PrimariaMea
SONDAJ: CHIŞINĂUIENII NU SUNT MULȚUMIȚI DE ACTIVITATEA PRIMĂRIEI ȘI VOR SĂ PARTICIPE LA ALEGERI Image
09 sept. 2019

SONDAJ: CHIŞINĂUIENII NU SUNT MULȚUMIȚI DE ACTIVITATEA PRIMĂRIEI ȘI VOR SĂ PARTICIPE LA ALEGERI

Calitatea drumurilor și a trotuarelor, lipsa curățeniei, transportul public, aspectul orașului și corupția sunt problemele prioritare ale chișinăuienilor. Acestea au fost identificate în urma unui sondaj reprezentativ pe un eșantion de 1300 de persoane, în perioada 5 iulie - 4 august 2019. Cercetarea a fost elaborată de către Magenta Consulting, la solicitarea organizației neguvernamentale Primăria MEA.

În campania electorală, Primăria MEA a vrut să identifice care sunt prioritățile chișinăuienilor, cât de mulțumiți sunt de serviciile primăriei și dacă ar dori să interacționeze cu aleșii lor. Sondajul a cercetat mai aprofundat și problemele din trei suburbii: Codru, Durleși și Cricova. Datele au fost colectate în perioada 5 iulie - 4 august, pe un eșantion de 1300 de persoane din municipiul Chişinău și altele 690 pentru cele trei suburbii. 

PROBLEME LOCALE ȘI SERVICII PUBLICE 

Conform analizei prezentate, topul problemelor este:

1. Calitatea drumurilor (48%) și a trotuarelor (20%);

2. Lipsa curățeniei (33%);

3. Transportul public - orarul/numărul unităţilor de transport  (13%) și calitatea unităţilor de transport (11%);

4. Aspectul orașului (15%);

5. Corupția (13%).

În același timp, cetățenii sunt în mare parte mulțumiți de sistemul centralizat de gazificare și de alimentare cu apă și de iluminare. 

Mai puțin cunosc respondenții din or. Chişinău despre cine sunt aleșii locali și ce fac ei. 64% nu știu niciun consilier municipal și doar 26% spun că sunt informați despre activitatea Consiliului Municipal, iar 34% despre activitatea Primăriei.  Aproape ⅔ din cetățeni nu sunt mulțumiți de activitatea Primăriei mun. Chişinău. 

IMPLICAREA CETĂȚENILOR

Cetățenii se implică câte puțin într-o varietate de activități: au participat la acțiuni de voluntariat, precum săditul copacilor, ecologizarea (26%); au semnat o petiție online sau fizic (16%); au participat la un marș, protest, grevă sau demonstrație legată de problemele locale (9%); au participat la consultări publice/ședințe/dezbateri/organizate de către reprezentanții Primăriei (8%) sau au contactat o sursă mass-media pentru a semnala o problemă din oraș (5%). 

Întrebați dacă vor vota la alegerile locale, 23% au spus probabil da, iar 60% - cu siguranță

INTERACȚIUNEA CU ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ LOCALĂ

46% din cei care au interacționat cu autoritățile publice locale nu au rămas cu impresii prea bune. 38% spun că nu s-a rezolvat problema, alții spun că se lucrează încet, că este birocrație, atitudine negativă sau că au primit refuz. 

Totuși, cetățenii doresc să discute cu aleșii locali. 36% se arată interesați să discute cu un consilier din CMC, dintre care 9% sunt foarte interesați. Dintre suburbii, locuitorii din Durlești și Sîngera cei mai interesați de discuții cu aleșii. 

Cum doresc oamenii să discute cu consilierii? Mai degrabă prin întâlniri publice și ieșiri în teren pentru discuții cu cetățenii (52%) decât prin forumuri online consultative (18%). Cetățenii mai vor dezbateri publice, unde consilierii prezintă unele proiecte pentru a afla părerea cetățenilor și ședințe de audiere a cetățenilor în cadrul Primăriei. 

CARACTERISTICILE UNUI PRIMAR

39% cred că un bărbat trebuie să fie primar, deși 46% spun că asta nu contează.  53% zic că trebuie să fie căsătorit, iar 40% că asta nu contează.  52% spun că trebuie să aibă copii, iar 40% zic că asta nu contează. 

Să fie pro-european au zis o jumătate din respondenți, iar 46% spun că trebuie să fie religios, deși 45% cred că asta nu contează. 

TELEVIZIUNE SAU REȚELE DE SOCIALIZARE?

74% din respondenți se informează de la televizor,  51% de pe rețelele de socializare, iar 50% de pe Internet, citind site-uri de știri. 


Cercetarea nu conține date despre intenția de vot sau rating-ul candidaților, întrucât, în perioada colectării datelor, aceștia nu au fost anunțați. În același timp, am vrut ca accentul să fie pe identificarea problemelor orașului, ale serviciilor publice defectuoase, dar și pe a înțelege care este interacțiunea dintre cetățeni și autorități și ce poate fi îmbunătățit.  Primăria MEA va desfășura o campanie de încurajare a votului informat, în care va solicita de la candidați soluțiile lor la aceste prioritați, va merge în cinci sectoare ale capitalei și va încuraja cetățenii să își cântărească votul.   

vezi aici

 


Realizarea sondajului a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Conținutul acestui material nu reflectă în mod necesar viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

 

 


Publicat de:

Distribuie