PrimariaMea
07 nov. 2018

Ședința serviciilor Primăriei din 5 noiembrie 2018

În Chișinău, continuă evacuarea gheretelor, doar că acestea nu sunt eliminate definitiv, ci doar mutate în piețe. Unii agenți economici le schimbă locația dintr-un loc în altul, fără a înștiința sau a avea acordul preturilor.

Între timp, Primăria caută vinovații de încălcările înregistrate în proiectul e-Grădiniță, negociază prețul unităților de transport public procurate din Belarus și supraveghează efectuarea lucrărilor de reconstrucție a blocului de pe bd. Moscovei, unde a avut loc o explozie din cauza buteliilor de gaz. Iar locuitorii capitalei se plâng că la preturile de sector nu răspunde nimeni la apelurile telefonice. Pretorii justifică absența de la telefoane prin ieșiri în teritoriu.


LUCRĂRILE CONTINUĂ ÎN BLOCUL, ÎN CARE A AVUT LOC EXPLOZIA

 

Pe parcursul săptămânii precedente, la fața locului a lucrat Comisia din experți, proiectantul și antreprenorul, pentru a definitiva soluția finală de consolidare și restabilire a blocului. Raportul final, împreună cu soluțiile antreprenorului, au fost prezentate pe 29 octombrie.

Pe 30 și 31 octombrie, antreprenorul a instalat armatura între etajele 13 și 14, după care a urmat betonarea planșeului.

Pe 1 noiembrie, a început instalarea armaturii pentru cămășuirea pereților de la etajele 13 și 14. De asemenea, a avut loc demolarea peretelui exterior avariat de la etajele 14 și 15, astfel fiind lichidate toate pericolele de prăbușire.

Pe 2 și 3 noiembrie au continuat lucrările de armare a pereților de la etajele 13 și 14. În același timp, a început reparația locurilor de uz comun, începând de la etajul trei.

Pentru săptămâna 5-11 octombrie, sunt programate următoarele lucrări:

- continuarea lucrărilor de instalare a armaturii pentru consolidarea pereților etajelor 13 și 14;

- montarea cofrajelor în zonele în care au fost finalizate lucrările de cămășuire a pereților;

- continuarea lucrărilor de reparație a spațiilor de uz comun din clădire;

- va începe betonarea cămășuirii pereților supuși consolidării;

- va începe pregătirea pentru armarea planșeului între etajul 14 și 15;

- Direcția generală locativ-comunală și amenajare va finaliza raportul referitor la defecțiunile apărute în apartamentele din afara zonei de epicentru a deflagrației.


ÎN SECTORUL RÂȘCANI SE FAC CELE MAI MULTE ACHIZIȚII PE SUME MICI

Declarația îi aparține Primarului general interimar, Ruslan Codreanu, în contextul prezentării bugetului alocat în 2018 pentru grădinițele din sectorul Râșcani. Andrei Pavaloi, șeful Direcţiei educaţie, tineret şi sport din sector a justificat că toate achizițiile au fost făcute conform sumelor alocate de Direcția finanțe, iar o mare parte din contracte se încheiau pentru sume mici.

 

În subordinea DGETS Râșcani sunt 32 de grădinițe, frecventate de peste 6700 de copii.

Andrei Pavaloi tineret şi sport a sectorului Râșcani a prezentat modul în care au fost cheltuiți banii alocați în 2018 pentru aceste instituții:

1. Peste 2 milioane de lei au fost cheltuite pentru aprovizionarea grădinițelor cu:

- mașini și utilaje (446 mii lei)

- unelte și inventar gospodăresc (200 mii lei)

- medicamente (50 mii lei)

- materiale de uz gospodăresc (347 mii lei)

- materiale de construcție (301 mii lei)

- inventar moale (350 mii lei)

- mobilier (1630 mii lei)

- veselă (90 mii lei)

  1.  4,25 milioane de lei au fost cheltuiți pentru reparații în 15 instituții:

- deschiderea grupelor noi - patru instituții

- lucrări de tâmplărie - cinci instituții

- reparația în blocurile alimentare sau depozite - patru instituții

- reparația punctului medical - o instituție.

3. 6 milioane de lei au fost alocați pentru reparația blocurilor alimentare, blocurilor sanitare și a pavilioanelor de joacă în grădinițele din sectorul Râșcani.

4. un milion de lei a fost alocat suplimentar în august 2018, pentru schimbarea acoperișului și efectuarea lucrărilor de tâmplărie în cadrul Grădiniței nr. 5.

Informația despre banii alocați și lucrările efectuate în 2018 au fost publicate pe pagina web, dar și pe pagina de Facebook a Direcției.


GHERETELE EVACUATE DE PE STRĂZILE ORAȘULUI SUNT MUTATE ÎN PIEȚE

Despre aceasta a anunțat la ședință Marcel Zambițchi, Șeful Direcţiei generale comerț, alimentație publică și prestări servicii. Acesta susține că Regulamentul de amplasare a gheretelor în oraș nu interzice definitiv instalarea lor, ci doar limitează spațiile în care acestea pot fi amplasate.

 

Preturile de sector continuă notificarea agenților economici cu privire la evacuarea gheretelor și urmărește instalarea acestora în teritoriile pe care le controlează. Prin urmare, până la 1 noiembrie:

- În sectorul Ciocana au fost evacuate toate gheretele de pe aleea din bd. Mircea cel Bătrân. Cu toate acestea, un agent economic s-a dovedit a fi mai inventiv și și-a mutat ghereta de pe alee pe str. Mihail Sadoveanu, fără a avea autorizația necesară de la Pretură sau de la Direcția comerț. Pretora sectorului a declarat că agentul economic a fost notificat să evacueze ghereta, iar dacă nu o va face aceasta va fi evacuată forțat de către angajații preturii. Costurile pentru evacuare vor fi acoperite din bugetul municipal. Marcel Zambițchi a declarat că, de fapt, conform noului Regulament adoptat, agentul economic are dreptul să-și instaleze fără permisiune gherete în zonele care nu sunt interzise prin Regulament, iar preturile sunt obligate să le elibereze scheme de amplasare. Primarul general interimar s-a arătat nemulțumit de aceste prevederi și a cerut încetarea acestor practici.

- Pretorul sectorului Botanica a declarat că, pentru amplasarea gheretelor noi în sector, reprezentanții preturii ies la fața locului cu agentul economic și abia apoi îi eliberează schema de amplasare. Cu toate acestea, sunt agenți economici care nu respectă aceste proceduri și își instalează gheretele aleatoriu. În acest caz, cheltuielile pentru evacuarea unităților de comerț sunt suportate de pretură.

- În sectorul Centru, de la începutul anului, au fost evacuate definitiv 117 unități de comerț ambulant, dintre care 54 de gherete. După spusele pretorului, din parcuri au fost evacuate toate gheretele amplasate în sezonul estival (cu excepția celor din Parcul “Valea Morilor”).

- În sectorul Buiucani au fost evacuate 28 de gherete, dintre care cinci - în săptămâna trecută. Până pe 31 decembrie, din zona istorică a capitalei urmează să mai fie evacuate 26 de gherete.

- În sectorul Râșcani, din parcuri au fost evacuate toate gheretele.

După cum a fost anunțat la ședința din 15 octombrie curent, agenții economici care și-au amplasat gherete în parcurile capitalei au fost notificați să le evacueze până pe 1 noiembrie. Procesul de evacuare, însă, nu a fost finalizat, depășind termenul inițial stabilit.

În perioada mai-octombrie, 790 de gherete au fost evacuate din Chișinău. Astfel, actualmente pe străzile capitalei sunt 1768 de gherete. În total, în Chișinău sunt 3874 de unități de comerț ambulant.


65 DE DIRECTORI AI GRĂDINIȚELOR NU AU RESPECTAT PROCEDURILE PROGRAMULUI E-GRĂDINIȚĂ

 

De la lansarea proiectului e-Grădiniță, zeci de plângeri au fost colectate de la părinți privind neregulile întâlnite în procesul de desfășurare a acestuia. Consilierul Primarului general interimar le-a analizat și a efectuat un audit al acestora. Printre cele mai mari nereguli depistate se numără:

- Părinților li s-au dat răspunsuri că locuri în grădiniță lipsesc, dar peste câteva zile se acceptau alți copii;

- S-au ținut în așteptare părinții câte două-trei luni, deși, conform regulamentului, răspunsul trebuia livrat în cel mult două săptămâni;

- Nu s-a respectat consecutivitatea rândului ș.a.

Edilul a cerut șefei DGETS să tragă la răspundere angajații din secția Management preșcolar, pentru că anume aceștia ar fi fost responsabili de depistarea și soluționarea problemelor menționate.


NUMĂRUL MAMELOR CU COPII CARE CERȘESC PE STRĂZILE CAPITALEI ESTE ÎN CREȘTERE

 

Săptămâna trecută, în Chișinău au fost efectuate 11 ieșiri în teren, în urma cărora au fost depistați șase copii fără supraveghere părintească. Aceștia nu erau copii ai străzii. De asemenea, au fost depistate trei cupluri mamă-copil, care cerșeau pe străzile capitalei. Din aceste trei cupluri, unul a fost documentat. În aceeași perioadă a fost depistat un caz de abuz fizic al copiilor și un caz de neglijare. Patru copii din sectorul Buiucani au fost plasați sub tutela preturii, după ce părinții acestora au plecat peste hotare.


UN CAZ DE RUJEOLĂ A FOST ÎNREGISTRAT ÎN CHIȘINĂU

 

În perioada 29 octombrie - 4 noiembrie, Centrul de Sănătate Publică a înregistrat 291  cazuri de maladii infecțioase, intoxicații și reacții adverse, dintre care 165 de cazuri de boli diareice acute. Comparativ cu săptămâna precedentă, acest număr este în diminuare. Au fost înregistrate 2551 de cazuri noi de îmbolnăvire cu infecții acute ale căilor respiratorii superioare, ceea ce e cu 6,9% mai puțin decât în perioada similară a anului trecut. Cazuri de gripă nu au fost înregistrate. Cei mai afectați rămân a fi copiii cu vârsta până la patru ani.

În aceeași perioadă, în Chișinău a fost confirmat un caz de rujeolă, la un adult din municipiul Chișinău.


NUMĂRUL ACCIDENTELOR RUTIEREA CRESCUT SEMNIFICATIV

În timp ce în perioada 22-28 octombrie au fost înregistrate 23 de accidente rutiere pe străzile capitalei, săptămâna trecută numărul lor a crescut la 30.

De la începutul anului, au avut loc 1028 de accidente rutiere, 39 de persoane au decedat și 1242 de persoane au rămas traumatizate.

Principalele cauze ale accidentelor rutiere de la începutul anului au fost:

- Depășirea vitezei - în 180 de cazuri

- Starea de ebrietate a șoferilor - în 19 cazuri

- Nerespectarea distanței dintre autovehicule - în 93 de cazuri

De la începutul anului 2018, 427 de accidente au avut loc cu implicarea pietonilor. 22 dintre ei au decedat, iar alți 423 au rămas traumatizați. Aceste statistici sunt în descreștere, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cei mai mulți pietoni au decedat în sectorul Botanica (10), iar cele mai multe accidente cu implicarea acestora au avut loc în sectorul Râșcani (104). Pe trecerile de pietoni au fost înregistrate 187 de accidente rutiere, în urma cărora patru persoane au decedat și altele 192 au rămas traumatizate.

În aceeași perioadă, au avut loc 8066 de accidente mici.

În 128 accidente rutiere au fost implicați minori - 179 au fost traumatizați, iar cinci au decedat. În patru din cele cinci cazuri de deces al minorilor, vinovați s-au făcut părinții.

Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au avut loc 30 accidente rutiere, în urma cărora 32 persoane au rămas traumatizate, iar o persoană a decedat. Au fost accidentați 11 pietoni, dintre care șase – pe trecerile pentru pietoni.  Cauzele accidentelor rutiere sunt aceleași - starea de ebrietate a șoferilor, depășirea vitezei și nerespectarea distanței dintre autovehicule.

În perioada 29 octombrie - 4 noiembrie, au fost înregistrate 270 de infracțiuni, dintre care 190 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 33 de infracțiuni săvârșite anterior.

Au fost întocmite 854 procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 754 mii lei, dintre care 141 mii lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore.

Dispeceratul 112 a recepționat în total 1338 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 1128 informații. În flagrant au fost reținute 17 persoane, iar 32 de persoane au fost documentate contravențional.


ALTE NOUTĂȚI

 

- În cadrul unei vizite la Minsk, reprezentanții Primăriei au negociat prețul unităților de transport importate din Belarus, modelul acestora, dar și posibilitatea asamblării acestora la Chișinău.

- Agentul economic, a cărui gheretă amplasată pe str. N.Zelinski comercializa alcool după ora 22:00 a fost sancționat. Dacă situația nu se va schimba, ghereta riscă să fie evacuată.

- De pe străzile capitalei continuă să fie evacuate automobilele abandonate.

- Locuitorii capitalei se plâng că la preturile de sector nu răspunde nimeni la apelurile telefonice. Pretorii justifică absența de la telefoane prin ieșiri în teritoriu. Ruslan Codreanu a insistat ca în cadrul preturilor să fie delegată o persoană de contact, care să fie permanent disponibilă la telefon în timpul orelor de lucru.


Ședința integrală poate fi urmărită aici:


Responsabilă: Taisia Haritonova


Publicat de:

Distribuie