Drumurile capitalei în așteptarea reparațiilor
Intersectat de circa 970 de străzi cu o lungime totală de 1700 kilometri, municipiul Chișinăul este etichetat de ceva timp orașul drumurilor rele. Ion Ceban promite alocații mai mari pentru drumurile din municipiul Chișinău
Fie că au avut loc reparații curente sau capitale, drumurile „dănțuie și feste joacă” șoferilor și fiecărui locuitor. Chiar dacă autoritățile municipale alocă anual milioane de lei pentru reparația și întreținerea drumurilor, starea acestora rămâne relativ neschimbată.
Primăria MEA și-a propus să monitorizeze ce a reușit să întreprindă administrația publică locală de la alegerile locale până în prezent, pentru a rezolva problema drumurilor din municipiul Chișinău. În acest răstimp autoritățile au reușit să aloce bani din bugetul municipal pentru reparația și întreținerea drumurilor în sumă de 272,9 milioane lei și să desemneze un nou șef interimar al întreprinderii „EXDRUPO”, iar pe 200 de străzi deja s-a intervenit cu asfalt rece ș.a. Amintim că problema drumurilor și trotuarelor sunt prioritatea numărul unu a locuitorilor, menționată de 68% din respondenţii sondajului efectuat de Magenta Consulting la solicitarea Primăria MEA. SONDAJ: CHIŞINĂUIENII NU SUNT MULȚUMIȚI DE ACTIVITATEA PRIMĂRIEI ȘI VOR SĂ PARTICIPE LA ALEGERI
Promisiuni electorale
Proaspăt ales, primarul Ion Ceban a promis elaborarea unui plan anual de reparație curentă și capitală a drumurilor, dar și de exploatare și întreținere a infrastructurii rutiere și trotuarelor; marcaj și instalarea indicatoarelor rutiere.
„În programul meu de reabilitare a infrastructurii drumurilor reparația trotuarelor este privită în complex. Și, deși mereu s-a spus că nu sunt suficiente resurse, problema ține mai mult de eficiența gestiunii banilor alocați, decît de cantitatea lor.” Drumurile și trotuarele sunt prioritatea numărul unu a locuitorilor municipiului Chişinău
De asemenea, primarul a promis licitații publice transparente, precum și verificarea specializată a calității lucrărilor de reparație. Ion Ceban mai promite să repare în acest mandat toate pasajele subterane, în conformitate cu cerințele de securitate. Program de administrare a municipiului Chișinău 2019-2023 Să vedem ce a reușit să întreprindă primarul, împreună cu cei 51 de consilieri în cele 3 luni care au trecut de la alegerile general locale.
Ce au întreprins autoritățile?
În decembrie 2019, Ion Ceban a desemnat un nou șef interimar la întreprinderea municipală de exploatare a drumurilor și podurilor „EXDRUPO" - Sergiu Tomiță, fost șef - adjunct al întreprinderii. Înlocuirea șefului anterior, Marcel Zastînceanu, ar fi motivată de admiterea neregulilor la organizarea concursurilor publice de achiziționare a materialelor pentru întreținerea străzilor; ceea ce a condus la întârzierea executării lucrărilor de profil, precum și la contestarea procedurilor de licitație. De asemenea, muncitorii au invocat nemulțumiri legate de retribuția muncii, lipsa de echipamente, lipsa calcului orelor suplimentare ș.a. Întreprinderea municipală „EXDRUPO" are un nou șef interimar. De ce a fost demis Marcel Zastînceanu
La 26 decembrie 2019, Consiliul Municipal Chișinău a votat joi în două lecturi bugetul municipal Chișinău pe anul 2020. Pentru întreținerea și reparația drumurilor se prevăd 272,9 milioane de lei, inclusiv din contul transferurilor de la bugetul de stat - 169,2 milioane de lei. Din contul împrumuturilor externe se prevede executarea lucrărilor în sumă de 131 milioane de lei, în cadrul Proiectului „Reabilitarea străzilor centrale şi modernizarea iluminatului public al centrului municipiului Chișinău". Aprobarea bugetului municipal Chișinău 2020 în două lecturi În anul 2019 au fost reabilitate prin reparație curentă 11 străzi din capitală și patru căi de acces spre localitățile suburbane cu un buget în sumă de 100 milioane lei. Planul de reabilitare a infrastructurii rutiere din Chişinău pentru 2019 În 2018, municipalitatea a alocat 125 milioane de lei pentru lucrări de reparație și întreținere a drumurilor din municipiu, cu constatarea că această sumă ar fi suficientă doar pentru jumătate din lucrările de reparație a peste 900 mii de metri pătrați de drumuri. 125 milioane de lei, alocate pentru reparația drumurilor
În 2020 autoritățile și-au luat angajamentul să facă reparații capitale pe mai multe străzi din Chișinău; cum ar fi strada Ion Creangă, 31 August și Tighina. Ion Ceban a mai anunțat că în acest an vor fi demarate lucrări de proiectare pentru străzile Mesager, Transnistria, Bucovinei, Industrială și Bâcului, dar și reparația podului din strada Mihai Viteazul și modernizarea mai multor intersecții din capitală. Planurile capitalei în 2020: Inițiază reparații pe străzi care de trei ani sunt în renovări
Recent a fost reabilitat trotuarul din strada Mihai Eminescu intersecţie cu Mitropolit Varlaam, în preajma Teatrului municipal Satiricus ,,Ion Luca Caragiale”. Lucrările au prevăzut înlocuirea pe trotuar a asfaltului uzat cu pavaj, pe o suprafață de circa 400 m. Reparația s-a desfășurat în perioada 10 – 20 februarie, iar costul total al lucrărilor a fost de 210.000 lei, surse alocate din bugetul municipal, a scris edilul capitalei pe pagina sa de Facebook. A fost reabilitat trotuarul din strada Mihai Eminescu intersecţie cu Mitropolit Varlaam
La dispoziția Primarului Ion Ceban au fost verificate proiectele cu privire la repararea și construcția străzilor 31 august 1989 și Ion Creangă, unde au fost depistate încălcări, care necesită a fi înlăturate. Lucrările de reparație a străzii Ion Creangă au fost efectuate fără a se lua în calcul și a se schimba rețelele subterane, apeduct și canalizare, uzura lor fiind de peste 90%. Proiectul trebuia finisat în luna mai 2019. Din spusele primarului, S.A. „Apă-Canal”, va trebui să aloce 11 milioane lei din buget, pentru a fi schimbate rețelele subterane și doar după asta Primăria va face reparație.
În ultimele trei luni de la alegerile general locale s-a intervenit cu asfalt rece pe 200 de străzi și adresele a trei trotuare. : ,, î ă ș . îă î șă!”
„Vom continua să identificăm finanțe pentru repararea și construcția drumurilor, trotuarelor și stațiilor de așteptare din oraș. Am început plombarea cu asfalt rece a celor mai problematice străzi, am început să construim și să reparăm trotuare, unde nu s-a intervenit ani la rând” a spus Ion Ceban în cadrul prezentării raportului său de 100 de zile.
Primăria MEA a solicitat autorităților detalii despre planul anual de reparație curentă și capitală a drumurilor și trotuarelor, întrucât nu am găsit o dispoziție sau un document oficial care să indice lista străzilor și trotuarelor care vor fi reparate, cu termeni concreți de realizare și costuri aferente lucrărilor. Primăria MEA va reveni cu răspunsul autorităților și actualizări în scurt timp. Solicitare de informație
Ce știm despre drumuri și administrarea acestora?
Drumurile sunt de diferite categorii, iar în funcție de uzură și starea actuală a acestora se diferențiază și tipul de reparații și întreținere. Din punct de vedere funcţional, drumurile publice se împart în europene, naționale, comunale, locale, străzi. De administrarea drumurilor locale, comunale şi a străzilor sunt responsabile autorităţile administraţiei publice locale, adică Consiliul Municipal Chișinău, administrația Primăriei și întreprinderea municipală „Exdrupo”, responsabilă de exploatarea drumurilor şi podurilor. Administrarea drumurilor presupune proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea şi întreţinerea drumurilor. Legea numărul 509 din 22.06.1995 drumurilor
Un studiu efectuat de comunitatea WatchDog.md relatează că lucrările de reparație trebuie aplicate în funcție de starea drumului, în caz contrar aceste lucrări vor genera doar pierderi financiare. Dacă un drum are nevoie de lucrări de reparație capitală, lucrările de reparație curentă sau mijlocie nu-și vor avea efectul scontat. Așa cum lucrările de întreținere și reparație curentă nu vor soluționa problema drumurilor care necesită reparație mijlocie. Pentru a crea o rețea de drumuri calitative, este necesară efectuarea lucrărilor de întreținere și reparație adecvate, în conformitate cu starea tehnică a fiecărui drum.
„Municipalitatea efectuează cel mai des lucrări curente de reparație a drumurilor: repararea gropilor şi peladelor, colmatarea fisurilor şi crăpăturilor, remedierea făgaşelor, tasărilor locale şi rupturilor de margine, refacerea bordurilor pe toate tipurile de îmbrăcăminte, restabilirea rugozităţii îmbrăcămintei bituminoase și înnoirea marcajului rutier; reparațiile capitale fiind cele mai complexe și mai costisitoare tipuri de lucrări, și care se realizează o dată al 25-30 ani. Reparațiile mijlocii sau periodice se efectuează o dată în 5-10 ani și respectiv sunt mai puțin costisitoare decât cele capitale. ” Infrastructura rutieră din Chișinău: de la investiții în gropi la investiții în mobilitate
”Dacă lucrările de întreținere și reparație curentă nu sunt efectuate în fiecare an, atunci necesitatea de reparație mijlocie va apărea mult mai rapid, în 4-5 ani. Iar în cazul nerealizării în timp util a reparațiilor mijlocii, drumul va avea nevoie de reparații capitale în doar 10-15 ani. Astfel, nerealizarea la timp a lucrărilor de reparație și întreținere scade calitatea drumului și reduce durata „vieții” acestuia.”Idem.
Concluzie
De calitatea drumurilor și infrastructurii pietonale depinde și calitatea vieții locuitorilor. Oamenii se simt în siguranță atunci când merg pe un drum și trotuar bine asfaltat, duc copiii la grădinițe sau îi plimbă în cărucioare, șofează spre locul de muncă. Din punct de vedere economic, acestea sunt catalizatorul principal de dezvoltare, iar datorită acestui aspect drumurile încetează să mai fie o cheltuială, ci mai degrabă o investiție pe termen lung. Deocamdată, administrația Primăriei și-a luat angajamentul să repare câteva străzi din capitală, fără să menționeze tipul de lucrări ce vor fi efectuate și termenii de realizare. Primăria MEA a solicitat primăriei detalii despre lucrările de reparație a drumurilor și va reveni cu actualizări.
Autoare: Paulina Cernăuțanu
Bibliografie: