PrimariaMea
Chișinău are transport nocturn Image
25 iul. 2017

Chișinău are transport nocturn

Progresul inițiativei

Consilierii municipali au aprobat decizia privind organizarea și punerea în circulație a transportului public pe timp de noapte. Astfel, din 1 august 2017 troleibuzele 22 și 24 vor circula pe parcursul întregului an până la ora 01.00 noaptea. Prețul unui bilet de troleibuz pe timp de noapte va rămâne 2 lei.

 

Proiectul de decizie a fost elaborat în baza estimărilor realizate în perioada iulie - octombrie 2016, când au circulat în regim de testare două rute de troleibuz (22 și 24) până la ora 02:00. Proiectul pilot a fost implementat la inițiativa organizației „Orașul meu” care a colectat în martie 2016 10 134 de semnături.

 

În cadrul ședinței Consiliului municipal Chișinău din 18 iulie 2017 consilierii au examinat posibilitatea prelungirii orarului troleibuzelor 22 și 24 până la ora 02:00 pe parcursul întregului an. Rapoartele Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC) privind rezultatele proiectului pilot denotă că după 01.00 scade fluxul de pasageri. Conform lui Ghenadie Zadeseneţ, directorul tehnic RTEC, după ora 01:00 se înregistrează doar 5 la sută din pasageri, ceea ce reprezintă 30-50 de oameni.

 

Ghenadie Zadeseneț a refuzat însă solicitarea echipei Primăria Mea de a face publice rapoartele realizate de RTEC, unde sunt indicate numărul de călătorii înregistrate în perioada proiectului pilot, suma încasată de către RTEC, precum și cheltuielile necesare pentru întreținerea transportului pe timp de noapte.

 

Consilierii municipali au luat în considerare recomandările RTEC și au decis ca troleibuzele 22 și 24 să circule până la ora 01:00 pe parcursul întregului an. Prețul unui bilet de troleibuz pe timp de noapte va rămâne 2 lei, deși anterior s-a discutat despre posibilitatea majorării taxei pe timp de noapte.

 

Deși cetățenii au reacționat entuziasmați la noutatea cu privire la transportul nocturn, inițiatorul proiectului Adrian Pleșca declară că este parțial mulțumit de decizia adoptată de către aleșii locali. Activistul civic precizează că proiectul inițial prevedea:

1) extinderea orarului de lucru pana la 03:00 (V-S; S-D) și pâna la 01:00 în zilele lucrătoare;

2) pe timp de iarna în fiecare zi până la 01:00;

3) adăugarea rutei 8 la circuit pentru asigurarea micro-sectorului Sculeanca și zona Gării Feroviare cu   transport nocturn și multe alte detalii referitor la accesibilitatea serviciului.

 

Precizăm că în capitala României transportul pe timp de noapte circulă până la 04:30 dimineața, iar în Kiev din decembrie 2016, în regim de testare, până la 06:00 dimineața.

 

Adrian Pleșca este de părerea că „până la urma s-a ales opțiunea simplă: transport nocturn pe aceleași rute pana la 01:00 în fiecare zi. Această decizie denotă un spirit amatoricesc a activității CMC, ori, această decizie a fost luată pentru știri frumoase, nu pentru un oraș mai bun”.

 

Reamintim că de la lansarea inițiativei privind transportul nocturn societatea civilă în frunte cu organizația „Orașul meu” a acuzat funcționarii primăriei, consilierii și în special RTEC de tentative de a sabota acest proiect. Mai multe detalii în acest sens au fost exprimate de către Adrian Plașca, Victor Chironda, Serge Kino, Sergiu Tofiat în timpul conferinței de presă din 30 martie 2016.

 

Ion Ceban, liderul fracțiunii PSRM, care a prevăzut în programul său electoral transportul nocturn, nu a a răspuns la solicitarea echipei Primăria Mea de a comenta decizia CMC și a se pronunța referitor la colaborarea cu societatea civilă pe parcursul proiectului pilot.

 

Decizia finală aprobată de către consilieri poate fi accesată aici. Echipa Primăria Mea va continua să monitorizeze subiectul și va reveni cu precizări privind modalitatea de implementare a deciziei.

 

Autor: Cristina Voroneanu


Distribuie