinău au o continuitate și ar trebui, stimați colegi, să revenim la această idee de organizare a unei noi ediții a Forumului Economic, pentru a întruni cât mai mulți investitori potențiali, atât de acasă, cât și de peste hotare, și de a veni cu acele noi proiecte care pot și trebuie să fie implementate în municipiul Chișinău.
Și da, fiecare agent economic din țara noastră este cu adevărat un erou, dacă reușește să facă față tuturor provocărilor, când nu știe corect ce impozite și taxe va plăti până la sfârșitul anului, cu mare regret, care sunt ratele la acele credite pe care trebuie să le plătească și sunt unele dintre cele mai mari în regiune, ca să nu zic din Europa, piața de desfacere care nu este clară, și multe altele care sunt părți componente a procesului de producție sau de ofertă a serviciilor, cum sunt prețurile, costurile la resursele energetice, gazele naturale, energia electrică, care foarte des constituie până la 50% din acele deja lucruri pe care noi cu dumneavoastră le vedem ca și bunuri pe rafturi sau în anumite zone în care își desfășoară activitatea agenții economici.
Pe lângă toate acestea, încă mai auzim că au tot felul de controale birocratice și tot felul de funcționari care se cred Dumnezeu. Iată de ce Primăria Municipiului Chișinău va susține, promova în acest sens toate inițiativele și vă rog pe fiecare să nu fie create aceste impedimente artificiale. Sunt suficiente cât sunt create la nivel de stat și toate lucrurile să se desfășoare conform legislației.
Acum vreau să mă adresez către preturi, către Direcția comunală locativă, Direcția transport, Direcția cultură. Suntem la mijlocul lunii noiembrie. În curând urmează sărbătorile de iarnă și, așa cum am discutat cu dumneavoastră, pentru data de 5 rog să fie pregătite toate cele necesare ca să fie lansat atât târgul de Crăciun, cât și toate lucrurile care țin nemijlocit de aspectele vizuale, de infrastructură, pentru a desfășura, organiza bine aceste sărbători. În ultimii ani a devenit o tradiție, iar orașul cu adevărat arată foarte bine. Acest lucru este menționat atât pe intern, cât și oamenii din exterior care ne comunică aceste subiecte.
Cum spuneam, Primăria Chișinău rămâne să fie un partener de încredere, inclusiv pentru partenerii externi. Cât nu au încercat să distorsioneze situația și informația din punct de vedere politic, acest lucru se întâmplă în continuare. Zilnic continuăm să avem diverse proiecte cu numeroși parteneri din străinătate, atât la nivel de preturi, primărie, direcții. Săptămânal, și asta am rugat colegii de la externe să facă public acest lucru, practic în fiecare ședință operativă, colegii noștri au diferite proiecte în derulare, vizite peste hotarele Republicii Moldova, orașe, acolo unde suntem invitați, regiuni, țări, unde nemijlocit Primăria Municipiului Chișinău are aceste parteneriate. Continuăm să colaborăm, continuăm să muncim și să realizăm diferite proiecte și obiective. Domnul Mihai Cebotaru, vă rog să vă referiți, așa cum spuneam săptămâna trecută, la acest subiect.
Mihail Cebotari: Stimate domnule Primar General, stimați colegi, în prezent municipiul Chișinău implementează 30 de proiecte active cu finanțare externă, cu o valoare cumulativă de 200 de milioane de euro. Dintre acestea, 9 milioane de euro sunt oferite exclusiv prin intermediul proiectelor Uniunii Europene de cooperare transfrontalieră, Interreg Europe, Interreg Danube, Horizon și altele.
Municipiul Chișinău valorifică instrumentele financiare oferite de BERD și BEI pentru modernizarea infrastructurii urbane, inclusiv reabilitarea străzilor Mesager, Industrială și Mircea cel Bătrân, amenajarea și ecologizarea albiei râului Bâc, modernizarea stației de epurare, precum și eficientizarea energetică a încă 50 de grădinițe din municipiul Chișinău.
Numărul proiectelor cu finanțare internațională a crescut cu 90 de procente din totalul proiectelor din anul 2020, ceea ce reflectă consolidarea capacității instituționale a primăriei și creșterea vizibilității Chișinăului în rețelele europene și globale.
Proiectele vizează domenii esențiale pentru dezvoltarea urbană durabilă ca mobilitatea urbană, tranziție climatică, sănătate publică, incluziune socială, turism și inovare administrativă. Aceste inițiative contribuie direct la modernizarea infrastructurii municipale, creșterea calității vieții și adoptarea unor politici aliniate standardelor europene.
Municipiul Chișinău cooperează activ cu peste 75 de orașe europene și 24 de universități și centre de cercetare, inclusiv de prestigiu, precum Universitatea din Milano, Universitatea din Vilnius, Barcelona, Institutul pentru Dezvoltare Urbană din Varșovia și Rețeaua Europeană a orașelor pentru incluziune și sustenabilitate, cât și multe altele.
Datorită acestor proiecte suntem în plin proces de creare a Centrului Municipal de Sortare a Deșeurilor Solide, diversificarea programelor europene de combatere a cancerului și promovarea sănătății publice, dezvoltarea unui cadru strategic de responsabilitate socială corporativă, reabilitarea edificiilor cu valoare istorică precum Moara Roșie, creșterea rezilienței urbane prin investiții și infrastructură durabilă, soluții verzi și mecanisme eficiente de management al riscurilor pentru a asigura continuitatea serviciilor publice în fața provocărilor climatice și socioeconomice.
Chiar săptămâna trecută, Centrul Municipal de Dezvoltare a Antreprenoriatului a lansat proiectul EuroBridge. Obiectivul acestui proiect este de a consolida capacitatea autorităților publice din Ucraina și Republica Moldova pentru dezvoltarea IMM-urilor, proiectele societății civile din municipiul Chișinău și din toată țara. Valoarea acestui proiect este de 2 milioane de euro, dintre care 1 milion de euro îi revine municipiului Chișinău. În cadrul evenimentului de lansare, reprezentanții Uniunii Europene și-au exprimat susținerea pentru continuarea proiectelor similare.
La moment, municipiul Chișinău a aplicat pentru 12 proiecte noi cu finanțare externă pentru apelul din 12 noiembrie 2025. Prin aceste proiecte, Chișinăul își consolidează rolul de lider regional în implementarea politicilor urbane și demonstrează că parteneriatul internațional reprezintă un instrument esențial pentru modernizarea orașului și creșterea calității vieții locuitorilor acestuia. Cel mai important lucru este preluarea experiențelor și a bunelor practici de la partenerii noștri din Uniunea Europeană. În aceste proiecte sunt implicați mulți tineri specialiști și consolidăm capacitățile instituționale în fața procesului de aderare la Uniunea Europeană. Aceste proiecte sunt importante pentru procesul de aliniere și racordare la standardele europene. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, Mihai. Ce am vrut să accentuez odată în plus este faptul că municipiul Chișinău este chiar lider astăzi în implementarea diferitor proiecte prin instrumentele financiare ale Uniunii Europene, aici în Republica Moldova. Și este exemplu pe absolut toate proiectele care țin de infrastructură, servicii, programe, inclusiv cele sociale. Lucruri care nu există, repet, la nivel de țară. Asta pentru cei care le place să comenteze diferite lucruri fără ca să intre în detalii pe anumite componente.
Ce a zis domnul șef de direcție este faptul că astăzi, municipiul Chișinău implementează cel mai mare portofoliu de proiecte cu finanțare a Uniunii Europene. Și acest lucru continuă în fiecare zi, în pofida tuturor celor care le place sau nu le place acest lucru. Încă o dată am vrut să reiterez această poziție vizavi de cooperări, dar și în ceea ce privește nemijlocit relația noastră cu Uniunea Europeană.
Este foarte bine și salutăm toate absolut colaborările, că oficialii europeni vin în Republica Moldova, că există aceste vizite reciproce. Dar ne dorim ca în toate aceste discuții, întrevederi, nu neapărat cele publice unde ni se transmit mesaje de încurajare, să fie descrisă și situația reală a Republicii Moldova la toate capitolele. Dacă ne dorim cu adevărat ca țara noastră să se integreze cât mai rapid în Uniunea Europeană.
Și, așa cum spuneam de fiecare dată, dacă se dorește cu adevărat ca acest proces să fie cât mai aproape pentru noi toți, pentru oamenii din țara noastră, dar nu doar să se folosească ca și obiectiv în campania electorală, atunci trebuie să se acționeze pentru a schimba în bine această situație în toate domeniile cheie. Deși, așa cum se zice, inclusiv în cadrul acelor rapoarte care sunt făcute publice, am avansat, dar cele mai multe obiective care trebuiesc îndeplinite și implementate rămân necunoscute pentru absolut toată lumea.
Așa cum ziceam, integrarea europeană nu are alternativă pentru oamenii din țara noastră. Și toți trebuie să înțelegem acest lucru. În realitate, spre mare regret, avem foarte mari restanțe la anumite capitole și dacă nu se va acționa prompt pentru a le elimina, la un moment dat am putea nimeri în situații de blocaj anume pe calea aderării la UE.
Noi nici pe departe nu întrunim acele criterii de la Copenhaga și am vorbit despre acest lucru săptămâna trecută, care prevăd lucruri simple. Stabilitatea instituțiilor care garantează democrație, statul de drept, drepturile omului, precum și respectarea și protejarea drepturilor minorităților. O economie de piață funcțională și capacitatea de a face față presiunilor concurențiale și forțelor pieței din Uniunea Europeană. Capacitatea de a implementa în mod eficace acele norme, standarde și politici care constituie legislația UE, precum și aderarea la aceste obiective, fie că ele sunt politice, economice sau monetare ale Uniunii Europene.
Și atunci când vorbim despre acest lucru, problema trebuie privită în întreaga ei complexitate și trebuie acționat corespunzător. Între timp, Republica Moldova și îmi pare foarte rău că despre aceste subiecte nu s-a discutat în cadrul campaniei electorale, deși am tot încercat să punem pe tapet aceste lucruri, să le aducem în vizorul discuțiilor publice.
Moldova în continuare se confruntă cu probleme grave și anume, primul lucru care este extrem de important, ține nemijlocit de depopularea Republicii Moldova, de criza demografică. Numărul persoanelor cu viză de reședință obișnuită s-a redus cu 240.000 oficial, deși cifra neoficială și noi cu dumneavoastră am vorbit în repetate rânduri de acest subiect, constituie aproximativ 300.000 de persoane. Adică 10-12% din populația care era acum câțiva ani, în conformitate cu recensământul, ultimul recensământ pe care l-am avut desfășurat în Republica Moldova.
Deficitul forței de muncă crește în mod continuu, iar presiunea pe sistemul de protecție socială este pur și simplu la limită. În același timp, s-a tot vorbit despre succes, despre lucruri frumoase, despre faptul cât de bine trăim, dar s-a omis și se omite în continuare, atât din discuțiile publice, dezbaterile televizate, un lucru care este extrem de alarmant.
Creșterea substanțială a nivelului de sărăcie în Republica Moldova. Dacă acum câțiva ani, fiecare al patrulea cetățean al Republicii Moldova era sub pragul sărăciei, astăzi media este de fiecare al treilea cetățean. În acest context, în Chișinău, fiecare al șaptelea, iar în unele regiuni ale Republicii Moldova, fiecare al doilea. Acești oameni nu au elementarul necesar pentru a face față facturilor, pentru a-și îmbrăca copiii la școală, pentru a le procura bunurile necesare, ca să nu zicem de alimente și multe alte lucruri.
La fel, ceea ce este foarte grav, că toate aceste lucruri sunt afectate de creșterea substanțială și continuă a prețurilor, a costurilor la viață, tarifele și multe altele, fără o explicație clară cum vor face față oamenii, inclusiv în perioada rece a anului. La televizor, totul merge bine.
Datoria enormă în sectorul public. Deci, noi cu dumneavoastră am vorbit de acest subiect, nimeni, spre mare regret, nu a atras atenția și nu a întrebat autoritățile centrale de ce se întâmplă. Am tot auzit că Primăria Municipiului Chișinău are o rată de îndatorare cât? 12%. Făcând față, achitând, inclusiv multe lucruri care au fost făcute anapoda anterior.
Păi iată, datoria publică, datoria guvernului central, în această perioadă a crescut mai mult decât în toți anii de independență. Plus 70 de miliarde de lei doar în această perioadă și acesta nu este finalitatea pentru anul curent. Pe la 69 de miliarde, la prognoza de 139,8 pentru finele anului 2025. Ceea ce este o cifră enormă. Nu știu dacă fiecare om din această țară a simțit care este povara respectivă sau cum acest lucru se va reflecta.
Iar toate argumentele că există țări precum Japonia și Statele Unite, fiți atenți. Da? Noi astăzi ne comparăm cu Japonia și Statele Unite. Păi dacă vă comparați cu Japonia și Statele Unite, vorbiți despre salariile, despre garanțiile sociale din Japonia și din Statele Unite. Dar nu despre faptul că și ei au o datorie publică mare. Da, ei au, numai că au o altă structură economică foarte diferită de ceea ce avem noi. Dacă ei produc, creează, inventează, inovează, păi noi astăzi, cea mai mare parte a acestor lucruri le orientăm spre consum. Noi, ca stat. Asta pentru acei care arată cu degetul în diferite circumstanțe, spre diferite domenii, sectoare, localități.
Cu mare regret, nimeni nu explică și nu se vorbește public despre cum sunt lucrurile în agricultură, cum stăm la capitolul de exporturi, cum este văzut sistemul de impozitare, justiție, ce facem pe partea de neutralitate, instituțiile publice care trebuie să fie independente.
Așa cum ziceam, exporturile, spre mare regret, sunt în cădere liberă, agricultura la fel. Investitorii străini ocolesc Republica Moldova, iar producătorii autohtoni în continuare nu sunt protejați. Asta pentru cei care o să vină la ora 12:00 să facă aici gălăgie și care ne propun niște lucruri la care voi face referință un pic mai târziu.
Cu privire la integrarea europeană a Republicii Moldova se vorbește mult în ultimii ani, iar spre mare regret, acțiunile, repet, dacă pe foaie și la televizor arată bine, în realitate arată așa cum le simțim noi cu dumneavoastră.
Haideți să facem referință, pentru că am văzut și am zis că voi comenta suplimentar acea inițiativă de depolitizare a celor care sunt la guvernare, care au venit să ne comenteze ce facem noi aici la nivelul Primăriei Municipiului Chișinău.
Păi, haideți să privim lucrurile în detaliu în ceea ce privește nemijlocit democrația în Republica Moldova, care este una șubredă. Cum spuneam, statul de drept există doar în percepțiile celor care vor să le vadă mai mult pe hârtie decât în acțiunile propriu-zise.
Și da, Republica Moldova, de facto, este un stat capturat, în care instituțiile importante sunt subordonate intereselor politice și nu cetățenilor. Și deseori, ca să nu spun de fiecare dată, sunt folosite în lupta cu oponenții politici. Haideți împreună să facem acele concluzii. Le mulțumim, cu siguranță, oficialilor europeni care vin, dar atunci când pleacă, noi cu dumneavoastră rămânem cu acele realități care sunt cotidiene.
Domn' Pavaloi, vă rog, pe această notă, să vă referiți la subiectele legate de procesul educațional din municipiul Chișinău.
Andrei Pavaloi: Domnule Primar General, stimați colegi, bună ziua. Întâi de toate, vreau să încep cu faptul că începând cu data de 4 noiembrie, a fost dat startul campaniei ce ține de zilele tineretului în Republica Moldova, iar ieri am avut un eveniment dedicat zilei naționale a tineretului din țară. Pe această cale vreau să aduc sincere felicitări tuturor tinerilor, atât din municipiul Chișinău, cât și din întreaga țară.
Iar, așa cum am zis-o și ieri în cadrul evenimentului, Primăria Municipiului Chișinău, în continuare, va fi alături de tineri prin multitudinea proiectelor pe care le implementăm pentru tineri și despre tineri. Ne bucurăm foarte mult că tinerii vin cu inițiative, depun dosare pentru cofinanțare sau pentru participare în diferite activități pe care le are Primăria Municipiului Chișinău pentru ei, iar această implicare duce la creșterea unei tinere generații capabile și apte să schimbe lucrurile atât în municipiu, cât și în întreaga țară.
Cu referire la alte activități pe care le-am avut în săptămâna de referință, vreau să menționez faptul că în weekend am avut două activități cu caracter sportiv, la care au participat aproximativ 1000 de sportivi din municipiu și din întreaga țară. În continuare, până la final de an, vom avea încă multiple astfel de activități și ne bucurăm de faptul că, în ultimul timp, la activitățile pe care le are Direcția Generală Educație, Tineret și Sport prin acțiunile sale, avem și sportivi care vin din raioanele țării, participă activ, iar acest lucru dă dovadă faptului că avem o planificare foarte bună, iar tinerii, sportivii din raioane, nu au posibilitate de a se manifesta în acele raioane și vin în municipiul Chișinău pentru a o face.
Cu referire la revenirea la ore, vreau să menționez faptul că din cei 108.000 de elevi pe care îi avem antrenați în activitățile educaționale în instituțiile noastre, odată cu revenirea la ore, am monitorizat frecvența acestora, iar prezența a fost de 103.171 de elevi, ceea ce constituie 95% din totalul elevilor. În mare parte, au absentat elevi pe motiv familial sau pe motiv de boală.
În ceea ce privește prezența copiilor din grădiniță în cadrul activităților educaționale din grădinițe, vreau să menționez faptul că din cei 36.204 de copii înscriși pe listele instituțiilor preșcolare, în săptămâna de referință au fost prezenți 27.574, ceea ce constituie 76% din totalul elevilor. Marea majoritate, 8200 de copii au rămas acasă din motive familiale. Cu referire la conectarea instituțiilor educaționale la agentul termic, vreau să menționez faptul că la data de șapte, toate instituțiile erau conectate la agentul termic. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director. Doamna Buga, vă rog.
Marina Buga: Bună ziua. Stimate domnule primar, stimați colegi. În perioada de raportare au continuat activitățile ce țin de acordarea celor măsuri de asistență socială populației. În prim plan a fost centrate toate eforturile noastre pentru a acorda suport populației în înregistrarea asistată pentru compensarea cheltuielilor pentru utilizarea energiei, astfel fiind înregistrate 8656 de gospodării din oraș.
În paralel cu aceste activități, au continuat activitățile de bază. Prin urmare, 2315 persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială. Au fost realizate 2789 de intervenții la domiciliul persoanelor în vârstă, singuratice, persoanelor cu dizabilități, iar 160 de persoane au beneficiat de servicii integrate ale centrelor sociale din subordine, inclusiv 60 de persoane fără adăpost.
Cu referire la situația epidemiologică din municipiul Chișinău, conform datelor comunicate de Centrul de Sănătate Publică Chișinău, în perioada de raportare, în instituțiile medicale, sanitare publice și private s-au înregistrat 1062 de cazuri de boli infecțioase, fiind atestată o descreștere de 1,1 ori față de săptămâna precedentă. Din numărul aceste de cazuri, 62,3% s-au înregistrat la copiii cu vârstele de 0-17 ani.
Printre bolile infecțioase s-au înregistrat cazuri de infecții acute ale căilor respiratorii în număr de 574, patru cazuri de gripă, 135 de cazuri de boli diareice acute, un caz de rujeolă și alte infecții aerogene.
Totodată, vă comunicăm că de la începutul campaniei de vaccinare împotriva gripei sezoniere, în municipiul Chișinău au fost administrate 55.248 de doze antigripale, precum și 2.281 de doze de vaccin COVID. Astfel, având în vedere că situația epidemiologică rămâne sensibilă la circulația virusurilor gripale în rândul populației, Direcția Generală Asistență Medicală și Socială continuă și îndeamnă populația să se vaccineze. Raport încheiat.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Direcția mobilitate urbană.
Dorin Ciornîi: Bună ziua, domn primar, stimați colegi. În perioada 3-9 noiembrie, întreprinderile din gestiunea Direcției Generale Mobilitate Urbană au desfășurat o serie de lucrări de întreținere și reparație a infrastructurii municipale. Regia Exdrupo a finalizat acțiunile de asfaltare cu stratul de uzură pe șoseaua Hîncești, tronson cuprins între Cacinski și Sihastrului, în continuare urmând să fie aplicat marcajul rutier.
Pe strada Nicolae Costin au continuat lucrările de amenajare a racorderilor. Pe strada Industrială s-a lucrat la profilarea părții carosabile cu autogrederul, amenajarea petrișurilor și betonul asfaltic suprimat pe o suprafață totală de 11.500 m2. Menționăm că până la demararea lucrărilor de reparație capitală, strada Industrială se află în întreținere curentă permanentă, astfel încât traficul rutier să se desfășoare în condiții satisfăcătoare.
S-a intervenit pe mai multe străzi din oraș pentru lichidarea situațiilor de avariere prin plombări. În același timp, s-a lucrat la reparația și întreținerea canalizării pluviale, dar și la salubrizarea străzilor și pasajelor subterane.
Pentru sporirea siguranței la trafic, săptămâna trecută au fost aplicate circa 2700 m2 de marcaje rutiere, iar peste 130 de indicatoare au fost reparate sau înlocuite. La fel, au fost înlocuiți mai mulți piloni de protecție deteriorați de pe strada 31 August.
Întreprinderea Lumteh, echipele Lumteh au executat peste 100 de lucrări de reparație curentă, au montat zeci de corpuri de iluminat și suporturi. Au instalat cabluri electrice, au efectuat revizii tehnice la cutiile de conexiune, au fost montate fundații și piloni noi și au realizat lucrări de întreținere a elementelor decorative în spațiile publice.
Întreprinderile de transport public, Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze și-au desfășurat activitatea în capacitate deplină, cu 335 troleibuze și 159 autobuze emise zilnic la traseu. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegii de la Poliție și Situații Excepționale.
Igor Grițac: Bună ziua. În perioada de referință, de către echipele mobile direcționare operative ale Direcției de Poliție a Municipiului Chișinău, s-a intervenit în total la 1288 de apeluri de urgență 112, dintre care 669 au fost pe timp de zi și 619 pe timp de noapte. La fel, pe parcursul săptămânii, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 223 de infracțiuni, dintre care 175 au fost descoperite.
Totodată, fiind stabilite 40 de persoane anunțate în urmărire penală, precum și 10 debitori de stat. La fel, de către organele de constatare din cadrul Direcției de Poliție a Municipiului Chișinău, precum și a inspectoratelor de poliție teritoriale, au fost întocmite 1415 procese verbale cu privire la contravenții, fiind aplicate amenzi de peste 1 milion de lei.
Totodată, în perioada respectivă, în municipiul Chișinău, de către Poliția Capitalei, a fost asigurată ordinea și securitatea publică la 20 de evenimente în masă, dintre care social-politice șapte, cultural-distractive patru, sportive cinci, vizite oficiale patru. Totodată, în perioada respectivă au fost petrecute 98 de măsuri de prevenire pe teritoriul municipiului Chișinău, dintre care 83 pe timp de zi și 15 pe timp de noapte.
O atenție sporită fiind atrasă contracarării furturilor din automobile, buzunare, combaterea jafului, precum și a huliganismelor. La capitolul accidente rutiere, pe parcursul săptămânii au parvenit 413 informații cu referire la accidentele rutiere, dintre care 318 au fost stabilite ca accidente. 15 accidente au fost calificate cu consecințe ușoare, grave, iar 302 fiind calificat ca accident cu pagubă materială. Mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult.
Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 70 de intervenții, dintre care opt incendii. Pe parcursul lunii avem 11 cazuri de incendii. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate 275 de cazuri de incendiu. Cu părere de rău, de la începutul anului până în prezent avem 14 persoane decedate în urma incendiilor.
De la începutul anului până în prezent avem înregistrate șase cazuri de intoxicații, dintre care 16 persoane au fost intoxicate, din ele opt copii. De către serviciul prevenție se petrec măsuri de prevenție în sectorul locativ de prevenire în cazul de incendiu și cazuri de intoxicație. În instituțiile de învățământ se petrec instruiri atât a elevilor, cât și a cadrului didactic de a preveni situațiile de urgență. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Înainte din runda de întrebări, dacă ele sunt din partea colegilor de la mass-media, vreau doar să menționez un singur lucru. Am auzit că PAS, cei de la guvernare, solicită depolitizarea Primăriei Municipiului Chișinău.
Și vreau doar să le aduc aminte celor de la guvernare că toate instituțiile statului importante, inclusiv cele care trebuie să fie independente, sunt pur și simplu la cheremul acestei guvernări. Sunt galbeni. Instituțiile de stat, repet, care trebuie să fie independente într-o țară democratică, într-o țară care este candidată la Uniunea Europeană, sunt conduse fie de membrii, fie de persoane loiale PAS.
Și aici nu trebuie să plecăm foarte departe. Este vorba despre Comisia Electorală Centrală, unde amintesc, șase din nouă membri sunt delegați sau membri ai Partidului Acțiune și Solidaritate, inclusiv președintele acestei instituții. Curtea Constituțională și inclusiv ceea ce s-a întâmplat cu votul pentru persoanele care au fost realese în acele funcții. Teleradio Moldova, SIS, CNA, Procuratura, ANI, Consiliul Audiovizualului și nu mai vorbim în aceste circumstanțe decât de alte instituții, agenții subordonate. Asta atunci când arată cu degetul că sunt în Primăria Municipiului Chișinău opt membri MAN ca și consilieri ai primarului sau viceprimarii sau pretorii.
Conform legii, repet, aceste persoane sunt desemnate politic și sunt numite, iar eu sunt cel care răspund nemijlocit în fața cetățenilor pentru ceea ce fac și pentru ceea ce nu fac. Iar atunci când este vorba despre instituțiile de stat care trebuie să fie independente, pentru că în aceste condiții, eu personal sau colegii noștri nu au pus pe nimeni să devină membri.
Când am venit, eram, așa cum cunoașteți împreună cu dumneavoastră, doi ani de zile am încercat să facem față în aceste condiții până nu am înțeles că este nevoie și de suport politic în acest sens. Dar, nici într-un caz, nu sunt acele instituții independente ale statului care trebuie să fie într-o țară, repet, candidată la Uniunea Europeană, cu adevărat independente și care sunt acaparate în mod total de către cei aflați la guvernare.
Și, pe această cale, celor care vor fi gălăgioși probabil azi și în continuare, așa cum s-au obișnuit, le doresc să muncească în teren și să nu facă prea multă politică. Colegii de la media, vă rog frumos, dacă sunt întrebări.
Jurnalist: În contextul, aș vrea să vă întreb pe dumneavoastră...
Ion Ceban: Spuneți.
Jurnalist: În legătură cu informația, am tot vorbit despre cazul de la Hotelul Național. Ați menționat și sistemul de învățământ. Ce măsuri se vor lua în continuare?
Ion Ceban: Domnule Păvăloi, vă rog frumos. În contextul situației din...
Andrei Pavaloi: Noi am plasat un comunicat pe pagina direcției în raport cu acțiunile organelor de control care au avut loc săptămâna trecută. Eu îmi doresc foarte mult ca organele de control să-și facă corect, în primul rând, lucrul, iar acele acțiuni să fie corecte în raport cu colegii noștri. Reiterez că în foarte multe postări care le-am avut săptămâna anterioară, efectuate de către presă, s-a menționat despre faptul că nouă persoane din domeniul educațional au fost vizate într-un dosar, ceea ce este absolut incorect.
În mare parte este vorba despre agenți economici și doar trei persoane sunt vizate într-o urmărire a organelor competente, ziceam. Îmi doresc ca Procuratura, CNA-ul să-și facă absolut corect lucrul, fiindcă din discuțiile care le-am avut ulterior cu colegii noștri, se pare că nu prea au avut ce găsi în cadrul instituțiilor vizate în control. Mersi mult.
Ion Ceban: Alte întrebări?
Jurnalistă: Bună ziua. Aș vrea să vă întreb, am văzut o informație pe rețelele de socializare, că prețul unui bilet ar putea fi 10-12 lei și că tariful aprobat nu acoperă cheltuielile. Cât de adevărată este această informație și dacă prețul unui bilet de călătorie va fi modificat în timpul apropiat?
Ion Ceban: Eu vreau doar să o rog pe doamna viceprimar să facă o scurtă informație în ceea ce ține de procesul de subvenționare a întreprinderilor cum este Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze, ca să înțelegem cât ne costă de fapt ca și primărie nemijlocit întreținerea acestor entități. Iar ceea ce ține nemijlocit de informații pe rețele de socializare, haideți ca aceste informații să fie informații oficiale. Pe rețelele de socializare noi am observat tot ce vreți, tot ce vă doriți, începând de la partea personală și legând cu partea profesională a colegilor noștri. Vă rog, doamna viceprimar.
Olga Ursu: Probabil, dacă ați urmărit și pe parcursul ultimilor ani, am menționat de foarte multe ori acel lucru, că nici pe departe costul care este achitat pentru biletul de călătorie de către persoanele care procură acel bilet, inclusiv și abonamentele care sunt la ziua actuală, nu acoperă nici pe departe acele cheltuieli de întreținere ale Parcului Urban de Autobuze și ale Regiei Transport Electric. Municipalitatea subvenționează în fiecare an cu aproape 1 miliard de lei, dacă este să ne referim la anul curent de gestiune, inclusiv și la anul trecut, cu toate acele creșteri care au avut loc și inclusiv pentru energie electrică.
Am transmis de nenumărate ori solicitări către Guvern pentru a compensa acele diferențe de preț. Din păcate, nu am primit niciun răspuns sau cel puțin o claritate dacă aceste cheltuieli pot sau nu să fie acoperite, deși fondurile de care dispune Guvernul ar putea acoperi, inclusiv în baza prevederilor creării acelor fonduri, aceste cheltuieli, cel puțin pentru municipiul Chișinău și poate pentru municipiul Bălți, acolo unde componenta de compensare a acelor cheltuieli de transport public sunt foarte mari în cadrul bugetului municipal în acest sens.
Da, municipalitatea acoperă și va acoperi și, repet încă o dată, acel cost per bilet nu acoperă nici pe departe acele cheltuieli pe care le suportă și Regia Transport Electric, și Parcul Urban de Autobuze. Finanțarea acestor întreprinderi municipale are loc în baza contractelor, în baza numărului de kilometri parcurși. Deci, respectiv, se acoperă kilometrajul parcurs de fiecare unitate de transport, fără a face referire la costurile pe care le are sau la veniturile pe care le are o întreprindere sau alta.
Ion Ceban: Ceea ce am văzut eu pe rețelele de socializare este faptul că la nivel de țară vor crește substanțial tarifele pentru transport. Nu știu ce ați văzut dumneavoastră pe rețelele de socializare, dar știu un singur lucru, că acel cost pentru municipiul Chișinău este cel mai ieftin pe care îl cunoașteți dumneavoastră de pe continentul european. Da, nu există în Franța, în Germania, în România sau în alte părți costuri mai ieftine decât cele care sunt în municipiul Chișinău.
La fel, nu există o situație similară cu a municipiului Chișinău, nici în regiune și presupun că nici la nivel european, când în mai puțin de patru ani de zile, flota transportului public, în sensul bun al cuvântului, a fost suplinită cu aproape 400 de unități. Amintesc că acum cinci ani în urmă, dumneavoastră și nu doar dumneavoastră, foarte mulți oameni, atunci când urcau în autobuz și troleibuz, vedeau carosabilul, care nici carosabil nu putea fi numit, pentru că era plin de borți. Acum este transport confortabil, transport la standardele europene, aici, în Chișinău. Și nu mai găsiți o altă localitate în Republica Moldova unde acest lucru se întâmplă.
La fel, aș mai adăuga că doar în municipiul Chișinău dumneavoastră veți găsi cele peste 18 categorii de cetățeni care circulă gratis. Astea sunt copiii până la 11 ani, adică până în clasa a IV-a. Ăsta sunt cei peste 200.000 de pensionari care circulă pe gratis și alte 18 categorii de cetățeni pentru care, inclusiv, suplimentar plătește Primăria Municipiului Chișinău.
Iar pe rețelele de socializare, ca să revin, am văzut doar că vor crește acele tarife la transportul național, despre care nu se vorbește în spațiul public. Se încearcă a apăsa pe municipiul Chișinău anumite lucruri, deși, conform prevederilor deciziei Consiliului Municipal Chișinău, aceste tarife trebuiau ajustate și modificate încă un an și ceva în urmă, în martie 2023. Mersi.
Jurnalistă: …
Svetlana Dogotaru: Dacă ne referim la subiectul Hotelului Național, după ce a fost emisă acea autorizație de demolare, au fost pornite câteva proceduri, inclusiv procedura de declarare a clădirii ca și monument de importanță națională, precum și APP a declanșat o procedură de întoarcere a imobilului către stat. Autorizația de demolare nu mai este valabilă, dar procedurile respective pe care le-au declanșat autoritățile prevăd următorul lucru:
Că odată inclus în listă, clădirea se supune acelorași rigori ca și un monument deja clasat prin toate deciziile autorităților responsabile. Acum, chiar dacă proprietarul și-ar dori să facă ceva în această clădire, nu neapărat demolare, orice intervenție, trebuie s-o coordoneze cu Ministerul Culturii, dar nu doar atât.
Procedura de clasare a unui monument prevede negocieri cu proprietarul pentru a concretiza, sau clădirea este naționalizată, deci răscumpărată de la proprietar, odată ce el a inclus și cu condiții speciale, sau participare prin programe de susținere a acestei clădiri pentru a fi păstrat ca și patrimoniu. Din câte cunoaștem noi, nici Ministerul Culturii, nici APP n-au făcut nimic. Nu există niciun program și nicio acțiune pentru păstrarea patrimoniului respectiv.
Responsabilitatea pentru tot ceea ce se întâmplă într-o clădire o poartă proprietarul, dar în cazul dat și statul, odată ce include anumite procese de protejare din punct de vedere patrimonial sau de retrocedare privind procedura de nerecunoaștere a acelui contract de investiții care a fost semnat anterior.
Jurnalist: Și încă o întrebare, Strada Butucului, cu privire la gunoiul de pe ea, s-a rezolvat problema?
Diana Guba: Pe strada Butucului a fost evacuat tot gunoiștea. Noi îl preconizăm să-l reabilităm pentru anul viitor, dar este curat. Deja dimineața am fost.
Ion Ceban: Alte întrebări? Dacă nu sunt, vă spun o zi cât mai frumoasă în continuare și o săptămână cât mai reușită.