PrimariaMea
Plan anticorupție, curți confortabile și construcția problematică de pe Coca 7 Image
21 iun. 2022

Plan anticorupție, curți confortabile și construcția problematică de pe Coca 7

Consilierii au examinat primele 8 din cele 49 de subiecte aprobate pe ordinea de zi la ședința din 12 mai, inclusiv planul local anticorupție al municipiului Chișinău, amenajarea curților unor blocuri de locuit, rapoarte privind situația economico-financiară ale întreprinderilor municipale și acțiunile întreprinse în raport cu unele construcții.

 

La 17 mai a continuat ședința Consiliului municipal începută la 12 mai, la care nu s-a aprobat nici o decizie. Ședința de pe 17 mai a început la ora 10:25 cu prezența a 27 consilieri. 

 

Durata ședinței: 7 h 13 min


Ordinea de zi


1. Planul local anticorupție al municipiului Chișinău pentru anii 2022-2025

Proiect de decizie

 

Primăria municipiului Chișinău și-a propus să combată fenomenul corupției din cadrul autorității, prin intermediul unui plan local anticorupție. Planul setează șase priorități:

- Consolidarea integrității instituționale în cadrul APL din mun. Chișinău, prin aplicarea corespunzătoare a legislației anticorupție și ajustarea cadrului normativ local; 

- Gestionarea patrimoniului public municipal în condițiile de legalitate, transparență și eficiență; 

- Asigurarea transparenței și prevenirea corupției în procesul de planificare, desfășurarea și monitorizare a achizițiilor publice; 

- Sporirea calității serviciilor publice printr-un management eficient al resurselor umane; 5.Îmbunătățirea comunicării cu cetățenii și transparenței activității; 

- Diminuarea factorilor de corupție în procesul de eliberare a actelor permisive.

 

Conform conducerii primăriei, este necesar de elaborat și adoptat acest plan pentru a preveni corupția și a consolida integritatea instituțională. Pentru implementarea acțiunilor prevăzute în plan vor fi alocate resurse din bugetul municipal pentru anii 2022-2025.

 

Deși subiectul a fost dezbătut la ședința precedentă, din 12 mai 2022, discuțiile tensionate au continuat și pe 17 mai. Erau diferite păreri de ce ar trebui de implementat acest plan și desigur că au apărut mai multe întrebări la acesta. Va fi unul eficient sau va fi pur simplu o foaie prin care se arată că se face ceva? Dacă vor fi publice pentru toată lumea? Dacă vor fi făcute publice sponsorizările care pentru Primăria și Prețurile din municipiul Chișinău? La care viceprimarul Fadei Nagacevschi a dat răspunsuri constructive. După aproape o oră de dezbateri referitor la necesitatea unui astfel de plan, acesta a fost aprobat cu 41 voturi.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Pro (41) 22    2   1 1
Contra                    
Abțineri                   

Decizia finală


2. Informație privind situația economico-financiară a întreprinderilor municipale subvenționate din bugetul municipal care solicită modificarea tarifelor pentru serviciile prestate

 

Întreprinderea Municipală „Parcul Urban de Autobuze”, Regia Transport Electric din Chișinău și Întreprinderea Municipală „Regia Autosalubritate” au prezentat rapoartele privind cheltuielile și veniturile acestora  și de ce trebuie să fie majorate tarifele pentru transportul public și pentru colectarea deșeurilor generale. 

 

Conform directorului Parcului Urban de Autobuze, Ghenadie Zadeseneș, în anul 2022, au ieșit mai multe linii de transport urban. Astfel,  a crescut și numărul persoanelor angajate cu 27%. 

 

În prezent, zilnic, circulă 118 autobuze, pe 23 de rute, dintre care 5 sunt urbane și 18 suburbane. Cheltuielile de combustibil sunt în continuă creștere și la momentul dat sunt 30% mai mult față de anul trecut. Costul pentru un călător, dacă acesta plătește cei 3 lei pentru tichet, este de 19 lei. Pe parcursul anului 2021, au fost mai multe cheltuieli cum ar fi achiziționarea unor noi vehicule, îmbunătățirea infrastructurii întreprinderii, lucrări de reparație, etc. Parcul Urban de Autobuze pierde zilnic  în jur de 500 mii lei (5 mil. lunar). 

 

Directorul Regiei Transport Electric din Chișinău, Dorin Ciornîi,  a raportat că, în 2021, întreprinderea a încasat venituri de peste 83,3 mil. lei, pe când cheltuielile totale au constituit 564,4 mil. lei. Din cauza majorării salariului mediu, întreprinderea are mari pierderi financiare ce ar putea duce la falimentul acesteia în viitorul apropiat. 

 

Întreprinderea „Autosalubritate” a înregistrat în 2021 o creștere a venitului de 141 mil. lei comparativ cu anul 2017 de 101 mil. lei (a fost luat acest an de comparație deoarece atunci au fost ajustate tarifele), dar și cheltuielile au crescut cu aproximativ 46%. Pentru anul 2022 se preconizează o creștere a cheltuielilor de până la 40%. Acestea au crescut din cauza salariilor care au fost majorate în semestrul  II al anului 2022. Pentru anul 2022 se preconizează cheltuieli adăugătoare de pe 10 mil. lei doar pentru motorină, aici nu a fost pus în calcul benzina, propan, butan care la fel se consumă la întreprindere.


3. Decizie cu privire la amenajarea unor curți ale blocurilor de locuit

Proiect de decizie

 

Compania „Kaufland SRL” s-a adresat preturii Râșcani și Consiliului municipal Chișinău cu propunerea de a sponsoriza lucrările de amenajare a unor spații din mun. Chișinău, în sumă de 450 000 euro. Pretura a propus utilizarea sumei respective pentru amenajarea curților blocurilor locative din bd. Moscova și str. Kiev, în cadrul programului „Curtea Confortabilă”. 

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Pro (34) 21 8   2     1 1  
Contra                    
Abțineri     5   2          

Decizia finală


4. Transmiterea autocamioanelor specializate marca GAZ-5319, în gestiune economică

Proiect de decizie

 

Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi” a solicitat un autocamion pentru efectuarea lucrărilor de asanare a veceurilor publice din parcurile municipiului Chișinău, iar Primăria comunei Țânțăreni a solicitat autocamion pentru efectuarea lucrărilor de evacuare a deșeurilor lichide pe teritoriul localității.

 

Consilierii au aprobat transmiterea camioanelor în gestiunea Spații Verzi și Primăriei Țânțăreni.

 

Amendament:

- În decizia finală se va specifica din gestiunea cui vor fi luate aceste autocamioane.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Pro (39) 21 8 5 2   1 1 1  
Contra                    
Abțineri                    

Decizia finală


5. Darea în locațiune a unor încăperi din bd. Dacia, nr. 37/1, lit A (etajul 1, demisol), Preturii sectorului Botanica

Proiect de decizie

 

Pretura sectorului Botanica dorește să efectueze lucrări de reparație pentru îmbunătățirea încăperilor imobilului din bd. Dacia, 37/1 lit. A, destinat pentru amplasarea Centrului municipal de tineret sectorului Botanica. Centrul va presta servicii gratuite tinerilor cu vârsta între 14 și 35 ani pentru dezvoltarea abilităților și competențelor tinerilor.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Pro (41) 18 9 5 2 2   1 1 1   1 1
Contra                    
Abțineri             1

Decizia finală


6. Transmiterea unor încăperi din str. Mitropolit Varlaam, 90 lit. A (et. 1)

Proiect de decizie

 

Încăperile nelocuibile cu suprafața de 336,5 mp, amplasate la parterul blocului locativ nr. 90 din str. Mitropolit Varlaam, au fost închiriate de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă. Ulterior, Agenția a fost reorganizată și transferată în alt sediu din șos. Hâncești, 53 (etajul 5). Astfel, încăperile de pe Varlaam 90 au rămas libere, însă continuau să acumuleze cheltuieli la agentul termic, din motiv că fiind parte a unui bloc cu încălzire centralizată, nu era posibil de deconectat căldura. Astfel, până în prezent pe aceste încăperi primăria a acumulat o datorie de 107599,92 lei. Pentru recuperarea datoriilor, agentul termic a solicitat încheierea unui contract de prestări servicii cu Direcția economie, comerț și turism a primăriei. 

 

Încăperile de pe Varlaam 90 sunt însă în gestiunea Direcției locativ-comunale și amenajare. Pentru încheierea contractului, consilierii au aprobat transmiterea încăperilor în gestiunea Direcției economie, comerț și turism și crearea unei Comisii de predare-primire a încăperilor date. 

Comisia va fi formată din 4 membrii printre care va fi viceprimarul municipiului Chișinău, șef al Direcției generale locativ-comunale, etc. și alte norme.

 

Amendament: 

- Suma de 107 599,92 lei indicată la p. 4.4 va fi substituită cu suma de 172 761,65 lei, iar luna ianuarie cu luna martie. Proiectul de decizie a fost făcut în luna ianuarie. Pe parcursul lunilor februarie și martie s-au înregistrat suplimentar cheltuieli pentru agentul termic care alimentează aceste încăperi, iar suma cheltuielilor s-a majorat. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Pro (44) 20 9 5 2 2   1 1 1 1 1 1
Contra                    
Abțineri              

Decizia finală


7. Inițierea proiectului de parteneriat public-privat în municipiul Chișinău privind reabilitarea pasajului subteran de pietoni de la intersecția bd. Ștefan cel Mare și Sfânt cu str. Ismail

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede reconstrucția pasajului subteran de pietoni de la intersecția bd. Ștefan cel Mare și Sfânt cu str. Ismail” și include: 

- asigurarea confortului și siguranței cetățenilor;

- dezvoltarea infrastructurii accesibile persoanelor cu mobilitate redusă;

- îmbunătățirea condițiilor sanitare, ergonomice / logistice și de marketing pentru activitatea comercială; 

- darea în exploatare a pasajului renovat / reamenajat / reconstruit; 

- transmiterea spațiului subteran parteneriatului privat care va fi selectat prin concurs, etc.

 

Deoarece în momentul votării au început mici neînțelegeri votul a luat sfârșit fără să se expună platforma Da din cauza că aceștia au început să părăsească ședința spunând că au nevoie de puțină pauză, însă majoritatea deja erau contra sau și-au abținut votul și acest proiect de decizie a fost respins.

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Pro  5 2 1 1
Contra                  
Abțineri 15     1         1 1


8. Informația privind acțiunile întreprinse în raport cu construcția amplasată pe str. Coca, 7

 

Construcția de pe adresa Coca 7 a început încă din anul 2018. Din cauza că nu a fost eliberată autorizația de construcție care trebuia să fie aprobată/respinsă în termenul de 10 zile conform legii, agentul economic a decis să înceapă construcția fără acte permisive. Vecinii, nemulțumiți de lucrările care se desfășoară ilegal, au atacat compania de construcție în judecată. Pretura sectorului Buiucani a fost invitată de mai multe ori la fața locului, a întocmit și  două procese verbale pentru a stopa lucrările, ceea ce s-a întâmplat până când agentul economic nu a prezentat toate documentele necesare pentru a putea realiza construcția. Din anul 2018 și până în prezent, au fost întocmite zeci de procese în instanță de judecată și este și decizia din partea Curții Supreme de Justiție unde se spune că nu poate avea loc recunoașterea de construcție.

 

S.R.L „Art-Ex Construct” cheamă Primăria municipiului Chișinău în instanță de judecată din cauza recunoașterii încălcării drepturilor acestora prin neeliberarea în termen a autorizației de construcție și cere de la Primărie eliberarea autorizării de construcție și recunoașterea dreptului de a începe efectuarea lucrărilor.

 

După o discuție îndelungată consilierii au decis prin vot să continue examinarea subiectului la ședința următoare.

 

Consilierii se vor întâlni în ziua de joi 19 mai la ora 10.00 pentru a continua discuțiile.

 

Responsabil de monitorizare: Dan Arnăut

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:


Publicat de:

Distribuie