Soluțiile candidaților pentru problema drumurilor și a trotuarelor
În preajma alegerilor Primarului General al Chișinăului din 20 mai, PRIMĂRIAMEA s-a adresat tuturor candidaților înscriși în cursa electorală, pentru a afla ce soluții au aceștia pentru șapte probleme prioritare ale chișinăuienilor.
Vezi mai jos cum își propun candidații să sluționeze problema calității proaste a drumurilor și a trotuarelor.
Vasile Costiuc
Partidul Politic „Democrația Acasă”
Dezvoltarea infrastructurii rutiere, reabilitarea a 300 km de drum în 5 ani.*
*Candidatul nu a trimis un răspuns exact la această întrebare, însă a transmis programul său electoral, pentru a extrage din acesta răspunsul.
Andrei Năstase
Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”
Vom asigura continuitatea și amplificarea proiectelor de construcție și reconstrucție a drumurilor din Capitală precum și a infrastructurii rutiere de acces (poduri, pasaje, ș.a.). Vom pune la punct proceduri manageriale performante și de bună guvernanță pentru a asigura întreținerea permanentă, rapidă și calitativă a drumurilor din municipiu, cu creșterea perioadei de garanție dată de antreprenorii executanți.
Trotuarele pe care le avem reprezintă o panoplie de stiluri adesea prost îmbinate în ansamblul arhitectural ce le înconjoară, și care cel mai des eșuează funcției de bază pe care trebuie s-o deservească.
Uniformizarea trotuarelor și a căilor de acces public, pornind de la funcționalitatea de bază inerentă acestora, este o prioritate majoră. Vom stopa furtul spațiilor de la pietoni, de la copii în cărucioare, de la persoane cu mobilitate redusă, bicicliști, etc.
Alexandr Roșco
Partidul Politic „Casa Noastră-Moldova”
Drumurile și trotuarele trebuie reparate conform standardelor și nu astfel cum se procedează la moment.
Valeriu Munteanu
Partidul Liberal
Voi asfalta toate străzile din oraș și voi aduce gazele și apa la poarta fiecărei locuințe.
Ion Ceban
Partidul Socialiștilor din Republica Moldova
În această campanie electorală noi am veni cu conceptul transformării Chişinăului într-un oraş confortabil, iar un oraş confortabil presupune, în primul rând, străzi şi trotuare de calitate. Ştim cu toţii că, în fiecare an, în pofida faptului că din bugetul municipal sunt alocate sume semnificative pentru reabilitarea drumurilor şi trotuarelor, deseori aceste fonduri nu sunt cheltuite conform destinaţiei. Anume aici se produc cele mai mari delapidări, după cele ce ţin de patrimoniu şi de pământul orăşenesc. În rezultat – gropi, eroziuni, surpături şi distrugerea asfaltului după ploaie sau după anotimpul de iarnă. Amintiţi-vă de scandalurile din ultimii ani care au vizat strada Alba Iulia, bulevardul Grigore Vieru, ale artere importante din oraş. E de groază cât de mult s-a furat, dacă se ştie că pentru un kilometru de drum în capitală se alocă mai mult decât pentru un kilometru de drum în Germania, iar starea carosabilului este cea care este!
Sarcina mea primordială este să vin cu un plan de reabilitare al drumurilor, ce va fi elaborat în condiţii de maximă transparenţă, prezentat public şi supus dezbaterilor pentru a facilita inclusiv implicarea cetăţenilor în procesul decizional. Fiecare cetăţean trebuie să cunoască ce drumuri vor fi reabilitate în primul rând şi de ce anume pentru ele s-a optat. Mai mult ca atât, ne dorim ca aceste decizii să fie luate în comun cu cetăţenii, pentru ca să nu existe nici o suspiciune privind prezenţa altor interese decât cele ale cetăţenilor.
Cunoaşteţi că, atunci când se vorbeşte despre reabilitarea drumurilor, cel mai sensibil moment ţine de companiile selectate pentru efectuarea lucrărilor. De regulă, aceste licitaţii le câştigă companiile afiliate factorilor decizionali sau cele care dau „otkaturi” generoase. Dar aici nu e vorba numai de corupţie şi protecţionism, ci şi de calitatea lucrărilor. Pentru că, oferind bani celor ce le facilitează câştigarea licitaţiilor, companiile ce efectuează lucrări economisesc pe calitate. Noi ne propunem să desfăşurăm exclusiv licitaţii publice pentru dreptul de a efectua reparaţia şi reconstrucţia drumurilor şi trotuarelor şi, cel mai important, o verificare specială a calităţii executării acestor lucrări.
Efectele în urma unor lucrări necalitative urmează a fi reparate din contul celor care au executat aceste lucrări. O prevedere în acest sens va fi inclusă în fiecare contract încheiat.
Da, lipsa de fonduri pentru construcţia şi reparaţia străzilor, a trotuarelor, este o problemă, dar deloc mai mică este şi problemă utilizării iraţionale a fondurilor existente. De aceea, noi vom merge concomitent pe două direcţii – identificarea surselor suplimentare pentru străzi şi trotuare şi un control mai riguros asupra calităţii lucrărilor efectuate.
Victor Strătilă
Partidul Verde Ecologist
- Transparenţă la licitaţiile de selectare a întreprinderilor prestatoare de servicii, cu participarea societăţii civile;
- Contractele de efectuare a lucrărilor să prevadă sancţiuni dure pentru nerespectarea condiţiilor caietului de sarcini, nerespectarea termenelor de efectuare a lucrărilor, calitatea lucrărilor, etc, de asemenea să fie instituit şi respectat termenul de garanţie pe perioada de exploatare, etc;
- Instituirea unui control independent şi strict pe perioada executării lucrărilor de asfaltare;
- Includerea reprezentanţilor societăţii civile la recepţionarea lucrărilor.
Alexandra Can
Partidul Naţional Liberal
- Controlul sever al construcției drumurilor;
- Organizarea structurală a transportului, drumurilor şi a intersecțiilor;
- Construcţia şoselei auto de centură în jurul Chişinăului;
- Amenajarea intersecţiilor, cu o perspectiva de două și mai multe niveluri;
- Piste pentru bicicliști, rampe pentru cărucioare.
Maxim Braila
Partidul Popular din Republica Moldova
Calitatea proastă a drumurilor/trotuarelor se datorează lipsei de control din partea autorităților în momentul amenajării propriu-zise, cât și utilizării neraționale a fondurilor. Bugetul municipal pentru anul 2018 prevede cca 400 mln lei pentru reparația drumurilor. Cu un astfel de buget voi reuși să reabilitez drumurile operativ și calitativ. Voi demara construcția centurii de ocolire a orașului.
Silvia Radu
Candidată independentă
Despre Calitatea proastă a drumurilor Chișinăul nu are drumuri normale iar trotuare nu are aproape deloc. Gropile care se astupă acum nu sunt doar rezultatul incompetenței, ci mai ales al hoției și nesimțirii unora dintre cei care au condus Primăria Chișinău. Dacă drumuri avem măcar, așa rele cum sunt, trotuare în general sunt tot mai puține practicabile în oraș. Îți rupi picioarele și încălțămintea pe ele. Mi-a fost mai mare jena când am mers la Cimitirul Sfântul Lazăr, unde urmau să vină mii de oameni de Blajini și nu aveau un trotuar civilizat pe care să se deplaseze. Am cerut să fie amenajat de urgență un trotuar și, în 5 zile, s-a făcut ce nu s-a făcut ani de zile. Iar asta nu o menționez în nici un caz ca pe o laudă, dar ca dovada că atunci când se dorește și se muncește, se pot rezolva problemele.
Am elaborat deja un plan etapizat de reparare a drumurilor, mai întâi programul de urgență privind astuparea gropilor, apoi vom începe să facem reparații capitale ale drumurilor. Să terminăm cu cârpelile și să începem să facem lucrări trainice. În bugetul pe anul viitor vom aloca mai mulți bani pentru drumuri, atât din rezervele pe care le vom avea după oprirea schemelor frauduloase care au funcționat în Primăria Chișinău, cât și dintr-o regândire a priorităților. De asemenea, voi căuta și finanțări externe,pentru acest domeniu și sunt sigură că, dacă vom da dovada de seriozitate, dacă vom demonstra ca banii sunt cheltuiți corect, partenerii noștri ne vor ajuta. Banca Europeană Pentru Reconstrucție și Dezvoltare va ajuta în continuare Chișinăul și va acorda susținere fincnciară pentru repararea drumurilor.
Vom marca drumurile, siguranța rutieră este o prioritate. Programul de marcaje trebuie făcut în fiecare primăvară, astfel încât să avem tot timpul drumurile sigure.
De asemenea, vom marca cu vopsea specială zonele din jurul grădinițelor și școlilor.
Alexandru Mîțu
Partidul Ruso-Slavean din Moldova
Nu am primit niciun răspuns.
Constantin Codreanu
Partidul Unității Naționale
- Construcția a 100 km de drumuri noi, inclusiv trotuare;
- Modernizarea şi construcţia centurii de ocolire a centrului oraşului;
- Reabilitarea reţelei stradale existente în sectoare şi suburbii.
Campanie realizată în parteneriat cu Asociația Promo-LEX, grație suportului poporului american, oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).