Ședința serviciilor Primăriei din 24 septembrie 2018
1176 de copii au fost luați la evidența Direcției municipalei pentru drepturile copiilor în perioada iunie-august 2018, fiind considerați în situații de risc. În aceeași perioadă, alți 147 de copii au fost victime ale violenței, iar 997 de copii au rămas cu unul sau ambii părinți plecați peste hotare. La Întreprinderea Municipală „Asociaţia de gospodărire a spaţiilor verzi", angajații se plâng de salarii mici, parcul de automobile, în mare parte, învechit și cheltuieli neprevăzute pe parcursul primelor opt luni ale anului. Toate acestea în condițiile în care, în 2018 s-a alocat suma-record de 97,33 de milioane de lei pentru „Spații Verzi” și doar jumătate din buget a fost valorificat. Noutățile bune de la ședință sunt scăderea numărului de accidente rutiere care au loc din cauza vitezei și reintroducerea rubricii „Sesizări de la cetățeni” în cadrul ședințelor Primăriei.
NUMĂRUL COPIILOR ÎN SITUAȚII DE RISC ESTE ÎN CREȘTERE
Aceasta se datorează situației sociale și economice a țării, dar și lichidării Centrului de Plasament pentru Minori. În același timp, au fost înregistrate 147 de cazuri de violență față de copii și 997 de copii cu unul sau ambii părinți plecați peste hotare. Din aceștia, 648 au vârsta cuprinsă între 7 și 16 ani.
Numărul copiilor care cerșesc în stradă și vagabondează pe străzile municipiului a crescut esențial. Majoritatea acestor copii nu sunt din Chișinău, ci din alte părți ale țării. Schimbările social economice, dar și lichidarea în 2012 a Centrului de Plasament Temporar pentru Minori pe lângă Ministerul Afacerilor Interne au condus la această situație.Conform datelor Direcției municipale pentru protecția drepturilor copiilor, din 21 de copii luați la evidență în perioada iunie-august 2018, șapte sunt din municipiul Chișinău, cinci din Criuleni, patru din Telenești, doi din Călărași și câte unul din Ialoveni, Nisporeni și Basarabeasca. Având ca scop prevenirea fenomenului și depistarea copiilor ce vagabondează pe străzile municipiului Chișinău, Direcția municipală pentru protecția drepturilor copiilor organizează razii. Astfel, în perioada iunie-august au fost organizate 44 de razii: 41 la inițiativa Direcției și 3 la inițiativa Inspectoratului de Poliție Centru; 19 cu participarea reprezentanților poliției și 22 fără. În cadrul acestor razii, au fost depistați 13 copii, pentru care au fost aplicate forme de protecție specială.
În atenția Direcției municipale au mai fost luați 1176 de copii, dintre care 887 sub tutelă/curatelă, 19 la serviciul de asistență parentală profesionistă, 62 în centre de plasament, 127 în centre de plasament pentru copii de tip privat, 10 în case comunitare pentru copii în situații de risc, 10 în case comunitare pentru copii cu dizabilități severe și 61 în gimnazii-internate. De multe ori, însă, copiii care sunt adăpostiți în aceste centre de plasament le părăsesc. Lucia Caciuc, șefa interimară a Direcției municipale pentru protecția drepturilor copiilor, susține că plecarea copiilor este foarte greu de controlat:
“Din cauză că fac parte din categoria de copii cu tendințe mai puțin sănătoase, acești copii abandonează centrele de plasament și sunt depistați de către noi în stradă, după care sunt reîntorși”, a declarat aceasta.
Tot în aceeași perioadă, în Chișinău au fost înregistrate 182 de sesizări a cazurilor de violență față de copii, dintre care 147 au fost confirmate.
Un fenomen îngrijorător este și plecarea părinților peste hotare. La moment, există un mecanism prin care Direcția generală educație, tineret și sport informează Direcția municipală pentru protecția drepturilor copiilor despre numărul acestor copii, la începutul și la finele anului. În prezent, în evidența Direcției sectoarelor de protecție a copilului sunt 997 de copii cu unul sau ambii părinți peste hotare. Cei mai mulți copii - 648 - sunt cu vârsta cuprinsă între 7 și 16 ani.
Lucia Caciuc a mai declarat că în vederea monitorizării copiilor în situații se risc, Direcția are o conlucrare relativ bună cu primăriile din suburbii, cu câteva excepții (a fost adus exemplul Primăriei or. Sângera), și cu poliția (deși, conform spuselor acesteia, nu întotdeauna se reacționează prompt). “Angajații noștri sunt doamne și domnișoare care chiar riscă atunci când ies în stradă și interacționează cu astfel de categorii de copii, ei de multe ori fiind violenți sau sub efectul narcoticelor...”, a ținut să precizeze Caciuc. În acest sens, primarul interimar a propus îmbunătățirea mecanismelor de conlucrare cu primăriile din suburbii și a altor localități din țară, dar și cu direcțiile corespunzătoare din sectoarele capitalei.
Mai mult, Direcția municipală pentru protecția drepturilor copilului urmează să stabilească costurile bugetare pentru implementarea Serviciului Asistență Stradală, inițiativă aprobată de aleșii locali în anul curent, pentru a fi incluse în Bugetul municipal pentru anul 2019.
SALARII MICI, MAȘINI ÎNVECHITE ȘI CHELTUIELI NEPREVĂZUTE LA “SPAȚII VERZI”
Deși în 2018 s-a alocat suma-record de 97,33 de milioane de lei pentru “Spații Verzi”, angajații întreprinderii se plâng de salarii mici, parcul de automobile, în mare parte, învechit și cheltuieli neprevăzute pe parcursul primelor opt luni ale anului. Cu toate acestea, doar jumătate din bugetul alocat întreprinderii pentru acest an a fost valorificat. Primarul interimar, Ruslan Codreanu, a declarat că are “mari rezerve” față de activitatea “Spațiilor Verzi”.
În cadrul ședinței, au fost prezentate date statistice cu privire la activitatea Întreprinderii Municipale "Asociaţia de gospodărire a spaţiilor verzi":
Pe lângă acestea, directorul întreprinderii, Serghei Carp, a subliniat o serie de probleme cu care se confruntă aceasta:
- Numărul insuficient de angajați în stațiile de salvare, din cauza salariilor mici. Primarul interimar Ruslan Codreanu a calificat drept cauză a acestei probleme proasta gestionare a activității întreprinderii, odată ce aceasta are posibilitate să aloce salarii mai mari. Mai mult, acesta a sugerat regândirea structurii întreprinderii, spunând că 49 de persoane în aparatul de conducere este un număr prea mare.
- Parcul de automobile, în mare parte, învechit
- Cheltuieli suplimentare, neprevăzute inițial, pentru defrișarea arborilor din curți, la solicitarea locatarilor (aproximativ 2,5 milioane de lei)
- Cheltuieli suplimentare, neprevăzute inițial, pentru irigare, din cauza temperaturilor ridicate din primele opt luni ale anului (aproximativ 300 000 de lei)
Primarul interimar a declarat că are “mari rezerve” față de activitatea întreprinderii, spunând că aceasta ar putea să lucreze în profit. Codreanu a pus la îndoială modul în care au fost cheltuiți banii alocați pentru “Spațiile verzi” și a sugerat crearea unui mecanism de monitorizare a efectuării lucrărilor în fiecare sector al capitalei. Edilul s-a referit și la tehnicile învechite de lucru, făcând referire la numărul mare de persoane care trebuie să îndeplinească lucrări de întreținere a spațiilor verzi manual, în condiții climaterice uneori nefavorabile. Drept răspuns, șeful întreprinderii l-a asigurat că începând cu anul viitor, pentru a ușura lucrul angajaților, vor fi utilizate ierbicide, deși ar implica costuri mai mari. Acestea vor fi folosite inclusiv pentru eliminarea ambroziei din oraș.
Primarul interimar a solicitat “Spațiilor verzi”, “Lumteh” - ului și Direcției generale transport și căi de comunicație să curățe spațiile adiacente indicatoarelor rutiere, pentru a asigura vizibilitatea lor. El a mai cerut să fie “adus în ordine” havuzul din fața hotelului “Național” și să fie reparate felinarele din Grădina Publică “Ștefan cel Mare și Sfânt”.
AGENȚII ECONOMICI EZITĂ SĂ RESTABILEASCĂ DRUMURILE ÎN URMA LUCRĂRILOR PE CARE LE EFECTUEAZĂ
Pe parcursul anului 2018, Direcția generală transport public și căi de comunicație a eliberat 1418 de permise de intervenție pe drumurile, trotuarile și gazoanele din capitală, dintre care:
- 1345 pentru rețelele tehnico-edilitare
- 31 pentru amenajarea teritoriului și
- 42 pentru îngrădiri provizorii a șantierelor de construcție.
În timpul acestor lucrări, s-a intervenit pe 26700 de metri pătrați de drum, trotuare și gazon. Dintre acestea, doar 11000 de metri pătrați au fost restabiliți la forma lor inițială, iar pe alte 9000 de metri pătrați încă se fac lucrări. Principalii agenți economici, în urma cărora nu au fost finalizate lucrările de restabilire sunt SA “Termoelectrica”, SA “Apă-Canal”, Direcția construcții capitale și alți agenți economici privați. Agenții economici care nu îndeplinesc lucrările de restabilire în termenul indicat inițial sunt amendați cu 50 de lei pentru fiecare zi de întârziere. În acest context, Directorul SA “Apă-Canal” a asigurat că săpăturile vor fi restabilite până pe 14 octombrie.
RUSLAN CODREANU IA PRETORII LA ÎNTREBĂRI
Primarul interimar a solicitat pretorilor fiecărui sector al capitalei să raporteze situația în domeniul conlucrării cu agenții economici și a salubrizări.
Conform rapoartelor pretorilor de sector, săptămâna trecută:
- În sectorul Centru au fost evacuate trei unități de comerț, au fost petrecute ședințe cu locatarii din mai multe cartiere, au fost petrecute lucrări de salubrizare a teritoriului și au fost întocmite 18 procese verbale de contravenție administrativă privind comerțul neautorizat.
- În sectorul Botanica au fost întocmite 4 procese verbale de contravenție administrativă privind comerțul neautorizat
- În sectorul Ciocana a fost creat un grup de lucru pentru inventarierea sectorului și se fac preîntâmpinări agenților economici privind salubrizarea.
NUMĂRUL CAZURILOR DE MALADII INFECȚIOASE ÎNREGISTRATE ÎN MUNICIPIUL CHIȘINĂU SCADE
Deși numărul de maladii infecțioase, intoxicații și reacții adverse este în scădere comparativ cu săptămâna precedentă, situația epidemiologică în capitală rămâne alarmantă în ceea ce privește dizenteria acută.
Săptămână trecută, Centrul de Sănătate Publică a înregistrat 440 de cazuri de maladii infecțioase, intoxicații și reacții adverse (cu 70 mai puține decât săptămâna precedentă), dintre care 308 de cazuri de boli diareice acute. Dintre acestea, 64,94% au fost atestate la copii (cu 30 de cazuri mai puține decât în perioada similară a anului precedent). Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, numărul de cazuri de boli diareice acute este în creștere.
Situația epidemiologică în capitală rămâne alarmantă și în ceea ce privește dizenteria acută. Săptămâna trecută au fost raportate 102 de cazuri ale acesteia în Chișinău.
Ca și în săptămâna precedentă, a fost înregistrat un caz de suspectare de rujeolă, la un copil cu vârsta de un an. Cazul, însă, nu a fost confirmat. La momentul actual, rata vaccinării ROR (rujeolă-oreion-rubeolă) în Chișinău este de:
– ROR 1 – 92,5%;
– ROR 2 – 82,7%;
– ROR 3 – 93,6%.
NUMĂRUL DE ACCIDENTE RUTIERE CARE AU LOC DIN CAUZA DEPĂȘIRII VITEZEI A SCĂZUT
Comparativ cu perioada 10-17 septembrie, când jumătate din accidentele rutiere din Chișinău au avut loc din cauza depășirii vitezei (14 din 28), situația s-a îmbunătățit. Astfel, deși săptămâna trecută au avut loc tot un număr identic de accidente rutiere, doar în cinci din ele cauza a fost viteza excesivă.
Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au avut loc 28 accidente rutiere, în urma cărora 37 persoane au rămas traumatizate, iar o persoană a decedat. Au fost accidentați nouă pietoni, dintre care patru – pe trecerile pentru pietoni.
Săptămâna trecută, cinci din cele 28 de accidente rutiere au avut loc din cauza a fost depășirea vitezei. Amintim că pe 21 septembrie, PRIMĂRIAMEA a adresat o scrisoare primarului interimar Ruslan Codreanu pentru a afla care sunt politicile primăriei referitoare la această problemă. Vom reveni cu răspunsul primit.
De la începutul anului, au avut loc 867 de accidente rutiere, 34 de persoane au decedat și 1073 de persoane au rămas traumatizate.
În perioada 17-24 septembrie, au fost înregistrate 224 de infracțiuni, dintre care 181 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 29 de infracțiuni săvârșite anterior.
Au fost întocmite 950 procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 803 mii lei, dintre care 203 mii lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore.
Dispeceratul 112 a recepționat în total 1353 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 1170 informații. În flagrant au fost reținute 24 persoane, iar 39 de persoane au fost documentate contravențional.
59 de manifestări în masă au avut loc săptămâna trecută, toate s-au desfășurat fără încălcări.
SESIZĂRI DE LA CETĂȚENI
Primarul interimar, Ruslan Codreanu, a prezentat în cadrul ședinței o serie de sesizări parvenite de la locuitorii capitalei și a cerut responsabililor din Primărie să cerceteze și să soluționeze problemele abordate.
- La grădinița nr. 44 din capitală au fost reparate două grupe, însă nu au fost alocate sume financiare pentru mobilier. Șefa Direcției generale educație, tineret și sport a fost rugată să cerceteze căi de coluționare a problemei.
- În grădinița nr. 164 se cer câte 1600 de lei de la părinți. Șefa Direcției generale educație, tineret și sport va investiga situația.
- Pe aleea recent renovată “Nicolae Costin” nu a fost instalat niciun coș de gunoi. Șeful Direcției generale locativ-comunale și amenajare va investiga problema.
- Deși a fost ordonată stoparea construcției ilegale din str. Vadul lui Vodă 44, lucrările continuă. Pretora sectorului Ciocana a explicat situația prin faptul că șeful șantierului “este o persoană foarte violentă […] și nu vrea nicicacum să stopeze lucrările”. Viceprimarul Nistor Grozavu a fost delegat pentru a controla ulterior situația.
- În două cartiere din sectorul Ciocana (intersecția străzilor M.Sadoveanu 30/2 și Igor Vieru și pe str. Repin) nu s-a asfaltat de mai mult de 13 ani, formându-se mai multe gropi. Pretora sectorului Ciocana a rugat PRimăria să se implice în soluționarea problemei. Vitalie Butucel, șeful Direcției generală transport public și căi de comunicație a confirmat că îi sunt cunoscute problemele din aceste două cartiere și a promis că se va interveni în acestea pe parcursul lunii octombrie.
- Silviu Muşuc, șeful adjunct al Direcţiei de poliţie a municipiului Chişinău, a cerut mărirea numărului de locuri la Centrul de găzduire şi orientare pentru persoanele fără domiciliu stabil, din str. Haltei 2, în legătură cu apropierea sezonului rece și sporirea numărului de persoane fără domiciliu pe străzile capitalei.
- Pretorul sectorului Botanica a cerut alocarea resurselor financiare suplimentare pentru evacuarea frunzișului.
Ședința integrală poate fi urmărită aici:
Responsabilă: Taisia Haritonova