PrimariaMea
Licitații și privatizări, troleibuze, comerț stradal și documentație urbanistică Image
27 iul. 2020

Licitații și privatizări, troleibuze, comerț stradal și documentație urbanistică

Consilierii au aprobat conceptul privind comerțul ambulant, procurarea a 20 de troleibuze cu propulsie autonomă și Regulamentul privind salubrizarea și asigurarea curățeniei în oraș.

 

Ședința a început cu prezența a 36 din 51 de consilieri. Președintele ședinței a fost ales Andrei Năstase (DA).

 

Consilierii au modificat ordinea de zi:

- Subiectele 16, 17, 18 au fost înlocuite în agendă cu 27, 28, 29.

- Subiectele de la p. 4  privind expunerea la licitație au fost transmise la reexaminare.

Conform consilierei Zinaida Popa (PAS) prețul acestor terenuri, propuse spre arendă pe zeci de ani, este prea mic, iar terenurile neatractive pentru dezvoltarea unor noi construcții.

- Pe OZ s-a inclus informație privind construcția de 9 etaje de pe str. Ion Luca Caragiale 24, care ar fi  fost construită fără acte permisive. 

- Pe ordinea de zi au fost incluse două proiecte privind amplasarea a două plăci comemorative.

- Sub. 25, 27.1, 27.31, 28.2, 28.18 au fost transmise la reexaminare.

 

Aliona Doroș (DA) a solicitat ca pe ordinea de zi să nu fie incluse subiecte care nu au obținut avizele tuturor comisiilor de profil, iar Vasile Grădinaru (PAS) a cerut executivului să revadă subiectele funciare înainte de prezentarea acestora la CMC.

 

Ordinea de zi a fost aprobată cu 46 de voturi pro și 2 abțineri.


CETĂȚENII PARTICIPĂ

 

Valentin Talmaci, președintele asociației de apicultori nr. 4 din sectorul Râșcani, susține că pe teritoriul acesteia o asociație obștească pentru protecția drepturilor animalelor (AOVA Moldova) ar fi amplasat un azil cu circa 400 animale. Apicultorul susține că organizația nu dispune de condiții pentru întreținerea acestora. Valentin Talmaci susține că primăria recunoaște că asociația nu poate activa pe acest teritoriu, dar zic că nu pot interveni fără  decizia CMC. Acesta cere susținerea Consiliului și o altă locație pentru animalele din grija asociației.

 

Construcția controversată de pe Mircea cel Bătrân 15

Un locuitor de pe str. Mircea cel Bătrân unde compania Braus Imobiliare ridică o nouă clădire, solicită consilierilor ca atunci când se adoptă decizii precum eliberarea certificatului de urbanism, să fie consultați și locuitorii din vecinătate.

La ședință a fost prezent și un investitor care a contribuit financiar la construcția Braus Imobiliare. Acesta a solicitat examinarea subiectului și rezolvarea problemei.

 

O nouă stație PECO se construiește la intersecția dintre str. Dimo și str. Studenților

O altă locuitoare de pe str. Dimo (intersecție cu str. Studenților) atrage atenția consilierilor despre construcția unei stații PECO, care se realizează, conform acesteia, cu încălcări, pe un teritoriu mult mai mare decât era planificat.

Primăria a suspendat construcția pentru o lună, însă locuitoarea susține că lucrările continuă.

 

Activistul Vitalii Voznoi susține că neregulile depistate în construcții sunt cauzate de conducerea Direcției juridice. De asemenea, activistul atrage atenția consilierilor că nu solicită tabelele de divergențe la care lucrează reprezentanții societății civile.


DECLARAȚII

 

Angela Munteanu-Pojoga (PAS) a declarat că, Conceptul privind comerțul stradal (primul subiect de pe ordinea de zi) nu rezolvă problema gheretelor, ci doar reglementează activitatea acestora. Aleasa locală consideră că:

-  agenții care au avut conflicte cu primăria, au instalat gherete fără autorizație sau au continuat activitatea după expirarea acestora, trebuie să fie defavorizați la acordarea de noi autorizații;

- taxele pentru activitatea gheretelor trebuie să fie stabilite nu pentru o unitate, ci pentru numărul de mărci comerciale reprezentate pe suprafața acesteia;

- primăria trebuie să  publice schemele de amplasare a gheretelor, care trebuie să fie revăzute o dată la două luni;

- primăria trebuie să informeze locuitorii privind agenții economici care au fost sancționați pentru nerespectarea normelor de amplasare a gheretelor.

 

Aliona Mandatii (DA) a declarat că grupul de lucru pe construcții gestionat de viceprimarul Victor Chironda nu este funcțional și solicită instituirea cât mai rapidă a grupului de lucru creat de CMC la ședința precedentă.

 

Roman Cojuhari (PAS) a prezentat o schemă de privatizare a terenurilor municipale în baza halei de pe str. Hâncești 140/1: arenda terenului la un preț mic, edificarea construcției pe terenul arendat și privatizarea terenului la preț normativ. Conform alesului local, aceste scheme se implementează cu implicarea funcționarilor și consilierilor. De asemenea, consilierul susține că primăria a eliberat pe 29 iunie 2020 un certificat de urbanism pentru o clădire cu 9 etaje și parter unei companii cu cifră de afacere mai mică ca unui vânzător de la Piața Centrală și care nu activat în ultimii ani. Această companie ar fi deposedat anterior municipiul de alte terenuri. Roman Cojuhari cere primarului anularea certificatului de urbanism și lansarea unei investigații pe numele arhitectei-șefă Svetlana Dogotaru.

 

Veaceslav Nedelea (PD) și-a rugat colegii să se adreseze la organele de drept și să publice astfel de informații pe paginile lor oficiale, dar nu să le prezinte la ședințe.

 

Valerii Klimenco (PP Șor) susține că proiectele funciare nu se întocmesc conform legislației, cu erori, în baza la terenuri care nici măcar nu sunt înregistrate ca bunuri municipale, ceea ce îi face pe consilieri să piardă timpul în comisii și ședințe.

 

Corneliu Pântea (PUN) a informat consilierii că pe 17 iulie 2020 S.A. „Mina Chișinău”  a lansat un concurs pentru realizarea studiului de fezabilitate „Asigurarea protecţiei contra surpării terenului în perimetrul excavaţiilor miniere subterane de la S.A. „Mina din Chişinău” cu dezvoltarea sursei alternative de alimentare cu apă potabilă a locuitorilor din mun. Chişinău”. În baza studiului, se vor identifica soluții până în octombrie privind captarea apei și pomparea acesteia din mină. Vitalie Mucan (PSRM) susține că un astfel de studiu deja a fost realizat. Corneliu Pântea a precizat însă că studiul despre care vorbește colegul său este din 2016 și nu mai este actual. Consilierul, de asemenea, a acuzat secretarul CMC că „se străduie în luna iulie să termine toate ședințele Consiliului din 2020”. Consilierii nu reușesc să examineze toate proiectele de decizii. Drept exemplu, este proiectul privind PUG-ul care deja de 4 luni se examinează repetat la ședințe.

 

Andrei Năstase (DA) a invitat consilierii să propună toate amendamentele pe care le au la Planul de acțiuni pentru elaborarea documentației urbanistice, pentru ca proiectul, examinat și la ședința precedentă, să poată fi aprobat. Consilierul susține că Platforma DA a cerut avizul CNA și SIS pentru acest proiect.

 

De asemenea, Platforma DA lucrează la un proiect de modificare a legislației naționale care ar permite implementarea votului electronic. Dumitru Ivanov (PAS) susține însă că un proiect similar deja a fost înregistrat de deputații PAS din Parlament.


FĂRĂ COMENTARII

 

Consilierului Serghei Burgudji (P.P. Șor) i s-a aplicat sancțiunea prin chemare la ordine pentru că în timpul votului a indicat „3 pentru”, deși sunt doar 2 consilieri ai partidului „Șor” în tot Consiliul. Președintele ședinței, Andrei Năstase, a propus aplicarea unei sancțiuni și consilierei PAS Zinaida Popa, însă aceasta nu a fost supusă la vot. Motivul pentru care s-a propus sancțiunea nu a fost precizat.

 

Durata ședinței: 5 h 46 min (fără pauze)


Ordinea de zi a ședinței

Ordinea de zi revăzută


1. Aprobarea Conceptului privind desfășurarea comerțului ambulant stradal în or. Chișinău

Proiect de decizie

 

Conceptul, care prevede 6 obiective și este atașat proiectului de decizie. În baza conceptului se va elabora un Regulament privind comerțul stradal ambulant.

 

Amendamente:

- Elaborarea schemelor de amplasarea a comerțului stradal pe străzile secundare în prima etapă.

- La licitație vor fi expuse și străzile secundare.

- La p. 6 se adaugă sintagma „prioritate vor avea producătorii autohtoni”.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 9 2 2 1 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală


2. Reorganizarea prin fuziune (contopire) a Direcției generale comerț, alimentație publică și prestări servicii a Consiliului municipal Chișinău și Direcția generală economie reforme și relații patrimoniale a Consiliului municipal Chișinău

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost susținut doar de PSRM și nu a acumulat suficiente voturi. Fracțiunile PAS și DA au declarat că susțin proiectul, dar se abțin de la vot din motiv că executivul a pregătit o propunere de reformare a structurii primăriei. Aceștia preferă inițial să analizeze propunerea de reformare și apoi numai să facă astfel de modificări. Proiectul privind reforma primăriei va fi analizat curând în CMC. Reprezentanții PD și PL au acuzat executivul că, prin contopirea direcțiilor, intenționează să înlăture persoane incomode noii administrații. 

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21
Contra 2 2
Abțineri 10 9 2 1 1


3. Aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Direcției generale economie, comerț și turism a Consiliului municipal Chișinău, organigramei și schemei de salarizare

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost retras de pe OZ de executiv, pentru a fi analizat ulterior în CMC împreună cu p. 2 care a fost respins.


4. Operarea de modificări în decizia Consiliului municipal Chișinău nr. 6/3 din 19.05.2020

Proiect de decizie

 

Decizia CMC privind modernizarea transportului public se suplinește cu „procurarea a 20 de troleibuze cu propulsie autonomă de tip Skoda”. Troleibuzele (anul de producere 2007-2008) vor fi procurate  la licitația din Riga.

Consilierii DA, PUN și PD s-au abținut din motiv că troleibuzele care vor fi procurate au deja 12-13 ani și nu vor contribui la reînnoirea transportului municipal.

 

Amendamente:

- Perioada de implementare indicată la p. 6 va fi anii 2020 - 2021.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 20 9 2 2 1
Contra
Abțineri 10 2 1

Decizia finală


5. Aprobarea Regulamentului privind salubrizarea și asigurarea curățeniei în orașul Chișinău

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost inclus și pe ordinea de zi a ședinței de pe 14 iulie, dar a fost atunci retras de pe agendă.

 

Amendamente la Regulament:

- Cap. 2, secțiunea I, p. 12, se completează cu termenul „recreere”.

- Cap. 2, secțiunea I, p. 14, se adaugă că operațiunea de măturat se realizează pe tot parcursul anului, cu excepția perioadei când condițiile meteo nu permit.

- Cap. 2, secțiunea I, p 19, se adaugă sintagma „sau în locuri special amenajate”. 

- Cap. 2, secțiunea I, sub. 22, se exclude „panouri publicitare”.

- Cap. 2, secțiunea I, sub. 25, se adaugă „sau în funcție de necesitate”.

- Secțiunea II, p. 72, va prevedea că în cazul deteriorării unor recipiente angajații sunt obligați să ridice și să curețe terenul.

- Cap 5, p. 90, sub. 1, se adaugă „de salubrizare și amenajare” după termenul scheme. 

- Cap. V, p. 91, sub. 14, se adaugă „în scris al Administrației Publice Locale”.

-  P. 26 va prevedea că Direcția va elabora registrul de evidență a lucrărilor de curățare a gurilor de captare a apelor pluviale.

- La p. 35 se adaugă că planul operativ de acțiune în timpul iernii va fi aprobat de primar sau viceprimarul de ramură.

- P. 92 va prevedea că tarifele de salubrizare vor fi publicate pe paginile web a Direcției de specialitate.

- Cap. 2, secțiunea I, p. 27, se adaugă „cât și echipament de protecție medical”. 

- Cap. 5, p. 91, sub. 1, se adaugă „a fecalelor câinilor”.

 

Amendamente la proiectul de decizie:

- P. 4 va stabili că direcția de specialitate până la 1 septembrie 2020 va elabora și pune în aplicarea toate actele și registrele la care se face referire în proiect și regulament.

- P. 5 va indica că direcția va elabora timp de 90 de zile de la adoptarea decizie schemele de salubrizare și amenajare pentru fiecare operator.

- P. 6 va prevede că operatorii de gestionare a deșeurilor vor încheia până la 31 decembrie 2020 contracte cu proprietarii caselor la sol.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 8 8 2 2 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală

 


6. Transmiterea valorii lucrărilor de reparație capitală

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 7 2 2 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală


7. Transmiterea mijloacelor fixe (Liceul Mihail Kogălniceanu)

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 7 2 2 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală


8. Aprobarea Regulamentului indicatorilor de performanță pentru serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare din municipiul Chișinău

Proiect de decizie

 

Regulamentul este atașat proiectului de decizie și prevede 2 indicatori de performanță:

1. Durata întreruperilor planificate/neplanificate.

2. Gradul de informare a consumatorilor privind întreruperile.

 

Acest regulament prevede mai multe obligații și termenii de executare/prestare a serviciilor de alimentare cu apă și canalizare.

 

Amendamente:

- La p. 15, alineatul 2, privind durata unei întreruperi pentru mediul rural va fi de 12 ore.

- La sfârșitul p. 15 se va prevedea că în caz de necesitate timpul pentru lucrări va fi majorat cu 12 ore.

- Anexa 1, p. 6, va prevedea apelurile telefonice ca indicator de performanță.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 8 2 2 1 1
Contra
Abțineri 2

Decizia finală


9. Aprobarea caietului de sarcini al serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare din municipiul Chișinău 

Proiect de decizie

 

Amendament:

- La p. 1 se indică că se aprobă proiectul caietului de sarcină, iar la p. 2 se precizează că el va fi completat și prezentat în CMC în termen de 3 luni.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 9 2 2 2 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


10. Transmiterea valorii lucrării de reparație capitală și a bunurilor, care au fost efectuate și achiziționate din bugetul municipal, la realizarea Contractului de societate civilă nr. 375 din 10.07.2017 încheiat între Primăria municipiului Chișinău și Primăria comunei Țânțăreni 

Proiect de decizie  

 

Proiectul a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 9 1 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


11. Transmiterea unor bunuri materiale de la balanța Direcției generale locativ-comunale și amenajare la balanța Î.M. Regia ,,Autosalubritate" din cadrul Consiliului municipal Chișinău 

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 9 1 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


12. Aprobarea Regulamentului-model al Consiliului de administrație și a Regulamentului-model al Comisiei de cenzori ale întreprinderilor municipale

Proiect de decizie

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 9 1 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


13. Aprobarea, în redacție nouă, a Statutului Întreprinderii Municipale „Parcul urban de autobuze”

Proiect de decizie

 

Amendamente:

- Executivul a propus o serie de modificări de formulare („a dobândit” în loc de „dobândește”) sugerate de Agenția Servicii Publice.

- Termenul de activitate a întreprinderilor este nelimitat (p. 9).

- La p. 12 „filiale” se înlocuiește cu „sucursale”.

- Consiliul de administrare se suplinește cu alți 2 membri, de la 3 la 5. 

- Reclama pe exteriorul autovehiculelor se interzice.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 10 9 1 2 1
Contra 2
Abțineri

Decizia finală


14. Prelungirea relațiilor contractuale de  locațiune a unor încăperi din str. Humulești, 10 lit. D, G, J, J1, V (clădiri separate) Societății cu răspundere limitată "PRESTAR-PLUS" 

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost retras de executiv.


15. Aprobarea Regulamentului privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcției vacante de administrator al întreprinderii municipale

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost prezentat de către raportor, Roman Cojuhari (PAS). Din motiv că au apărut mai multe propuneri la proiect, s-a propus amânarea examinării proiectului până la ședința următoare, care va avea loc marți, 28 iulie.

 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Voroneanu

 

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:


Distribuie