PrimariaMea
Buget municipal pentru anul 2022 - aprobat în lectură finală Image
23 dec. 2021

Buget municipal pentru anul 2022 - aprobat în lectură finală

Bugetul municipal pentru anul 2022 a fost aprobat în lectură finală. Acesta include cca 5,42 mld. lei de venituri, cheltuieli de cca 6,6 mld. lei și un deficit bugetar de cca 1,18 mld. lei. Subiectul a fost discutat câteva ore. Astfel, pe tot parcursul ședinței consilierii au reușit să examineze doar două subiecte, restul ședinței fiind dedicată discursurilor politice și cuvântărilor cetățenilor. Printre acestea, s-au remarcat în special locuitorii din preajma Drumului Băcioiului, care au solicitat alocarea fondurilor pentru proiectarea canalizării centralizate și activiștii pentru drepturile animalelor, care au criticat activitatea necropolei și au solicitat să nu fie alocate fonduri către Regia Autosalubritate pentru gestionarea problemei animalelor fără adăpost. 

 

Ședința a început cu prezența a 43 din 51 de consilieri. Președintele ședinței a fost ales, fără discuții și dezbateri, Victor Poleacov (PSRM), cu 36 de voturi. La aprobarea ordinii de zi, Roman Cojuhari (PAS) a propus excluderea subiectelor 19, 20 și 21 din ordinea de zi, privind privatizarea terenurilor din str. Circului nr. 21 și nr. 9 de către S.C. Urbanconstruct, însă propunerea a fost respinsă. Executivul a retras de pe ordinea de zi subiectele nr. 2 - privind operarea de modificări la decizia 25/1 și 25/4 din 29.12.2020 (modificarea termenelor de achitare a taxei pentru salubrizare pentru anul 2022) și nr. 8 - aprobarea Regulamentului privind utilizarea mijloacelor financiare alocate Direcției generale locativ-comunală și amenajare pentru fondul locativ. Nici propunerea lui Valerii Klimenko (P. Șor) de a audia o informație privind terenul din str. Uzinelor 21 nu a fost inclusă pe ordinea de zi.  

 

 

Ordinea de zi a fost suplinită cu: 

- Informație privind situația epidemiologică din mun. Chișinău, mersul procesului de vaccinare împotriva COVID-19 și existența cazurilor de utilizare a vaccinurilor expirate, solicitată de Serghei Burgudji, P. Șor (p. 4). 

 

De pe ordinea de zi au fost excluse, la solicitarea executivului, subiectele: 

 - Operarea de modificări la deciziile nr. 25/1 din 29.12.2020 și 25/4 din 29.12.2020; 

- Aprobarea Regulamentului privind utilizarea mijloacelor financiare alocate Direcției generale locativ-comunală și amenajare la capitolul „Gospodăria de locuințe a mun. Chișinău”. 

 

 

 


 

DECLARAȚII

 


 

 

 

Ion Ceban, primar general, a solicitat susținerea consilierilor în votarea bugetului municipal. Potrivit primarului, documentul a fost consultat amplu, iar propunerile parvenite atât de la consilieri, cât și de la societatea civilă, au fost incluse în buget. Edilul a declarat că primăria este transparentă, o dovadă fiind faptul că cetățenii își pot expune părerile chiar de la tribuna CMC și a făcut acuzații la adresa fracțiunii PAS.

 

Andrei Năstase (Platforma DA) a solicitat un minut de reculegere în memoria celor care au murit în timpul Revoluției din România, pe 21 decembrie 1989. Ulterior, consilierul a menționat că, în urma votării bugetului în prima lectură - pe 15 decembrie, mai multe persoane ar fi apărut în presă declarând că votarea bugetului este un lucru nociv pentru orășeni. Ulterior, consilierul a făcut acuzații către partidul PAS, precum că ar face spectacol și ar fi incompetent și a declarat că pe viitor ar putea veni cu adresări penale. Într-un final, Năstase a solicitat consilierilor să vină cu amendamente pentru bugetul anului 2022 și să voteze proiectul.

 

Ludmila Polodiuc (PSRM) a vorbit despre realizările anului 2021 și lipsa terenurilor de joacă și grădinițelor în anumite zone ale orașului. 

 

Alexandr Odințov (PSRM) a declarat că bugetul orașului este „constituția” acestuia și a făcut acuzații la adresa fracțiunii PAS. Consilierul a îndemnat colegii din toate fracțiunile să voteze bugetul. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a declarat că proiectele propuse de fracțiunea PAS pentru Bugetul municipal 2022 au fost create în baza demersurilor cetățenilor și pe decizii luate de consilieri. Însă, într-un final, fondurile solicitate nu au fost alocate. Cojuhari a declarat că bugetul nu se bazează pe nicio strategie, iar acesta ar fi „cel mai rău buget din ultimii 10 ani”. Referindu-se la ordinea de zi de astăzi, alesul local a declarat că unele puncte din el ar fi o „mulțumire” pentru votarea bugetului și că fracțiunea va insista să fie excluse de pe ordinea de zi. Grigore Bejenaru (PSRM), Iurie Tesa și Aliona Mandatii (Platforma DA) au avut replici către Cojuhari. Bejenaru a declarat că Roman Cojuhari ar fi spus multe minciuni, Iurie Tesa că din partea PAS a venit o singură propunere - reparația unei curți, iar Mandatii că modalitatea de lucru a fracțiunii PAS nu este funcțională. 

 

Ion Cebanu (PL) a întrebat privind numărul de demersuri pentru coridoare verzi, dar și despre târgurile de Crăciun și anume de ce sunt organizate două (al primăriei și al guvernului) și nu unul singur. 

 

Valerii Klimenko (P. Șor) a declarat că cetățenii s-au săturat de clasa politică și ne îndreptăm spre un război civil. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a comentat declarațiile fracțiunii PAS și a declarat că primarul poate lucra doar dacă este susținut de consilieri, iar nevotarea bugetului înseamnă aruncarea orașului în haos. Conform consilierului, bugetul nu este perfect, dar este foarte bun, vizează toate instituțiile de învățământ și medicale, iar pentru a-l îmbunătăți este nevoie inclusiv de susținerea autorităților centrale. În timpul votării bugetului, Cojocaru a mai făcut declarații, menționând că fracțiunea PAS nu s-ar fi prezentat la consultări.  

 

Ion Ceban ulterior a revenit la tribună pentru a reitera că bugetul a fost consultat și a comenta declarațiile prim-ministrei privind coridoarele verzi, aceasta criticând faptul că edilul a publicat datele despre funcționarii care au solicitat să le fie asigurată trecere liberă pe străzile capitalei. Edilul a îndemnat guvernarea să se concentreze pe dezvoltarea municipiului Chișinău și a dat asigurări că anul următor vor fi și mai multe proiecte. Revenind la coridoarele verzi, despre care s-a interesat și consilierul Ion Cebanu (PL), edilul a declarat că ar fi fost extrem de multe solicitări în acest sens și a acuzat repetat guvernarea de lipsă de transparență. Într-un final, edilul a îndemnat membrii fracțiunii PAS „să se apuce de treabă și să nu bată limba la microfon”. Roman Cojuhari (PAS), în replică, a solicitat primarului să facă publice și datele din anii 2019-2020, pentru a vedea numărul de „coridoare verzi” realizate în acea perioadă. Ion Ceban a menționat că nu vede o problemă în publicarea informației respective. Totodată, în răspuns lui Ion Cebanu (PL), privind târgurile de Crăciun, edilul a declarat că primăria a fost refuzată de guvern în organizarea unui târg comun. În timpul discuției despre buget, primarul a ieșit cu noi declarații, menționând că guvernarea ar fi impus sechestru pe terenurile din preajma Circului, care urmau să fie expuse la licitație, având o valoare de peste 70 milioane lei. Conform edilului, sechestrul nu ar fi justificat. 

 

 

 


 

CETĂȚENI

 


 

 

Irina Iacovenco, specialistă în cadrul Secției pentru protecția și controlul animalelor, a declarat că sterilizarea în masă a fost oprită încă în decembrie anul trecut, din lipsa unui veterinar, iar acest lucru a fost unul dintre factorii ce au dus la înmulțirea populației de câini, situația fiind catastrofală. Iacovenco a menționat că în 2021 au fost efectuate mai multe sterilizări, cu contribuția voluntarilor. Totodată, Iacovenco a declarat că se lucrează asupra unui proiect pentru permiterea organizării sterilizării din fonduri alternative și că este necesară întreprinderea mai multe măsuri pentru a putea aduce situația în limitele normalului. 

 

Ruslan Slivca, cetățean, a solicitat susținerea consilierilor prin acordare fondurilor pentru amenajarea zonei din str. Pietrăriei, la ieșire de pe șos. Balcani. Cetățeanul a declarat că s-a adresat preturii, însă aceasta nu ar fi acționat în interesul cetățenilor. 

 

Eugen Balțat, reprezentant al organizației SOS Minor, a vorbit despre probleme la str. Ismail colț cu Ștefan cel Mare  3, unde este o casă de 10 etaje cu 10 scări cu peste o mie de locuitori, care se confruntă cu mai multe probleme. Locația ar fi loc de întrunire pentru persoane care consumă substanțe narcotice, alcool și ar fi violente. Balțat a solicitat susținerea consilierilor în alocarea a cca. 4 193 000 mii de lei pentru un proiect, deja elaborat, care să rezolve problema. 

 

Galina Jesova (Cighir), reprezentanta azilului AOVA, a vorbit despre situația la azil. Astfel, în cadrul acestuia ar lucra două persoane care ar fi responsabile de 600 de câini, nu ar fi apă, nici electricitate și nici finanțare.

 

Viorica Ungureanu, cetățeană, a apelat repetat la consilieri pentru a rezolva problema privind amenajarea canalizării în sectorul Botanica. Cetățeana a participat și la ședința din 15 decembrie, în care a solicitat ajutor, după ce proiectul privind amenajarea canalizării în zonă a rămas în impas, iar în bugetul pentru anul 2022 nu au fost alocate fonduri pentru continuarea acestuia. Cetățeana a menționat că, deși consilierii s-au oferit să ajute la ședința trecută, până la urmă locatarii au fost divizați pe criterii politice. Cu aceeași rugăminte au venit și locuitorii zonei - Zinaida Comendant și Vasile Drăgan, persoane în vârstă și cu dificultăți motorii. Aceștia au oferit mai multe detalii despre situația catastrofală din zonă, inclusiv faptul că, din lipsă de fonduri pentru a achita evacuarea deșeurilor din toalete, acestea sunt devărsate pe stradă. Serghei Burgudji (P. Șor), în răspuns, a menționat că a pregătit un amendament pentru soluționarea situației, după votarea bugetului ca bază. Roman Cojuhari (PAS) a declarat că proiectul a fost inclus pentru anul trecut, însă nu a fost realizat pe parcursul anului, deși ar fi fost făcute multiple demersuri în acest sens. 

 

Maxim Darii, cetățean, a declarat că ar avea probleme cu consilierul Ruslan Verbițchi (Platforma DA), care locuiește în același bloc. Astfel, Darii ar fi fost destituit abuziv din funcția de administrator al blocului pentru a face loc unei companii terțe de administrare, motiv pentru care locatarii la moment plătesc mai mult pentru întreținere. Totodată, cetățeanul a declarat că ar fi fost făcute acuzații calomnioase la adresa sa de către consilier și, în viitor, acest lucru ar putea duce la chemarea în judecată a alesului local. 

 

Olga Ghirștioga, activistă, a vorbit despre problema câinilor fără adăpost. Aceasta a dat citire raportului ANSA în urma verificării efectuate la necropolă, în care au fost depistate mai multe nereguli. Totodată, cetățeana a atras atenție la faptul că acordul între Direcția generală locativ-comunală și amenajare și Regia autosalubritate, pentru anul următor, încă nu a fost semnat. La același subiect au vorbit și Iana Verber, Lidia Vinogradova și Anastasia Cozlovschi, care au menționat activitatea defectuoasă a Regiei Autosalubritate în gestionarea necropolei și au solicitat reducerea sumei alocate către instituție la 4,5 milioane. Activistele au menționat că, celelalte 4 milioane ar putea fi destinate altor programe pentru sterilizarea și ciparea animalelor. La fel, Cozlovschi a solicitat includerea a cel puțin doi membri din societatea civilă în grupul de monitorizare a activității necropolei.

 

Ruslan Verbițchi (Platforma DA) s-a referit la discursurile privind problema animalelor, declarând că indiferent de activitatea consilierilor, ei oricum sunt învinuiți. Totodată, acesta a menționat că va oferi informații privind numărul de persoane mușcate de câini în ultimul an. 

 

Vitalii Voznoi, care activează în cadrul Secției protecție și control al animalelor, a declarat că a fost chemat să lucreze în secție în urma invitației lui Karl Luganov. Ulterior, acesta a enumerat realizările sale în cadrul secției, a reiterat solicitările activiștilor și a adăugat necesitatea de a delega și un consilier în procesul de monitorizare. 

 

 

Durata: 5 ore și 11 minute, fără pauză

Pauză: 13.00 - 14.00

 

 


 

Ordinea de zi

Ordinea de zi modificată

 


 

 

1. Aprobarea bugetului municipal pentru anul 2022 în lectura a doua

Proiect de decizie 

 

 

Indicii generali ai proiectului de buget municipal pentru anul 2022 au inclus venituri de cca 5,42 mld. lei, cheltuieli de cca 6,60 mld. lei și un deficit bugetar (diferența dintre venituri și cheltuieli, pentru care se caută acoperire) de 1,17 mld. lei. Aceștia au fost aprobați de consilieri în prima lectură, la ședința din 15 decembrie. Proiectul de bugetul municipal expus consilierilor în a doua lectură nu a suferit modificări în ce privește indicii generali. Echipa Primăria Mea a făcut o analiză detaliată a proiectului de buget municipal pentru anul 2022, care poate fi citită aici. Totuși, între versiunea de Buget prezentată spre consultări și cea votată în prima lectură, sunt diferențe substanțiale ale indicilor generali. Astfel, cheltuielile au crescut cu 358 166 100 lei, veniturile cu 303 458 900 lei, iar deficitul 54 707 200 lei. O parte din creșterea veniturilor este acoperită din majorarea alocațiilor din Bugetul de stat și anume cu 287 288 900 lei. Deși executivul a menționat publicarea tabelului de divergențe (document în care sunt incluse propunerile venite după etapa consultărilor unui proiect) pe pagina primăriei nu l-am găsit, iar în lipsa acestuia, momentan, nu putem oferi detalii privind modificările pe linii de buget. 

 

Din răspunsurile la întrebările consilierilor, aflăm că bugetul include programul „Revenire acasă”, pentru care la moment se elaborează conceptul de proiect, inclusiv partea financiară, documente care ulterior vor fi supuse consultărilor publice. Programul va oferi suport tinerilor în deschiderea afacerilor. Totodată, în sectorul Botanica, o dată cu amenajării parcării din str. Sarmisegetuza, va fi reabilitată zona din preajma intersecției cu bd. Decebal. De asemenea, în 2022 pe străzile capitalei ar trebui să ajungă 20 de troleibuze noi - numărul de unități noi care poate fi adus anual, restul fiind cu parcurs, dar și 90 de autobuze care vor fi achitate în rate și pentru care a fost deja lansat procesul de achiziție publică. 

 

Pe partea financiară, în următorul an bugetul va include venituri din acțiuni cu 11,5 milioane mai puțin decât în anul 2021. Acest lucru este cauzat de faptul că, în 2021, S.A. „Amic” a achitat o sumă mai mare, lucru care nu se va întâmpla în 2022.  

 

Aproape toți reprezentanții fracțiunilor s-au expus pe subiectul bugetului, atât prin întrebări, cât și prin declarații politice. 

 

Serghei Burgudji (P. Șor) a menționat că mai multe parcări care urmează a fi amenajate pe str. Milescu Spătarul, Melestiu, Dimitriu și Cetatea Albă, din contul bugetului municipal, de fapt s-ar afla în preajma locuințelor unor consilieri, întrebând dacă acesta ar fi fost un factor care a condiționat alegerea locațiilor. Edilul a declarat că nu este la curent despre acest lucru. Ulterior, Burgudji a solicitat o confirmare sau infirmare a posibilității de majorare a tarifului pentru transport public. Primarul a declarat că mențiunile despre majorări ar fi speculații. 

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a sugerat oferirea unor alocații pentru susținerea sectorului de afaceri. Totodată consiliera a menționat că, suma destinată Regiei Autosalubritate este de 7,5 milioane lei și că, în contextul posibilității instituirii unei noi structuri pentru rezolvarea problemei animalelor fără adăpost, acești bani ar putea să rămână la Direcția generală locativ-comunală și amenajare. Edilul a menționat că în acest an au fost sterilizați 1500 câini, pe anul viitor obiectivul fiind de 3000 câini. Conform lui Igor Gîrlea, administrator interimar al Regiei Autosalubritate, fondurile sunt direcționate inclusiv pentru hrana animalelor, fiind necesar transferul acestora către instituția pe care o reprezintă. Într-un final, s-a decis rămânerea la formula actuală și, în cazul în care se decide creare unei noi structuri - decizia să fie rectificată pe parcursul anului. 

 

Ion Cebanu (PL) a menționat că, conform Anexei 4, peste un miliard de lei din venituri provin din vânzarea terenurilor municipale. Astfel, deficitul real al bugetului va fi de peste 2 miliarde de lei și nu unul, așa cum este acum menționat în nota informativă, iar multe proiecte nu vor putea fi implementate din lipsă de fonduri. În același timp, pe parcursul anului 2021 ar fi fost luate peste 800 milioane de împrumut de la bănci. Astfel, bugetul pentru anul 2022 ar fi unul falimentar din start, motiv pentru care fracțiunea PL nu va vota proiectul. În răspuns, edilul a declarat că cifrele expuse de Ion Cebanu (PL) nu corespund adevărului. Totodată, primarul a menționat că, dacă în 2019 a preluat primăria cu un sold negativ, anul acesta primăria sfârșește anul cu sold pozitiv. 

 

Valerii Klimenko (P. Șor) a făcut mai multe declarații, inclusiv necesitatea creării unei bănci municipale, pierderea fondurilor din cauza publicității stradale și necesitatea de a reabilita clădirea Alfa de pe str. Alba Iulia.

 

Vasile Chirtoca (PSRM) a declarat că practic toate veniturile din buget vin din partea afacerilor și e nevoie de susținere în acest sens. Totodată, Chirtoca a solicitat primarului să se lucreze la dezvoltarea și implementarea planului anticorupție, existând probleme în acest sens.

 

Discuțiile privind proiectul de buget n-au trecut fără acuzații reciproce, cu voce ridicată, în special între consilierul Roman Cojuhari (PAS) și edilul capitalei - Ion Ceban. Astfel, Cojuhari a întrebat privind cât de „social” este bugetul municipal, dar și implementarea proiectelor care erau în bugetul pentru anul 2021 de către primărie, precum cel de instalare a platformelor de colectare separată a deșeurilor, reparația căilor de acces către suburbii. Edilul a ripostat că dacă o parte din proiecte au fost implementate, cu altele - precum platformele pentru colectarea deșeurilor, nu s-a reușit, pasând responsabilitatea pe fracțiunea PAS pentru eșec. Schimbul de replici între primar și consilier s-a soldat cu strigăte, acuzații la adresa guvernării, mențiunea că lui Roman Cojuhari „ar trebui să-i fie rușine” și închiderea microfonului lui Roman Cojuhari. 

 

Totodată, procedura de vot „ca bază” a fost întreruptă de consilierul Valerii Klimenko (P. Șor), care a declarat că nu i s-a oferit dreptul la replică în urma cuvântării lui Vasile Chirtoca (PSRM) și a lansat noi acuzații la adresa acestuia, inclusiv privind condițiile de muncă la șantierul din str. Mihai Eminescu 70, care l-ar atribui lui Chitoca.

 

Ulterior, consilierii au propus mai multe amendamente. Roman Cojuhari (PAS) a propus, pe rând, alocarea a 10 milioane lei pentru construcția rețelei de canalizare pe str. Drumul Băcioilor, despre care au menționat cetățenii la începutul ședinței. Totodată, Cojuhari a propus majorarea sumei pentru renovarea fațadei Bibliotecii Municipale „B.P.Hașdeu”, aflată vizavi de monumentul lui Ștefan cel Mare, însă a retras propunerea o dată ce s-a clarificat că „renovarea” de fapt presupune lucrări de proiectare. Cojuhari a propus redirecționarea a 2 milioane de lei pentru întreținerea unui garaj din comuna Tohatin către construcția canalizării în localitate. Totuși, conform primarului, „garajul” de fapt este un centru de tineret creat cu suportul USAID, aceasta fiind contribuția autorităților locale la proiect. În răspuns, Cojuhari a propus adăugarea a 2,5 milioane lei pentru construcția canalizării în comuna Tohatin. În replică, edilul a pasat responsabilitatea pe autoritățile centrale, iar Victor Poleacov (PSRM) a declarat că aceasta ar fi o ilegalitate, deoarece Roman Cojuhari (PAS) nu ar fi oferit detalii privind acoperirea financiară. Roman Cojuhari (PAS) a propus majorarea sumei pentru proiectarea rețelei pluviale, de la 8 milioane la 15 milioane. Victor Poleacov (PSRM) inițial a refuzat să supună votului propunerea, menționând lipsa  acoperirii financiare. Ulterior, propunerea a fost supusă votului, iar procedura de vot a fost întreruptă repetat. Cojuhari a mai propus relocarea celor 8,5 milioane de lei alocate către Regia Autosalubritate către Direcția generală locativ-comunală și amenajare, astfel încât aceștia să gestioneze problema animalelor. Deși conform raportoarei - Olesea Psenițchi, propunerea nu ar fi afectat bugetul municipal, Igor Gîrlea a declarat că totuși 1,5 milioane sunt necesare pentru pentru rambursarea costurilor pentru construcția volierei, care ar fi deja gata și pentru reparația și reparația orologiului municipal. Astfel, Cojuhari a modificat propunerea în relocarea a 7 milioane din cele 8,5 către DGLCA. Aliona Mandatii a intervenit și propus o formulă diferită. Totuși, propunerea acesteia nu a fost luată în considerare, amendamentul lui Cojuhari fiind deja supus votului. 

 

Toate propunerile lui Roman Cojuhari (PAS) au fost respinse. 

 

Aliona Doroș (Platforma DA) a propus includerea a 500 000 lei pentru amenajarea sălii de festivități, inclusiv procurarea mobilierului, pentru Liceul Alexandru Ioan Cuza - care a fost reparat capital, lăsând însa sala de festivități goală. Ca sursă de finanțare acesta a propus transferarea fondurilor de la preturile de sector. Pșenițchi a declarat că pentru instituție deja sunt alocate fonduri din bugetul pentru anul 2022. Totuși, conform lui Doroș, acestea ar fi pentru amenajarea gardului instituției. Propunerea nu a fost susținută.

 

Iurie Tesa (Platforma DA) a solicitat oferirea unor fonduri pentru Societatea invalizilor din Republica Moldova. Totuși, după mențiunea lui Roman Vitiuc privind elaborarea unui proiect de decizie pentru oferirea unor înlesniri asociației respective, Tesa și-a retras amendamentul și a propus în loc alocarea a două milioane de lei pentru punerea în aplicare a unui program de burse municipale. Propunerea nu a fost susținută. 

 

Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a menționat că, anterior, a solicitat alocarea fondurilor pentru crearea unei mici tipografii la Gimnaziul nr. 31, unde elevii ar crea un ziar al școlii, însă propunerea nu a fost inclusă în buget. Suma necesară - cca 150 000 lei, ar fi fost necesară pentru procurare de echipament: imprimante, calculatoare etc. Conform edilului, pentru anul 2022 au fost majorate alocațiile către sectorul de tineret. Astfel, ca Notă Protocolară, s-a decis alocarea fondurilor necesare din cadrul bugetului pentru tineri. 

 

Etapa de votare s-a concluzionat cu discursul lui Vasile Chirtoca (PSRM) care a solicitat din partea primarului prezentarea unui plan al măsurilor pentru executarea bugetului cu indicarea termenelor concrete de implementare a acestuia până pe 1 mai. Spre exemplu, studiul de fezabilitate lângă circ - când va fi anunțată licitația, până când trebuie să fie implementat etc. Roman Vitiuc a menționat că acest lucru ar putea contravine Legii privind achizițiile publice, în contextul în care lucrul menționat de Chirtoca ține de planul de achiziții, care de fapt trebuie să fie prezentat în termen de 30 de zile de la aprobarea bugetului. În urma intervenției lui Vitiuc, Chirtoca a retras propunerea, menționând că va veni cu un proiect de decizie separat în curând. Consilierul a mai solicitat edilului să elaboreze și să prezinte propuneri privind aprobarea unor politici fiscale stabile pentru mun. Chișinău pe termen lung, cu creșteri impozitare minime și să prezinte un plan de dezvoltare a businessului și de stimulare a acestuia.

 

Amendamente: 

- Anexa 25 a fost completat cu alocarea a 1.5 milioane de lei pentru lucrări de proiectare a canalizării centralizate pentru terenul dintre str. Puhoi - str-la Alexandru Negru Vodă - str. Grenoble și Drumul Băcioilor, fiind deja prevăzute resurse bugetare la solicitarea locatarilor (propus de Serghei Burgudji, P. Șor); 

- Anexa 25 a fost completat cu includerea a 2.5 milioane de lei pentru strămutarea rețelelor de canalizare de pe teritoriul Universității de Educație Fizică și Sport, întru crearea unui stadion pentru studenți în zona respectivă (propus de Aliona Doroș, Platforma DA); 

 

- Anexa nr. 9, la plăți la Direcția generală locativ-comunală, a fost modificat textul în „depozitarea deșeurilor din construcții și din demolări”, fără specificarea locației.  

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 22 14 1 1
Contra 5 2
Abțineri 2

*Numărul de voturi enunțat de președintele ședinței nu corespunde cu suma voturilor enunțate

Decizia finală

 


 

 

2. Organizarea și desfășurarea trecerii în evidența militară a tinerilor născuți în anul 2006

Proiect de decizie

 

 

Proiectul presupune aprobarea componenței comisiei de recrutare-incorporare a tinerilor născuți în 2006, alocarea a peste 20 mii lei pentru desfășurarea procesului respectiv și componența și atribuțiile comisiei medico-militare pentru implementarea deciziei. Consilierii nu au avut întrebări și subiectul a fost aprobat cu unanimitate de voturi. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi* PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 21 12 5 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri

* Numărul de voturi enunțat nu corespunde cu suma voturilor oferite de consilieri

Decizia finală

 


 

 

Consilierii au decis continuarea ședinței joi, 23 decembrie, la ora 10.00.

 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

 VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:


Publicat de:

Distribuie