Ședința serviciilor primăriei din 5 februarie 2018
La începutul ședinței Silvia Radu s-a adresat funcționarilor cu un apel, accentuând că o funcție de răspundere prevede responsabilitate și obligații. Funcționarii au descris procesul de curățare a spațiilor verzi, au raportat despre starea lucrurilor din fiecare sector, au prezentat soluții la problemele sesizate de cetățeni ș.a. subiecte de pe ordinea de zi.
CRITICI LA ADRESA DIRECȚIEI SĂNĂTĂȚII
Primarul interimar s-a adresat angajaților cu funcții de răspundere din cadrul primăriei, șefilor de direcții, secții, întreprinderi municipale, menționând că funcția de răspundere prevede responsabilitate și obligații, dar nu privilegii și putere. Acest mesaj vine în contextul vizitei inopinate realizate săptămâna trecută la Spitalul nr. 1.
„Atitudinea Direcției Sănătății față de tot ce se întâmplă în instituțiile medicale este o crimă morală”, a declarat Silvia Radu.
Aceasta s-a arătat nemulțumită de modul în care sunt stabilite prioritățile pentru cheltuielile de reparație și întreținere a spitalelor municipale, situația epidemiologică din capitală, mai ales morbiditatea cauzată de tusea convulsivă, multitudinea cazurilor de tuberculoză la copii și rata de vaccinare împotriva rujeolei.
MENȚINEREA ORDINII PUBLICE
Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 249 de infracțiuni, dintre care 193 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 28 de infracțiuni săvârșite anterior.
Au fost întocmite 1015 de procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 947 mii de lei, dintre care 142 mii de lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore. Dispeceratul 902 a recepționat în total 1331 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 794 informații. Au fost reținute în flagrant 18 persoane, iar 58 de persoane au fost documentate contravențional.
Au avut loc 19 accidente rutiere, în urma cărora 23 de persoane au rămas traumatizate, 4 pietoni au fost implicați, dintre care 2 – în afara trecerii pietonale, iar 2 – pe trecerea pietonală.
În luna ianuarie au fost înregistrate 84 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 8 persoane, iar 103 au fost traumatizate. Cele mai multe accidente au fost înregistrate în sectorul Centru.
„În comparație cu anul trecut, există o descreștere a numărului accidentelor rutiere și a traumatismelor, însă au avut loc mai multe decese”, a constatat Silviu Muşuc, şef-adjunct al Direcției de Poliție a municipiului Chișinău.
RESTANȚIERI LA RAPORTĂRI
Vadim Brînzaniuc a prezentat lista instituțiilor care nu au raportat cheltuielile efectuate în anul 2017, în contextul notei informative privind plasarea pe site-ul primăriei a informației despre cheltuielile din resursele bugetului municipal. Următoarele instituții s-au regăsit în listă: 7 primării, Centrul Militar al mun. Chișinău, Maternitatea nr. 2, Dispensarul Municipal Dermato-Venerologic, Î.M. STI, Î.M. Casa Limbii Române, Î.M. Prim-trans, Î.M. Centrul Lingvistic, întreprinderile de stat de alimentație publică cantina Liceist, Adolescența, Bucuria, Binefăcătorul, Teatrul „Satiricus I.L. Caragiale”, Teatrul Municipal de Marionete, S.A. Mina din Chișinău, Întreprinderile Municipale de Gestionare a fondului Locativ nr. 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17.
RADIEREA ÎNTREPRINDERILOR MUNICIPALE DIN REGISTRUL CAMEREI ÎNREGISTRĂRII DE STAT
La ședința de săptămâna trecută, au fost menționate 11 întreprinderi municipale inactive care urmează a fi radiate din Registrul Camerei Înregistrării de Stat (Î.M. Chişinău-Prim, Î.M. Publicația periodică ziarul municipal „Capitala” 3 Î.M. AP „Studentul”, I.P. Teatrul municipal de marionete, Î.M. Basarabia Com, Î.M. Baical Arm, Î.M. Amat, Î.M. Centrul de inovații Chișinău, Î.M. Magazinul zoologic de comerț cu amănuntul și ridicata, Î.C.S. Magazinul 5/48 „Sideral birou de comandă”, Î.M.A.P. Cafeneaua „Prut”). Dintre acestea, una este deja radiată, o altă întreprindere este în proces de lichidare, 2 au fost prezentate pentru a fi radiate, iar 4 întreprinderi au datorii de până la o mie de lei, fapt care constituie un impediment la procesul de radiere. Edilul a solicitat implicarea Direcției finanțe pentru lichidarea datoriilor acumulate, pentru ca întreprinderile să fie radiate în timpul apropiat.
SOLUȚII PENTRU SESIZĂRILE CETĂȚENILOR
1. În sectorul Buiucani, în perimetrul străzii Gh. Codreanu 21-81, starea drumului este deplorabilă și lipsește iluminatul stradal.
Specialiștii de la Întreprinderea Municipală „Lumteh” au montat 10 corpuri noi de iluminat, au trasat 300 de metri liniari de cablu nou. Pe carosabil nu a fost posibil de intervenit, dar se va realiza o reabilitare bună și calitativă atunci când temperaturile vor favoriza acest proces.
2. Accesul la blocurile din str. Melestiu și str. Valea Trandafirilor este amenajat necorespunzător.
Pretorul sectorului Botanica a declarat că în zonă accesul la stradelă este iluminat și practicabil.
3. Lipsa canalizării în sectorul Centru, str. Lev Tostoi, 6
Veronica Herţa, directoarea S.A. „Apă-Canal Chișinău”, a declarat că se lucrează la elaborarea devizului de cheltuieli și pe parcursul acestei săptămâni va fi prezentat.
4. Suportul primăriei pentru reparația acoperișului casei actorului și regizorului Valeriu Cupcea.
Conform unui deviz de cheltuieli, sunt necesari 240 mii lei pentru reparația acoperișului casei. Silvia Radu a solicitat lui Ruslan Codreanu să verifice dacă există rezerve în buget pentru asemenea solicitări și poate parțial să fie acoperite cheltuielile.
SITUAŢIA EPIDEMIOLOGICĂ
În ultima săptămână au fost înregistrate aproximativ 2835 cazuri noi de infecții acute. Au fost înregistrate 508 cazuri de traumatism, mai puține decât săptămâna trecută.
Mihai Moldovanu a declarat că tuberculoza este o maladie social condiționată și depinde de nivelul de bunăstare a populației, iar cazurile de tuberculoză depistate demonstrează că lucrătorii medicali lucrează.
Între edilul interimar și șeful direcției sănătății a avut loc un schimb de replici referitor la investițiile realizate în sistemul medical și problemele din domeniu.
REGULI NOI PENTRU COMERCIALIZAREA ÎN PARCURI
Va fi elaborat un regulament de licitare a spațiilor publice din perimetrul parcurilor, pentru ca agenții economici să amenajeze locuri unde să comercializeze apă, înghețată etc.
CURĂȚAREA SPAȚIILOR VERZI
În următoarele 2 luni vor avea loc lucrări de curățare, renovare și doborâre a arborilor uscați și avariați.
Toate lucrările în parcuri vor fi realizate până în a doua decadă a lunii martie, a declarat Eliferie Haruţa, șeful întreprinderii.
Î.M. „Spaţii Verzi” are la moment 40 de locuri vacante, iar angajații au salarii de aproximativ 4000 de lei. În acest context, Silvia Radu a făcut un apel public către cetățeni să se angajeze în cadrul întreprinderii. Eliferie Haruţa a menționat că locuitorii oraşului Chișinău ezită să aplice, respectiv 99% din angajații întreprinderii sunt persoane din sate, care sunt zilnic transportate din localități care se află la 40-50 km distanță de Chișinău.
SESIZĂRI DE LA CETĂȚENI
Silvia Radu a citit și a comentat câteva sesizări recepționate de la chișinăuieni:
1. Starea deplorabilă a unei clădiri abandonate situate între străzile Cuza Vodă și Independenţei.
Clădirea este în gestiunea Ministerului de Interne, iar vice-primarul Nistor Grozavu și pretorul sec. Botanica, Oleg Răţoi, vor face o solicitare în acest sens în adresa ministerului.
2. Pe strada Miron Costin 2, scara 3 este defectată o țeavă de canalizare, iar apa în subsol a ajuns la 10 cm
Pretorul sectorului Râşcani va realiza o vizită la fața locului, pentru a investiga situația și a identifica soluții.
3. Lipsa totală de iluminat stradal în curtea blocului de locuit din strada Korolenco nr. 5
„Solicitarea a fost transmisă deja Întreprinderii Municipale „Lumteh” și trebuie să fie parte a planului de acțiuni al instituției”, a declarat pretorul sectorului centru.
Silvia Radu i-a solicitat acestuia să ia măsuri pentru soluționarea problemei.
4. Clădirea din str. Uzinelor nr. 9, care a fost afectată de incendiu în noiembrie 2016, constituie un pericol pentru pietoni, pentru că nu au fost demolate ultimele 2 etaje.
Pretorul sectorului Ciocana, Galina Bostan, va pregăti o solicitare în adresa Ministerului Construcțiilor şi Infrastructurii, ca să se intervină în soluționarea acestui caz.
5. Solicitarea locuitorilor din str. Mircea cel Bătrân de a găsi o soluție pentru amenajarea scuarului din zonă.
Această activitatea este deja inclusă în planul preturii şi urmează să fie elaborat un deviz de cheltuieli, pentru ca să fie amenajat scuarul până în primăvară.
Responsabil: Alina Vodă