PrimariaMea
Ședința serviciilor Primăriei din 15 octombrie 2018 Image
16 oct. 2018

Ședința serviciilor Primăriei din 15 octombrie 2018

În urma exploziei din blocul locativ de pe bd. Moscovei 11/5, autoritățile municipale lucrează zilnic la fața locului pentru a lichida consecințele tragicului incident. Până atunci locatarii blocului avariat vor rămâne cazați în Spitalul Clinic al Ministerului Sănătății.

Părinții se plâng că call-centrul egradinita.md nu functionează. La ședință s-a dezvăluit că telefonul a fost trecut la regim silențios.

Între timp, se elaborează un concept unic pentru unitățile de comerț ambulant din Chișinău, se caută soluții pentru descongestionarea traficului din oraș și se raportează un număr în scădere al accidentelor rutiere comparativ cu anul trecut.


BLOCUL LOCATIV, ÎN CARE A AVUT LOC EXPLOZIA DIN 6 OCTOMBRIE, VA FI RESTABILIT

 

Viceprimarul Nistor Grozavu a prezentat lucrările care s-au efectuat pe parcursul ultimelor zile pentru restabilirea blocului locativ de pe bd. Moscovei 11/5, unde, pe 6 octombrie, a avut loc o explozie. Acesta s-a referit și la pașii următori care vor fi întreprinși:

Primarul interimar, Ruslan Codreanu, a îndemnat să fie efectuate lucrări la fața locului în fiecare zi și a rugat șeful Direcției relații publice să publice zilnic comunicate de presă pe pagina web a Primăriei, în care să comunice stadiul de efectuare a lucrărilor în blocul avariat.


COMERȚUL AMBULANT VA AVEA UN CONCEPT UNIC

Despre acest fapt a anunțat Marcel Zambiţchi, șeful Direcţiei generale comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii. Acesta a vorbit și despre planul de amplasare și evidență a unităților de comerț ambulant în Chișinău.

 

Marcel Zambiţchi, șeful Direcţiei generale comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii, a prezentat  un plan de acțiuni, care urmează să reglementeze modul de amplasare și evacuare a unităților de comerț ambulant (gherete, chioșcuri, tonete, rulote, etc.). Planul constă din patru puncte și prevede termenii limită de implementare a acestora:

1. Asigurarea evidenței schemelor de amplasare în programul informativ e-Pretura și neadmiterea avizării  prelungirii schemelor amplasării de noi gherete, tonete, rulote, reamplasării acestor pe străzile și în zonele interzise prin Regulament. Termen-limită - 1 octombrie 2018. Zambiţchi a recunoscut că, la momentul actual, Direcția are date eronate despre numărul și amplasarea gheretelor în oraș. Acest fapt se datora bazelor de date diferite ale preturilor și a Direcției comerț, dar și neîndeplinirea obligației de prezentare a notificărilor de prelungire a autorizației de către agenții economici deținători de gherete.

2. Asigurarea executării Regulamentului cu privire la evacuarea gheretelor din străzile și zonele unde este interzisă desfășurarea comerțului ambulant stradal (chioșcuri, tonete, rulote, etc.). Termen-limită - 1 decembrie 2018

3. Aprobarea  de către Primarul general și plasarea pe pagina web a Primăriei a Planului  de etapizare a evacuării gheretelor din străzile și zonele interzise de Regulament. Termen-limită - 25 octombrie 2018

4. Elaborarea unui  concept de organizare a comerțului stradal în Chișinău (cu stabilirea cerințelor estetice, sanitare și   a unor parametri fizici unici și modele de design-tip pentru toate tipurile de instalații comerciale stradale). Termen-limită - 1 decembrie 2018

În același timp, la ședință s-a anunțat că gheretele amplasate în sezonul estival vor fi evacuate până în noiembrie, iar conceptul de amplasare a acestora în următorul sezon estival urmează a fi elaborat până pe în decembrie 2018.


CALL-CENTRUL egradinita.md SUSPENDAT DIN CAUZĂ CĂ TELEFONUL A FOST CONECTAT LA REGIM SILENȚIOS

Ruslan Codreanu a cerut explicații șefei Direcției educație cu privire la încetarea activității call-centrului egradinita.md. Conform spuselor edilului, serviciul a fost suspendat din cauză că telefonul acestuia a fost conectat la regim silențios. Șefa DGETS, Rodica Guțu, s-a justificat, spunând că implementarea acestui call-centru este foarte dificilă, din cauza unui număr limitat de telefoane și birouri în cadrul Direcției. Ea a asigurat că problema va fi soluționată în a doua jumătate a acestui an școlar.

În cadrul aceleiași ședințe, au fost raportate cheltuielile pentru întreținerea instituțiilor de învățământ din sectorul Centru.

 

Actualmente, în sectorul Centru al capitalei sunt:

- 23 de grădinițe cu 4161 de copii

- 14 școli primare, gimnazii, licee și instituții de învățământ special cu 4419 elevi și

- două centre de activitate extrașcolară.

În acestea activează 901 cadre didactice, dintre care 462 în învățământul preșcolar.

Natalia Strajescu, șefa Direcţiei educaţie, tineret şi sport a sectorului Centru a prezentat modul în care au fost cheltuiți banii alocați în 2018 pentru aceste instituții:

  1. 4,47 milioane de lei au fost cheltuiți pentru reparații capitale în 17 instituții.

Dacă în toate școlile și centrele de activitate extrașcolare preconizate lucrările de reparație au fost efectuate în măsură de 100%, atunci în grădinițe acestea au fost îndeplinite la 90% (9 din 10 grădinițe). Excepție a constituit Grădinița nr.73, unde au fost depistate ape subterane și a fost necesară implicarea serviciilor suplimentare. Acest fapt, însă, nu afectează regimul de activitate al instituției.

2. 4,4 milioane de lei au fost alocați pentru reparația blocurilor alimentare, blocurilor sanitare și a pavilioanelor de joacă în grădinițele din Centru:

- au fost reparate două blocuri alimentare și secțiile de preparare a bucatelor în Grădinițele nr. 60 și 125

- au fost reparate 19 blocuri sanitare în 16 grădinițe, iar în altele două lucrările sunt în curs de executare

- sunt în proces de construcție pavilioanele de tip nou în patru grădinițe.

3. 1,4 milioane de lei au fost alocați suplimentar în august 2018 pentru:

- reparația acoperișurilor în Grădinițele nr. 7, 55 și 167 și

- reparația a opt blocuri sanitare în Grădinițele nr. 6, 92 și 175

4. 950 mii lei au fost alocate pentru deschiderea a trei grupe în grădinițele nr. 7 și 174 până în decembrie 2018.

În Grădinița nr. 23 a fost elaborat proiectul de gazificare a instituției. Suma necesară pentru acest proiect este de 2 milioane de lei și se așteaptă a fi alocată în 2019.

5. 1,278 milioane lei au fost cheltuiți pentru aprovizionarea instituțiilor cu bunuri materiale

6. 472 mii lei au fost cheltuiți pentru procurarea produselor igienice.

7. 3,2 milioane de lei au fost oferite de Guvernul României pentru reparația a trei grădinițe: nr. 6, 7 și 78. Acești bani au fost cheltuiți pentru izolația termică a pereților exteriori, cu zugrăvirea fațadelor și lucrări exterioare de tâmplărie.

8. Din economiile formate în urma procedurilor de achiziții se realizează următoarele lucrări:

Totodată, au fost aduse în discuție o serie de probleme ale instituțiilor de învățământ din sectorul Centru:

- Licitațiile pentru achiziția produselor igienice sunt contestate. Ruslan Codreanu a pus la dubiu competența responsabililor de achiziții din DGETS Centru.

- Au fost depuse mai multe plângeri de la părinți cu privire la colectarea banilor în grădinițe pentru produse igienice.

- Au fost raportate tensiuni între cadrele didactice din Grădinița nr. 53. Strajescu nu a putut explica cauza acestora. “Este o problemă veche, care continuă încă din timpurile primei….de mai mult timp.”, a fost replica acesteia. Ulterior, a ieșit la iveală faptul că tensiunile au început încă înaintea demiterii fostei directoare a instituției. Șefa DGETS Centru a declarat că după plecarea acesteia, situația a fost adusă la normal, însă în colectiv sunt persoane care destabilizează situația.


SITUAȚIA ALARMANTĂ A NIVELULUI DIZENTERIEI ACUTE ÎN CHIȘINĂU A FOST DEPĂȘITĂ

Comparativ cu raportul precedent al Direcției sănătate, în care s-a atenționat asupra situației alarmante a dizenteriei acute, în perioada 5-11 octombrie nu a fost înregistrat niciun caz al acesteia în Chișinău. În diminuare este și numărul bolilor diareice acute.

 

În perioada 5-11 octombrie, Centrul de Sănătate Publică a înregistrat 332  de cazuri de maladii infecțioase, intoxicații și reacții adverse, dintre care 196 de cazuri de boli diareice acute. Au fost înregistrate 2095 de cazuri de îmbolnăvire cu infecții acute ale căilor respiratorii superioare, ceea ce e cu 24% mai puțin decât în perioada similară a anului trecut. Cei mai afectați rămân a fi copiii cu vârsta până la patru ani. Cazuri de gripă nu au fost constatate.

În aceeași perioadă, în Chișinău au fost înregistrate șase cazuri de oreion și un caz de rujeolă (la un copil venit din România).

 


NUMĂRUL DE ACCIDENTE CU IMPLICAREA PIETONILOR A SCĂZUT COMPARATIV CU 2017

Deși statistica accidentelor rutiere în Chișinău este mai bună comparativ cu anul trecut, cauzele acestora rămân aceleași: depășirea vitezei, starea de ebrietate a șoferilor și nerespectarea distanței dintre autovehicule.

 

De la începutul anului, au avut loc 901 de accidente rutiere, 34 de persoane au decedat și 1108 de persoane au rămas traumatizate. Anul precedent, în aceeași perioadă au fost înregistrate 987 de accidente rutiere, 48 de persoane au decedat și 1100 persoane au rămas traumatizate.

Principalele cauze ale accidentelor rutiere de la începutul anului au fost:

  • Depășirea vitezei - în 18% din cazuri
  • Starea de ebrietate a șoferilor - în 2% din cazuri
  • Nerespectarea distanței dintre autovehicule - în 9% din cazuri

De la începutul anului 2018, 367 de accidente au avut loc cu implicarea pietonilor. 17 dintre ei au decedat, iar alți 365 au rămas traumatizați. Aceste statistici sunt în descreștere, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cei mai mulți pietoni au decedat în sectorul Botanica (7), iar cele mai multe accidente cu implicarea acestora au avut loc în sectorul Râșcani. Pe trecerile de pietoni au fost înregistrate 151 de accidente rutiere, în urma cărora trei persoane au decedat și altele 156 au rămas traumatizate.

În aceeași perioadă, au avut loc 7576 de accidente mici, cu 580 mai puține decât în anul trecut.

În 115 accidente rutiere au fost implicați minori (cu 38 mai multe decât anul trecut) - 168 au fost traumatizați, iar cinci au decedat. În patru din cele cinci cazuri de deces al minorilor, vinovați s-au făcut părinții.

Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au avut loc 29 accidente rutiere, în urma cărora 30 persoane au rămas traumatizate. Au fost accidentați zece pietoni, dintre care cinci – pe trecerile pentru pietoni.  Cauzele accidentelor rutiere sunt aceleași - starea de ebrietate a șoferilor, depășirea vitezei și nerespectarea distanței dintre autovehicule.

În perioada 8-14 octombrie, au fost înregistrate 186 de infracțiuni, dintre care 135 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 27 de infracțiuni săvârșite anterior.

Au fost întocmite 754 procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 611 mii lei, dintre care 136 mii lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore.

Dispeceratul 112 a recepționat în total 1343 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 1169 informații. În flagrant au fost reținute 27 persoane, iar 36 de persoane au fost documentate contravențional.

29 de manifestări în masă au avut loc săptămâna trecută, toate s-au desfășurat fără încălcări.


STUDENȚII AR PUTEA ÎNCEPE ORELE MAI TÂRZIU

 

Primarul general interimar, Ruslan Codreanu,  a propus testarea unui grafic diferențiat de începere a orelor de lucru, pentru a descongestiona traficul rutier din capitală în orele de vârf. La moment, 728 de angajați din șapte întreprinderi au început activitatea diferențiat cu 30 de minute. Aceasta este o primă etapă de soluționare a problemei ambuteiajelor din oraș. Aceeași măsură ar putea fi aplicată și în cadrul Primăriei, care ar putea să-și înceapă ziua de lucru de la 8:30. În același timp, urmează a fi trimis un demers către rectorii universităților din Chișinău, unde învață circa 60 000 de studenți, pentru a cere revizuirea graficului de studii, astfel încât studenții să înceapă lecțiile în ore diferite.


PRIMARUL EMITE, JUDECATA SUSPENDĂ

 

Locatarii blocului de pe bd. Moscovei 2 s-au plâns Primăriei de faptul că le sunt închise trecerile spre bulevard. Viceprimarul Nistor Grozavu a explicat că din cele trei treceri inițial proiectate, două au fost închise mai mult de 20 de ani în urmă. A treia însă este actualmente închisă de către agentul economic “Art Vest”, care închiriază spații în demisolul blocului. Deși Primarul a emis o dispoziție pentru interzicerea restricționării accesului în trecerea respectivă, instanța de judecată a suspendat executarea acesteia. Situația urmează să fie clarificată.


NUMĂRUL COPIILOR ÎN SITUAȚII DE RISC RĂMÂNE NESCHIMBAT

 

Săptămâna trecută, în Chișinău au fost efectuate 13 razii, în urma cărora au fost depistate două cupluri mamă-copil, care cerșeau pe străzile orașului. Aceștia provin din Căușeni și, respectiv, din Hâncești și au fost redirecționați către autoritățile tutelare din aceste raioane. În aceeași perioadă au fost depistate șapte cazuri de violență și neglijare față de copii, iar alți patru au fost plasați în instituții de plasament de urgență, fiind extrași din familii nefavorabile. Săptămâna trecută a mai fost înregistrat un caz de plasare sub tutelă a unui copil, în urma plecării părinților acestora peste hotare.


PRETORII RAPORTEAZĂ

 

În sectorul Buiucani au fost amenajate intrările în orașul Chișinău, fapt pentru care s-au cheltuit peste 55 mii lei. S-a salubrizat teritoriul pe care urmează a fi construită Grădinița nr. 166, care urmează să aibă o capacitate de aproximativ 400 de copii. Ruslan Codreanu a ținut să asigură că pe acest teritoriu va fi construită doar o grădiniță și nu va apărea pe neașteptate un bloc locativ.

În sectorul Botanica, comisia specială care a examinat cazurile de folosire ilicită a buteliilor de gaz lichefiat în încăperile amplasate în blocurile de locuinţe din Botanica a ieșit la fața locului. Doar în două zile, au fost depistate și evacuate cinci butelii de gaz. Tot săptămâna trecută, a fost deschis Scuarul “Mihai Eminescu” și a fost dezvelit bustul poetului, amplasat pe bd. Dacia.


ALTE NOUTĂȚI

 

- Săptămâna trecută a fost semnat Contractul cu privire la darea în locațiune și arendă.

- Au fost înregistrate mai multe plângeri de la cetățeni și agenți economici că juriștii Primăriei nu se prezintă în instanțele de judecată și din această cauză sunt pierdute dosare. Edilul a cerut clarificarea situației.

- Ruslan Codreanu a cerut elaborarea unui Regulament pentru manifestații publice, pentru a evita situația din 14 octombrie, când a fost instalat un pom de Crăciun în centrul orașului.


Urmărește ședința integrală aici:


Responsabilă: Taisia Haritonova


Publicat de:

Distribuie