Ședința serviciilor Primăriei din 21 mai

La ședința din 21 mai, au fost prezentate rapoarte privind gestionarea proprietății municipale și privind organizarea comerţului stradal pe perioada estivală în zonele verzi din Chişinău. Primarul General interimar al municipiului Chișinău, Ruslan Codreanu, a anunțat despre semnarea, la București, a acordului de reconstrucție a scărilor din parcul Valea Morilor și începerea lucrărilor de construcție. În mod tradițional, au fost prezentate rapoartele privind menţinerea ordinii publice şi situația epidemiologică şi au fost analizate sesizările parvenite de la cetăţeni.

Ședința a început cu anunțul primarului interimar despre semnarea, la București, a acordului de reconstrucție a scărilor din parcul Valea Morilor. Acesta a cerut să fie instalat un panou informativ lângă locul construcției, care să precizeze sursa financiară și durata lucrărilor, dar și să prezinte scuze de rigoare pentru incomoditățile aduse vizitatorilor parcului. Graficul de executare a lucrărilor, dar și acordul de finanțare, urmează să fie publicate pe pagina web a Primăriei pe parcursul zilelor următoare.

ORGANIZAREA COMERŢULUI STRADAL PE PERIOADA ESTIVALĂ ÎN ZONELE VERZI DIN CHIŞINĂU
Conform Șefului Direcţiei generale comerţ public, alimentaţie şi prestări servicii, Marcel Zambiţchi, în cele șapte parcuri ale orașului Chișinău au fost stabilite zone corespunzătoare pentru amplasarea unităților de comerț. De exemplu, în Parcul Ștefan cel Mare și în Parcul din Scuarul Catedralei au fost stabilite câte două zone, în Parcul Valea Morilor – patru, în cadrul Parcului din sectorul Râșcani – trei zone și una pentru deservire, în Parcul “La izvor” – trei zone, în Parcul Valea Trandafirilor – cinci și în Parcul “Alunelul” – o zonă. În fiecare zonă vor fi amplasați câte 3-5 agenți economici. La momentul actual, au fost înregistrate 58 de cereri de la 18 agenți economici. Aceștia vor fi obligați să-și înceteze activitatea în parcurile respective începând cu 1 octombrie 2018. Primarul interimar a cerut ca datele privind atribuirea dreptului de comercializare celor 18 agenți economici să fie făcute publice.
Ruslan Codreanu a mai evidențiat propunerea de a impune un aspect stilistic unic unităților de comerț din oraș (în special, gherete), care să se încadreze în peisajul urban. Șeful Direcţiei generale comerţ public, alimentaţie şi prestări servicii a precizat că un proiect de decizie în acest sens este deja elaborat de către un consilier municipal, fără a-i da numele.

GESTIONAREA PROPRIETĂȚILOR MUNICIPALE
Vladimir Iermicioi, şeful interimar al Direcţiei generale economie, reforme şi relaţii patrimoniale, a precizat că patrimoniul municipal include clădiri, încăperi și construcții cu destinație locativă și nelocativă, gestionate de către direcțiile municipale, întreprinderile și societățile pe acțiuni, în care Consiliul Municipal deține cote-părți. La momentul actual, în Registrul patrimoniului municipal sunt incluse:

– 115 imobile cu statut nelocativ

– 3554 de imobile cu destinație locativă

– 530 de străzi

– 270 de stradele

– 131 de drenaje

– 234 de canalizații pluviale

– 18 pasaje pietonale subterane

– 9 piețe

– 22 de bulevarde și viaducte

– 198 de pavilioane.

În gestiunea Direcțiilor se află bunuri imobiliare cu o suprafață totală de 983 206 metri pătrați.
Iermicioi a mai declarat că nu toate bunurile din proprietatea municipală sunt înregistrate corespunzător din cauza unor litigii dintre Primăria municipiului Chișinău și Î.S. Cadastru.
În anii precedenți. El a mai evidențiat o serie de probleme ale gestionării patrimoniului municipal:

1. Lipsa înregistrării proprietății municipale;
2. Necoincidența planurilor cadastrale;
3. Efectuarea neînregistrată și abuzivă a replanificărilor;
4. Darea în locațiune fără deciziile corespunzătoare ale Consiliului Municipal Chișinău;
5. Ignorarea deciziilor CMC de către organele de control.

Angela Efremov, şefa Secţiei monitoring şi analiză economică din cadrul Direcţiei Management Financiar, a mai adăugat că autoritățile locale din Chișinău sunt fondatori a 63 de întreprinderi municipale, dintre care:

– 22 de întreprinderi de gestionare a fondului locativ sunt în procedură de insolvabilitate;

– o întreprindere este în proces de lichidare;

– 4 nu au avut activitate în anul 2017;

– 17 instituții publice medico-sanitare.

APL-ul mai deține cote-părți în 14 societăți pe acțiuni, cu o valoare a capitalului social deținut de 664, 8 milioane de lei, dintre care doar 8 societăți desfășoară activitate economică. două societăți nu au activitate economică. Trei societăți sunt în proces de insolvabilitate, faliment sau lichidare. Conform rapoartelor și situațiilor financiare, prezentate la 1 ianuarie 2018, 23 din cele 63 de entități fondate de CMC au activat cu profit de 20,5 milioane de lei; șapte au înregistrat pierderi de bilanț în mărime de 38,9 milioane lei.
Angela Efremov a mai menționat că entitățile nominalizate deseori sunt impuse de situație și transmit în locațiune edificii fără adoptarea unei decizii de către CMC în acest sens. Astfel, perioada de locațiune nu depășește un an, iar beneficiarii nu înregistrează contractele de locațiune la Agenția Servicii Publice, fapt care este permis de prevederile legale. În consecință, locatarii nu achită impozite pentru bunurile imobiliare arendate. Ea a accentuat necesitatea asigurării integrității proprietății publice locale prin consolidarea bunurilor imobile într-un bilanț unic. Totodată, evidența patrimoniului public este denaturată la nivel local și național și persistă riscul de acaparare ilicită a unor încăperi. Cu atât mai mult, potrivit șefei Secţiei monitoring şi analiză economică din cadrul Direcţiei Management Financiar, nici terenurile adiacente bunurilor imobiliare date în arendă nu sunt trecute corect în evidența contabilă. Acest fapt vorbește despre denaturarea datelor privind patrimoniul public local per ansamblu. Efremov a ținut să sublinieze că gestionarea corectă a patrimoniului public local ar putea aduce venituri suplimentare în bugetul local. Ea a mai propus ca taberele de odihnă pentru copii să fie trecute în gestiune privată sau într-un parteneriat public-privat, care ar economisi din bugetul municipal câteva milioane de lei (în anul 2018, 3,6 milioane de lei au fost cheltuite pentru întreținerea taberelor de copii din gestiunea Primăriei și alte 3,8 milioane pentru pregătirea acestora de sezonul estival).
Cei doi raportori și-au încheiat prezentarea prin a concluziona că e necesară o conlucrare eficientă dintre autoritățile publice centrale și cele locale.
Roman Vitiuc, șeful Direcției audit intern, a mai menționat un set de nereguli în gestionarea bunurilor imobile ale subdiviziunilor Primăriei. Conform acestuia, au fost înregistrate cazuri când bunurile municipale erau date în chirie cu 25-42 lei per metru pătrat, în condițiile în care prețurile de pe piață variază între 50 – 100 euro. Cu atât mai mult, din cele 21 de recomandări înaintate de Curtea de Conturi, au fost implementate doar trei.

MENȚINEREA ORDINII PUBLICE
Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 197 de infracțiuni, dintre care 143 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 28 de infracțiuni săvârșite anterior.
Au fost întocmite 966 procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 826 mii lei, dintre care 166 mii lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore.
Dispeceratul 902, a recepționat în total 1417 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 958 informații. În flagrant au fost reținute 19 persoane, iar 56 persoane au fost documentate contravențional.
52 manifestări în masă au avut loc săptămâna trecută, toate s-au desfășurat fără încălcări.
Au avut loc 21 accidente rutiere, în urma cărora 24 persoane au rămas traumatizate.

SITUAȚIA EPIDEMIOLOGICĂ
Odată cu începerea sezonului estival, în locul cazurilor de gripă sezonieră vor fi raportate cele de diaree acută. Astfel, în perioada 7 mai – 13 mai  au fost înregistrate aproximativ 163 de cazuri noi de boli diareice acute, dintre care 106 la copii. În anul 2017, în aceeași perioadă, au fost înregistrate 149 de cazuri. Au fost internate în spitale 105 de persoane. De asemenea, au fost înregistrate 2 cazuri de îmbolnăvire cu rujeolă.

SESIZĂRI DE LA CETĂȚENI
1. Locuitorii din sectorul Buiucani sunt nemulțumiți de tobogan, trambulină, doi cai și mașinuțele cu motoare, instalate în parc, din cauză că nu oferă bon de plată și produc gălăgie excesivă.

Primarul interimar a cerut Pretorului sectorului Buiucani să revină cu mai multe informații cu privire la această sesizare la ședința următoare.

2. În Parcul Valea Morilor, oamenii se întreabă ce se întâmplă cu plăcile de granit, aduse pentru reconstrucția scărilor.

Ruslan Codreanu a cerut Pretorului sectorului Buiucani să prezinte la ședința următoare graficul de executare a lucrărilor, în ce constă suma acordată pentru reconstrucție și ce se întâmplă cu plăcile de granit.

3. Pe rutele cele mai aglomerate de troleibuze, se formează un “tren” de vehicule, care vin unul după altul și cauzează o pauză de aproximativ 30 de minute până la următorul troleibuz.

Vitalie Butucel va revedea graficul rutelor respective.

Puteți urmări video de la ședință aici:

Responsabilă: Taisia Haritonova

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md