PrimariaMea
Regulamente și parteneriate public-private Image
05 oct. 2020

Regulamente și parteneriate public-private

Consilierii au aprobat regulamentele privind desfășurarea comerțului și licitațiilor pentru amplasarea gheretelor, inițierea a 17 parteneriate public-private și transmiterea în gestiunea primăriei a centrului Covid de la Moldexpo. De pe ordinea de zi au fost excluse mai multe subiecte, inclusiv executarea bugetului municipal și au fost adăugate noi proiecte de decizie și solicitări de informație.

 

Consilierii au completat ordinea de zi cu subiectele:

- Modificarea bugetului municipal pentru anul 2020 (p. 12).

- Transmiterea centrului COVID de la Moldexpo în gestiunea spitalului Sf. Treime (p. 1).

- Asigurarea elevilor din instituțiile de învățământ subordonate municipiului Chișinău cu tablete pentru participarea la procesul educațional la distanță.

- Măsuri de consolidare a proprietățiii publice municipale aflate în gestiunea Direcției parcurilor cultură și odihnă (p. 27).

- Anularea decizie nr. 13/14-3 din 04.08.2020 (p. 28).

- Amenajarea complexului memorial „Izvorul lui Grigore Vieru” de pe str. N. Dimo (p. 31).

- Informație despre situația epidemiologică (p. 16).

- Informație privind lucrările de reparație pe străzile Pușkin, Albișoara și Bodoni (p. 29).

- Informație privind executarea deciziei CMC de a evacua azilul de câini de pe str. Mircești (p. 30).

 

De pe ordinea de zi s-au exclus:

- Executarea bugetului municipal în primul semestru al anului 2020.

- Acceptarea transmiterii construcției de pe str. Maria Cebotari 53 din proprietate municipiului Chișinău în proprietatea statului (p. 10).

- Măsuri de administrare a terenului din str. Drumul Băcioiului (nr. 3).

- Desemnarea candidaturilor pentru funcțiile de membri ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din stânga Nistrului (nr. 15). 

- Operarea modificărilor în componența comisiilor de specialitate (p. 27).

- Implementarea proiectelor restante din cadrul programului Buget Civil (p. 28).*

 

* Subiectul a fost retras de pe ordinea de zi la inițiativa lui Corneliu Pântea (PUN), care l-a acuzat pe consilierul Vasile Grădinaru (PAS) că promovează aceste proiecte din motiv că unul dintre ele prevede reparația curții blocului său. Corneliu Pântea susține că la moment nu se cunoaște dacă sunt resurse necesare pentru realizarea proiectelor, deși s-au alocat 3 milioane pentru bugetul civil.

 

Vasile Grădinaru (PAS) a specificat că proiectul despre care a vorbit Corneliu Pântea de fapt este o cale de acces către mai multe instituții de învățământ. Consilierul PAS a declarat că proiectele pot fi implementate prin dispoziția primarului și nu necesită neapărat votul consilierilor. Astfel, acesta se va adresa primarului cu o solicitare.

 

CETĂȚENII PARTICIPĂ

 

Reprezentantul unei asociații de apicultori a cerut repetat evacuarea azilului de câini al asociației AOVA, conform deciziei CMC din 6 august 2020. Subiectul a fost inclus pe OZ și va fi examinat de consilieri.

 

Ion Eșanu, de la asociația de locatari de pe str. Testemițanu 19/7, solicită restricționarea accesului pe drumul de lângă bloc. Conform acestuia, pe această cale de acces, care a fost transformată în drum public, circulă taxiuri cu viteză mare care pune în pericol locuitorii, în special copiii și persoanele în vârstă.

 

O locuitoare, care a investit în construcția de pe str. Ginta Latină 8, a solicitat consilierilor să nu aprobe proiectul 25 privind stabilirea relațiilor de superficie pentru acest teren. Conform locuitoarei, proiectul ar reprezenta interesele a doar unei părți din investitori, iar la moment are loc un proces de judecată în acest sens.

 

Ruslan Vasiliev, administratorul agentului de insolvabilitate a companiei „Palmieri și Stele” care reprezintă ceilalți investitori de pe str. Ginta Latină 8, a solicitat stabilirea relațiilor de superficie din motiv că lucrările de construcție sunt aproape finalizate, iar locuitorii așteaptă din 2006 să-și primească apartamentele.

Mai multe detalii despre situația de la Ginta Latină nr. 8 în articolul platformei anticorupție.md „Afacerea scandaloasă „Palmieri și stele”: Cum au rămas fără locuințe 500 de familii”.

 

Activistul Vitalii Voznoi a atenționat consilierii privind neregulile depistate de către acesta la:

- Bugetul Civil: în mai 2020 o comisie de tip închis a decis excluderea mai multor proiecte restante;

- Spații Verzi: se taie copaci sănătoși de pe străzile orașului;

- Protecția animalelor: prevederile Regulamentului care reglementează acest domeniu nu se respectă (serviciul de protecție a animalelor din cadrul primăriei are doi angajați, nu 6 precum prevede regulamentul; nu se asigură sterilizarea gratuită a animalelor de companie ș.a.)

 

O locuitoare de pe strada Decebal 82/2 susține că blocul alăturat (unde ar locui și consilierul Corneliu Pântea) le-a oprit accesul la strada Decebal prin instalarea unui gard. Deși presa și autoritățile s-au autosesizat, susține locuitoarea, până în prezent nu s-a întreprins nimic.

 

Consilierul Corneliu Pântea a declarat că nu locuiește în curtea care a fost îngrădită și nu este decizia sa de a îngrădi terenul, ci a asociației, în baza actelor permisive. Vasile Grădinaru (PAS) și președintele ședinței Dinari Cojocaru (PSRM) au solicitat investigarea cazului de către viceprimarul Victor Chironda.

 

Reprezentanta unei asociații pentru protecția animalelor a cerut aleșilor locali să atragă atenția la organigrama prezentată la subiectul 19 de pe ordinea de zi. Aceasta susține că în cadrul primăriei lucrează doar 2 persoane responsabile de protecția animalelor, deși regulamentul prevede 6 angajați.

 

DECLARAȚII

 

Angela Munteanu-Pojoga (PAS) a prezentat scrisoarea deschisă din partea business-ului mic care desfășoară comerț stradal. Consiliera susține că scrisoarea a fost transmisă primarului general, dar semnatarii nu au primit nici un răspuns. Consiliera a spus că mai multe companii (CoffeeLike, Andys Pizza, Lavazza ș.a.) ar fi favorizate de către primărie la acordarea autorizațiilor de a amplasa gherete. 

Consiliera a cerut crearea unei comisii de anchetă.

 

Serghei Burgudji (Partidul Șor) a declarat că primăria a alocat transport pentru elevi, în timp ce profesorii trebuie să circule în unitățile comune supraaglomerate. Consilierul solicită ca profesorilor, de asemenea, să li se permită să utilizeze acest transport pentru a ajunge în siguranță la lucru și a nu expune copiii la risc.

 

Valerii Klimenco (Partidul Șor) a venit cu noi acuzații la adresa alesului local Vasile Chirtoca (PSRM). Consilierul susține că „Congresul Comunităților Rusești”, a cărui președinte este, urma să construiască un centru de dezvoltare pentru copii pe un teren din preajma parcului „La Izvor”. Conform lui Valerii Klimenco, înainte de a se construi acel centru, Vasile Chirtoca ar fi îndemnat consilierii în 2017 să anuleze contractul de arendă pentru acest teren din motiv că ar fi pe teritoriul parcului „La Izvor”, astfel oprindu-se construcția. 

 

La acuzațiile lui Valerii Klimenco, au răspuns consilierii PSRM, din motiv că Vasile Chirtoca nu era prezent la ședință. Aceștia au afirmat că decizia de a bloca construcția a fost luată ca urmare a solicitării locuitorilor și au îndemnat colegili să se abțină de la acuzații reciproce pentru a prezenta locuitorilor un front comun.

 

Roman Cojuhari (PAS) a declarat că în ultimii 5 ani s-au privatizat peste 5 mii de metri pătrați de încăperi municipale nelocuibile, la prețuri mai mici decât cele pe piață. Aceasta a fost posibil din cauza legislației imperfecte, care permite privatizarea unor bunuri la doar o lună după încheierea contractului de locațiune, fără licitație. Consilierul susține că primăria poate încerca să prevină aceste privatizări, dar dacă agentul respectă procedura, autoritatea locală va fi obligată prin judecată să permită privatizarea terenului. Roman Cojuhari a declarat că PAS va înregistra un proiect de modificare a legislației și a solicitat suportul consilierilor.

 

 

Dorin Chirtoacă (PL) a cerut transmiterea la reexaminare a tuturor subiectelor și analiza unei singure chestiuni: problema epidemiologică. Consilierul a solicitat intrarea în carantină a tuturor cetățenilor.

 

Colegul său din fracțiunea PL, Ion Cebanu, a prezentat consilierilor PSRM un „kuliok” calendar și a acuzat guvernarea socialistă de situația epidemiologică din Moldova. Conform lui, autoritățile ar trebui să investească în testarea masivă a populației, nu în proiecte de infrastructură și amenajare, care s-ar realiza necalitativ. De asemenea, consilierul a solicitat restabilirea Direcției sănătate în cadrul primăriei Chișinău.


Ordinea de zi inițială

Ordinea de zi modificată


1. Transmiterea centrului COVID-19 de la Moldexpo în gestiunea spitalului Sf. Treime

Proiectul de decizie a fost inclus pe OZ la începutul ședinței

 

Centrul a fost creat și gestionat de Guvern. Primăria însă, cu suportul spitalului Sf. Treime, a asistat Guvernul în asigurrea funcționării centrului. Astfel, la propunerea Guvernului, centrul a fost transmis în gestiunea primăriei Chișinău și a spitalului Sf. Treime.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 18 6 6 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


2. Transmiterea la balanța Direcției educație, tineret și sport sectorul Buiucani a valorii contabile în urma investițiilor capitale în imobilul din str. Ștefan Neaga, 19, de Î.S. CRIS "Registru" (succesor Agenția Servicii Publice)

Proiect de decizie

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 18 7 6 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


3. Revocarea titlului de autentificare a deținătorului de teren cu nr. cadastral 0100415097

Proiectul de decizie nu a fost publicat

 

Amendamente:

- Cifra „2” de la p. 4.1 s-a substituit cu „1”.

- P.1 s-a completat cu textul „și decizia CMC din 1999”.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 18 7 6 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


4. Aprobarea listei și inițierea procedurii de promovare și lansare a proiectelor investiționale propuse spre implementare prin parteneriat public privat

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede inițierea a 17 parteneriate public-private, printre care: amenajarea spațiilor de parcare, modernizarea rețelelor de iluminat public, construcția unui nou sediu al primăriei, reconstrucția și valorificarea clădirilor istorice, reabilitarea subteranei de la intersecția bd. Ștefan cel Mare și str. Ismail, managementul deșeurilor de la Țînțăreni, reabilitarea stațiilor de așteptare a transportului public ș.a.

 

Amendamente:

- „Valorificarea deșeurilor de la groapa de gunoi de la Țînțăreni” de la anexa nr. 1, p. 7, a fost înlocuit cu „managementul deșeurilor” pentru a extinde obiectul parteneriatului public-privat, inclusiv sortarea deșeurilor.

- „Modernizarea rețelelor de iluminat” de la anexa nr. 1, p. 2, a fost înlocuit cu „îmbunătățirea eficienței energetice”.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 18 8 6 1 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


5. Aprobarea Regulamentului de desfășurare a activității de comerț în municipiul Chișinău

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede mai multe modificări a regulamentului de desfășurarea a activității de comerț, inclusiv obligativitatea de a desfășura licitații la acordarea dreptului de amplasare a unităților de comerț ambulant.

 

Consilierii au propus mai multe amendamente:

- La p. 2.2 de la anexa nr. 2 s-a adăugat că în spațiile verzi și în parcuri pot fi instalate doar unități mobile de comerț ambulant.

- La același punct de la anexa 2, s-a inclus că pe zonele pietonale (trotuare) pot fi amplasate unități comerciale ambulante doar dacă distanța pentru circulația pietonală va rămâne de cel puțin 5 metri.

- Din p. 1.1 s-a exclus posibilitatea de a amplasa gherete în bază de patentă, dat fiind că acestea trebuie să activeze cu aparat de casă.

- La noțiunea de „comerț stradal ocazional” s-a adăugat că perioada de timp nu poate depăși termenul de 5 zile sau 45 zile în cazul iarmarocului de Revelion.

- La p. 3, subpunctul 4, s-a modificat că piețele sunt obligate să asigure curățenia în jurul teritoriului până la 500 metri, nu 50 cum era inițial indicat.

- La p. 3, subpunctul 4, s-a adăugat „activitatea pieții se desfășoară doar în interiorul pieței”.

- La p. 8 s-a adăugat că intrările în piață se vor aproba de CMC.

Proiectul cu amendamente nu a fost aprobat însă și astfel a rămas adoptat în redacția inițială după cum este prezentat în proiectul de decizie.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 18 8 5 1 1 1 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală


6. Aprobarea Regulamentului privind licitațiile cu strigare pentru obținerea dreptului de a încheia un contract privind amplasarea unității de comerț ambulant stradal pe teritoriul municipiului Chișinău

Proiect de decizie

 

Regulamentul a fost consultat public. Tabelul de divergență care prezintă propunerile înaintate de locuitori și agenții economici poate fi consultat aici.

 

Amendamente:

- Cuvântul „vânzare” de la p. 8, secțiunea 2, s-a înlocuit cu „obținere”.

- La p. 15, numărul de 15 membri ai comisiei de licitație s-a înlocuit cu 18, dintre care un secretar fără drept de vot.

- La p. 16 s-a adăugat că președintele, vicepreședintele și secretarul comisiei de licitație vor fi numiți de CMC.

- La p. 19 s-a adăugat un subpunct care prevede că participanții pot obține maxim 3 loturi în cadrul unei singuri licitații.

- La p. 27 s-a completat cu un nou subpunct care prevede obligativitatea ca la o licitație să se expună cel puțin 15 loturi.

- La același punct s-a adăugat că într-un parc participantul la licitație poate obține maxim 1 loc, inclusiv agenții asociați acestuia prin relații de rudenie sau comerciale.

- La p. 19 s-a adăugat că participanții care nu pot participa la licitația anumitor loturi din motiv de neconformitate, vor fi informați prin notificare.

- La p. 31 s-au adăugat 2 puncte care prevăd obligațiile participanților: 

1) să respecte cerințele stabilite

 2) să se retragă de la licitație dacă a obținut deja 3 loturi.

- La cap. 3 s-a adăugat p. 33 care prevede temeiurile de excludere de la licitație:

1) Documentele nu corespund cerințelor tehnice

2) Participantul la licitație a obținut deja 3 loturi

- La p. 37 s-a completat cu un punct nou care prevede că în cazul în care se depistează că obiectul comercial nu corespunde criteriilor din pașaportul tehnic, contractul nu se perfectează, iar lotul se expune repetat la licitație.

- La p. 44 s-a modificat în următoarea redacție „autoritatea locală este obligată să predea amplasamentul unității comerciale fără vicii juridice”

- La p. 49 „30 de zile” au fost substituite cu „20 de zile”.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 14 6 6 1 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală

 

* În momentul votării în sală era foarte gălăgios, iar voturile nu au fost vociferate de la microfon. Primăria Mea nu poate asigura corectitudinea numărului de voturi de la subiectul 6 de pe ordinea de zi.

 

Ședința a luat sfârșit, iar examinarea următoarelor subiecte de pe ordinea de zi s-a amânat pentru 6 octombrie 2020.

 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Voroneanu


Publicat de:

Distribuie