„Coridor” dedicat transportului public, certificate false de vaccinare și PUG

Strategia de dezvoltare social-economică a municipiului va fi prezentată curând publicului și supusă procesului de consultare. Totodată, primăria va iniția procedura de licitație pentru elaborarea Planului Urbanistic General și va continua să lucreze asupra mai multor Planuri Urbanistice Zonale. 

Procesul de educație a reînceput în instituțiile de învățământ din țară. Primăria a alocat trei milioane de lei pentru testarea cadrelor didactice din municipiu, după ce guvernul a dispus ca personalul nevaccinat din școli să se testeze din cont propriu o dată la 14 zile. În același timp, crește îngrijorător numărul bolnavilor de COVID-19, dar și rata de vaccinare a cadrelor didactice. 

Continuă reparațiile în capitală, săptămâna aceasta prioritățile fiind viaductul, parcarea din str. Ismail, dar și accesele în școli. Totodată, autoritățile preconizează crearea unui „coridor” dedicat transportului public, care să conecteze sectoarele Buiucani, Botanica și Râșcani. 

 

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 06 septembrie 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

COVID-19 și vaccinarea în Chișinău

Începutul anului școlar și raportarea cazurilor de corupție

„Coridor” Buiucani-Botanica-Râșcani pentru transportul public și reparații curente

Progresele în realizarea documentației de urbanism: PAT, PUG și PUZ-uri

Declarațiile primarului: despre monumente, documentație urbanistică și COVID-19

 

COVID-19 și vaccinarea în Chișinău

Numărul de cazuri de COVID-19 este în creștere alarmantă atât la nivel național, cât și municipal. De la începutul pandemiei, în municipiu au fost înregistrate aproximativ 110 000 cazuri, dintre care 1939 s-au soldat cu deces. Cu 167 de cazuri la 100 000 de persoane în ultimele 14 zile, municipiul a revenit la Cod Roșu de alertă epidemiologică.

Autoritățile municipale au început să redeschidă gradual secțiile dedicate tratării pacienților bolnavi de COVID-19 în spitalele municipale. Deși luni, autoritățile declarau că, capacitatea de spitalizare în capitală era de 645 de paturi, dintre care 450 la Centrul COVID-19 aflat la Moldexpo (350 paturi în staționar, inclusiv 30 în secția ATI – terapie intensivă și 100 paturi de triaj), 150 de paturi la Spitalul de Ftiziopneumologie și 100 de paturi la Spitalul de Boli Contagioase pentru Copii, calculele arată o capacitate totală de spitalizare de 700 paturi în municipiu. Totodată, conform raportorului, șeful Direcției generale asistență socială și sănătate – Boris Gîlcă, luni 3789 persoane s-ar fi aflat la tratament la domiciliu cu forme ușoare și medii și ar fi existat 827 de focare. 

În urma deciziei Guvernului de a solicita testarea cadrelor didactice nevaccinate o dată la 14 zile cu scopul de a impulsiona campania de vaccinare, autoritățile municipale au hotărât să ofere testarea gratuită a cadrelor didactice municipale. Astfel, autoritățile au declarat că vor demara procedura de urgență de procurare a testelor pentru profesori. În același timp, în colaborare cu Direcția generală educație, tineret și sport, este elaborat mecanismul de testare. Deși acesta încă nu a fost definitivat, există probabilitatea ca profesorii să fie testați la instituțiile medicale din preajma instituției de învățământ în care activează. Pentru procurarea testelor, autoritățile au direcționat 3 milioane de lei. Totodată, rata de vaccinare a profesorilor este într-o ușoară creștere, ajungând la aproximativ 80%.

Cele 70 de puncte de vaccinare din municipiu activează în continuare în regim extins, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică și în perioada zilelor de sărbătoare și vor activa astfel până pe 1 octombrie 2021. Totodată, vaccinarea este disponibilă și la punctele mobile de vaccinare (troleibuz și autobuz), dar și la domiciliu – pentru persoanele cu dificultăți motorii, solicitând acest lucru la medicul de familie. Vaccinarea este gratuită, disponibilă pentru toți doritorii. La moment, în Republica Moldova, sunt disponibile majoritatea vaccinurilor aprobate internațional: AstraZeneca, Pfizer, Johnson&Johnson, Sinopharm și CoronaVac. 

 

Începutul anului școlar și raportarea cazurilor de corupție

De la 1 septembrie, elevii au revenit la învățătură. Demararea procesului de învățământ a fost posibil datorită unui ordin intern emis de Direcția generală educație, tineret și sport, spre diferență de anii precedenți când decizia a fost luată de Consiliul municipal. 97 118 elevi au fost înmatriculați în acest an la școală, cu circa 3 400 elevi decât în anul precedent. 

Continuă și reparațiile curente în instituțiile de învățământ. În grădinițe, la 68 din cele 88 de instituții, lucrările au fost finalizate, iar în restul 20 au rămas lucrări în exterior, care nu afectează procesul educațional. Totodată, se lucrează pentru deschiderea a 14 noi grupe în câteva grădinițe municipale. Lucrările sunt în desfășurare și la Liceul „Pro Succes”, unde au fost completate abia 23% din cele preconizate. Săptămâna curentă autoritățile vor lansa licitația pentru procurarea lucrărilor de reparație a liceului nr. 6 de la Botanica. 

Conform raportorului – Andrei Pavaloi, șef al Direcției generale educație, tineret și sport, direcția este în proces de creare a unui mecanism prin care să monitorizeze plasarea informațiilor privind cheltuielile din instituțiile de învățământ. Conform lui Pavaloi, cheltuielile trebuie amplasate atât pe pagina web a instituției, cât și pe panourile informative ale acesteia. Ulterior, directorii instituției trebuie să raporteze fotografic amplasarea informațiilor respective către responsabilii de la DGETS.

Amintim că, conform dispoziției primarului din nr. 276-d din 28 mai 2021, se interzic colectările de fonduri în școlile din municipiu. În cazul în care sunteți îndemnați să oferiți mită sau să contribuiți financiar, vă îndemnăm să raportați către Primăria mun. Chișinău, Direcția generală educație, tineret și sport și Centrul Național Anticorupție

 

„Coridor” Buiucani-Botanica-Râșcani pentru transportul public și reparații curente

Transportul municipal este suplinit cu noi unități. Primăria planifică să pună în circulație 240 de unități de transport public – troleibuze și autobuze, până la sfârșitul anului. Dintre acestea, 100 sunt autobuzele ISUZU procurate prin licitație, dintre care zece au fost deja puse pe rută, cinci sunt în capitală și sunt pregătite pentru a fi puse în circulație, iar restul 85 vor ajunge până la finele anului, 58 sunt autobuze cu parcurs, dintre care 28 au fost recepționate, iar 16 deja puse pe rută. De asemenea, au fost procurate 60 de troleibuze, care au și fost puse pe rută și în curând vor fi puse în circulație și două troleibuze articulate pe str. Creangă, după rezolvarea unei probleme la rondul din Piața Unirii Principatelor. Conform autorităților, unitățile de transport sunt direcționate spre rutele cu cele mai multe cereri. Astfel, ruta nr. 9 de autobuz va fi suplinită cu încă șase unități de transport până la Ziua Orașului, pe 14 octombrie, iar ruta 23 trebuie întoarsă municipalității și ar trebui suplinită cu 12 unități. 

Totodată, autoritățile planifică modalități de fluidizare a transportului public, prin crearea mai multor benzi dedicate acestuia. Astfel, după crearea benzilor pe străzile Pușkin, Bănulescu-Bodoni și Gr. Vieru, ar putea fi create trei noi „coridoare”, care să conecteze toate sectoarele municipiului. Traseele acestora ar putea fi: 

– Calea Ieșilor – Ștefan cel Mare – Viaduct – Dacia; 

– Alba Iulia – Creangă – Viaduct – Dacia; 

– Mircea cel Bătrân – Bogdan Voievod – Grigore Vieru – Mateevici și înapoi pe același traseu.

Schițele proiectului de amenajare trebuiesc prezentate până la finele lunii, iar implementarea propriu-zisă trebuie să aibă loc până la finele anului. Continuă și lucrările de reparație a drumurilor capitalei. Astfel, în această săptămână, autoritățile se vor concentra pe amenajarea grilelor de captare a apelor pluviale pe bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, pe podul de la Viaduct și vor turna asfaltul la stația de la str. Ismail 27. Totodată, o dată cu începerea lecțiilor în format fizic, sunt efectuate lucrări de aplicare a marcajului la trecerile de pietoni și amenajare a acceselor către instituțiile de învățământ. 

 

Progresele în realizarea documentației de urbanism: PAT, PUG și PUZ-uri

Autoritățile municipale sunt în proces de elaborare a mai multor documente de bază pentru reglementarea dezvoltării orașului și a domeniului urbanistic. Astfel, Strategia socio-economică și spațială a municipiului, numită și Strategie socio-economică de dezvoltare durabilă sau Plan de amenajare a teritoriului (PAT), elaborarea căreia a început încă în toamna anului precedent și are loc în colaborare cu experți din Federația Rusă, a fost finalizată și se află la etapa de traducere. Ulterior, documentul urmează să fie supus procedurii de consultare, atât cu experți în domeniu, cât și publice. Strategia este un document care stă la baza dezvoltării Planului Urbanistic General (PUG). Și în privința PUG-ului sunt noutați. Autoritățile au declarat că în curând va fi lansată licitația internațională pentru a găsi compania sau consorțiul ce se va ocupa de crearea PUG-ului în baza Caietului de sarcini elaborat anterior. 

Atât PAT-ul, cât și PUG-ul, au fost subiecte discutate pe larg la ședința Consiliului Municipal Chișinău din 27 iulie 2021, atunci când arhitecta-șefă a municipiului – Svetlana Dogotaru, a prezentat caietul de sarcini pentru elaborarea PUG-ului către consilieri. Tot atunci, Dogotaru a menționat că PAT-ul va fi „aprobat” de consilieri în luna octombrie, motiv pentru care licitația pentru elaborarea PUG-ului poate fi deja lansată, fără a se respecta principiul de consecutivitate: aprobare PAT, aprobare Caiet de sarcini PUG și apoi lansarea licitației pentru PUG. Un alt subiect de discuție pe marginea PUG-ului, menționat de fostul consilier și actualul deputat Alexandr Trubca, s-a axat pe limitele impuse de Caietul de sarcini pentru elaborarea PUG-ului, care obligă crearea unui consorțiu ce să includă cel puțin o companie din Republica Moldova pentru elaborarea documentului. Mai mult, Caietul de sarcini limitează alegerea între companiile ChișinăuProiect – subordonată primăriei, și UrbanProiect – al cărei director este Iurie Povar, fost consilier al primarului pe domeniul de arhitectură, autorul mai multor proiecte controversate pentru municipiu, dar și fost președinte al Consiliului Național al Monumentelor Istorice (CNMI), instaurat ilegal în ianuarie 2021 și demis săptămâna aceasta. 

Între timp, se lucrează și la elaborarea mai multor Planuri Urbanistice Zonale (PUZ): PUZ Ciocana (str. Dumeniuc, până la Megapolis Mall, cu extinderea bd. Mircea cel Bătrân), PUZ Albișoara (între podul de la Mihai Viteazul și cel de la Ismail), PUZ Industrială, PUZ Mesager și PUZ Centru – care cuprinde nucleul istoric al orașului. Astfel, la moment se realizează un studiu istoric prin care sunt create profilurile a 900 de monumente aflate pe teritoriul cuprins între str. Ismail, Mateevici, Viteazul și Albișoara. În baza acestor profiluri, vor fi determinate „zonele de protecție” și elaborat un Regulament Local de Urbanism pentru reglementarea construcțiilor în centru. 

 


Declarațiile primarului


Ion Ceban, primarul capitalei, a făcut mai multe declarații pe parcursul ședinței de luni.

 

– Despre certificatele de vaccinare

Conform edilului, mai mulți medici ar fi fost intimidați, inclusiv filmați cu camere ascunse, pentru a verifica dacă vor oferi certificate false de vaccinare. Primarul s-a arătat deranjat de faptul că medicii au fost filmați fără ca jurnaliștii să se identifice, dar și de comentariile care condamnă toate persoanele ce activează în domeniul medical și implică că toți ar fi participat în scheme de oferire a certificatelor false de vaccinare. Ceban a declarat că „nu trebuie de pus toți medicii și asistenții medicali într-o oală”. Totodată, edilul susține că ar fi fost mențiuni și despre un astfel de caz la AMT Râșcani, însă acesta ar fi determinat de un conflict la nivel de conducere, edilul declarând „vreau să cred că nu este doar un fel de nou tratament al guvernării actuale de a face „ordine” în unele circumstanțe”. Totul ar fi fost cauzat de o solicitare de informații privind organizarea procesului de vaccinare la instituția respectivă, care nu ar fi fost interpretată corect. În același timp, Ceban a declarat că a solicitat autorităților centrale să facă publice detaliile privind cazurile de certificare falsă, iar autoritățile locale sunt gata să colaboreze în cazurile confirmate. Declarațiile vin după ce, joia trecută, Ziarul de Gardă a publicat un material de investigație dezvăluind cum au reușit să obțină un certificat de vaccinare împotriva COVID-19, fără a primi însă dozele de ser. Despre investigație a discutat și Ministra Sănătății – Ala Nemerenco, care a menționat că există mii de astfel de cazuri, informația este colectată și va ajunge la organele judiciare pentru ca să fie întreprinse măsuri legale. 

 

– Despre responsabilitatea pentru evenimente și sancționarea orășenilor

În urma ședinței Comisiei Extraordinare de Sănătate Publică din Chișinău (CESP) s-a hotărât menținerea în vigoare a restricțiilor impuse de Codul Roșu de alertă epidemiologică. Totodată, autoritățile au menționat că au atenționat și discută individual cu fiecare organizator de evenimente, astfel încât aceștia să aibă grijă privind siguranța în raport cu pandemia. Totodată, conform primarului, primăria nu este în drept să facă altceva decât să atenționeze agenții economici, deoarece autoritățile nu dispun de resursele necesare pentru a aplica sancțiuni. Mai mult, conform edilului, primăria nu eliberează „autorizații” pentru organizarea – sau nu, a unui anumit eveniment, ci doar este informată despre intenția organizatorilor de a desfășura evenimentul. Declarațiile vin după ce, săptămâna trecută, pe rețelele de socializare au apărut diverse imagini de la un concert organizat la „Grădina Botanică”, la care ar fi participat peste zece mii de persoane, fără respectarea normelor anti-pandemice. Scandalul cauzat a luat și mai mare amploare în contextul paradei dedicate celor 30 de ani de la Independență, organizată pe 27 august, la care la fel a fost aglomerație. În urma acelui eveniment, edilul a reacționat dur, declarând că nu susține organizarea a asemenea evenimente pe timp de pandemie și toți participanții ar trebui amendați. Primăria a venit cu o clarificare privind evenimentul organizat la „Grădina Botanică”, specificând că aceasta se află în subordinea Academiei de Științe a Moldovei, respectiv a Guvernului.  

 

– Despre informarea privind COVID-19 în transportul public

Edilul a venit cu precizări și privind informarea în transportul public privind regulile de control a pandemiei. Astfel, conform acestuia, în unele unități de transport sunt difuzate mesaje audio de informare privind coronavirusul. Totodată, acest lucru nu ar fi posibil în fiecare unitate, deoarece nu toate dispun de tehnica necesară. Declarația vine după ce Ministra Sănătății – Ala Nemerenco, a publicat unele concluzii în urma unei călătorii cu troleibuzul în capitală. Nemerenco a declarat că, dacă situația privind purtarea măștilor de protecție și respectarea distanței a fost mai bună decât se aștepta, ceea ce ține de informarea cetățenilor de către autorități privind pandemia nu este la nivel. Astfel, în unitate nu s-ar fi găsit nici mesaje vizuale care să îndemne călătorii să poarte mască și importanța acesteia, nici mesaje audio în acest sens. 

 

– Despre urbanism și deciziile Consiliului Național al Monumentelor Istorice (CNMI)

În contextul pregătirii mai multor documente pentru reglementarea componenta de urbanism în capitală, edilul a declarat și că a expediat o scrisoare către Ministerul Culturii, atenționând despre prezența unor neconformități și solicitând să analizeze toate deciziile luate de membrii CNMI puși în funcție la începutul anului. Totodată, acesta a solicitat ca deciziile care nu sunt în beneficiul orașului să fie anulate. Actualul Ministru al Culturii – Sergiu Prodan, a reacționat, arătându-se nedumerit de faptul că scrisoarea menționează Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC), creându-se impresia că scrisoarea a fost pregătită pentru guvernul anterior, însă nu a fost remisă acestuia. Ministrul a reiterat și că avizul CNMI nu are caracter permisiv, fiind primăria cea care emite autorizațiile finale de construcție. 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md