PrimariaMea
Ședința serviciilor primăriei din 19 februarie 2018 Image
20 feb. 2018

Ședința serviciilor primăriei din 19 februarie 2018

La ședința de luni a Primăriei, Silvia Radu a mulțumit primarului municipiului București pentru suportul acordat, a atenționat funcționarii primăriei să nu se implice în jocuri politice pre-electorale și i-a cerut demisia directorului Parcului urban de autobuze. Un subiect discutat pe larg a fost soluționarea problemei insuficienței cadrelor didactice din învățământul preșcolar, prin compensarea cheltuielilor de transport și oferirea unei locuințe. De asemenea, a fost realizată o prezentare complexă a proiectului de organizare a piețelor municipale agroalimentare și de scurtă durată. La ședință s-au mai discutat subiecte precum accesul autospecialelor de intervenție la incendiu către blocurile de locuit, proiectul Bugetul Civil, situația epidemiologică, ordinea publică și au fost analizate mai multe sesizări parvenite de la locuitorii capitalei.

PROTOCOL DE COLABORARE CU MUNICIPIUL BUCUREȘTIUL

Săptămâna trecută a fost semnat un Protocol de Colaborare cu mun. București, care vizează domeniile sănătății, culturii, transportului și învățământului. La indicația primarului interimar, fiecare direcție responsabilă de aceste domenii, va crea grupuri de lucru, care vor elabora planuri de acțiuni de conlucrare, care să includă exact activitățile și necesitățile mun. Chișinău. Reparația Spitalului Nr.1 și a Liceului Teoretic Mihai Eminescu vor constitui o prioritate.

Silvia Radu a mulțumit Gabrielei Firea pentru suportul acordat.

AUTOBUZE DIN EPOCA DE PIATRĂ

Primarul interimar s-a autosesizat referitor la starea deplorabilă a autobuzelor care circulă prin oraș și l-a învinuit pe directorul întreprinderii de faptul că nu a verificat autovehiculele, care servesc despre pericol pentru pasageri.

„Este o iresponsabilitate totală din partea Întreprinderii Municipale Parcul Urban de Autobuze, de aceea vreau să îi cer demisia directorului Iacob Capcelea”, a declarat Silvia Radu.

APEL CĂTRE ANGAJAȚII PRIMĂRIEI

Edilul interimar a solicitat colegilor să nu profite de situația creată de demisia fostului primar și să nu încerce să saboteze activitățile primăriei, dimpotrivă să continue să lucreze și să execute atribuțiile în folosul și interesul locuitorilor Chișinăului.

MENȚINEREA ORDINII PUBLICE

Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au fost înregistrate 247 de infracțiuni, dintre care 193 au fost descoperite pe parcursul a 24 de ore. Totodată, au fost descoperite 27 de infracțiuni săvârșite anterior.

Au fost întocmite 930 de procese contravenționale și aplicate amenzi în mărime de 630 mii de lei, dintre care 115 mii de lei s-au achitat pe parcursul a 72 de ore. Dispeceratul 902, a recepționat în total 1255 apeluri, dintre care s-a reacționat operativ la 870 informații. Au fost reținute în flagrant 14 persoane, iar 74 de persoane au fost documentate contravențional.

Au avut loc 16 accidente rutiere, în urma cărora 18 persoane au rămas traumatizate, iar 1 persoană a decedat. Săptămâna trecută nicio persoană nu a fost traumatizată pe trecerea de pietoni.

În acest context, Silvia Radu a menționat că a avut o întâlnire cu reprezentanții ONU în Moldova, care și-au exprimat interesul pentru susținerea unui proiect educativ pentru copiii din grădinițe și școli, care să aibă drept scop informarea cu privire la regulile circulației rutiere.

SOLUȚII PENTRU SESIZĂRILE DE LA CETĂȚENI

1. Construcția din apropierea blocului Romanița are loc cu încălcări: defrișarea arborilor și distrugerea drumului recent asfaltat.

Eliferie Haruța a verificat acestă sesizare în comun cu pretura de sector și au constatat că 6 arbori au fost defrișați pentru că S.A. „Apă-Canal Chișinău” a schimbat rețeaua de apă. Silvia Radu a solicitat ca de fiecare dată când un arbore este defrișat, să fie plantat un alt copac în loc.

2. Clădirea din str. Uzinelor nr. 9, care a fost afectată de incendiu în noiembrie 2016, constituie un pericol pentru pietoni, pentru că nu au fost demolate ultimele 2 etaje.

Proprietarul clădirii a semnat o scrisoare de garanție, prin care a confirmat că în decurs de 30 de zile vor fi demolate cele 2 etaje.

3. Locuitorii din strada Marinescu 1 - 12a sunt nemulțumiți de faptul că în zonă nu există canalizare și drum asfaltat.

Specialiștii Direcției transport au constatat că sunt necesari 380 de mii de lei pentru reparația drumului din acest perimetru. Lucrările au fost incluse în planul de acțiuni cu privire la reparații capitale pentru anul 2018 și vor începe în primăvară.   

4. Programul microbuzului 124 nemulțumește oamenii, care sunt nevoiți să aștepte în stații mai mult de jumătate de oră.

Vitalie Butucel a declarat că în ultimii ani se atestă o scădere a numărului de microbuze la toate rutele. Acesta a discutat cu administratorii de rute și le-a solicitat ca rutele respective să activeze în regim normal, să acomodeze intervalele de timp și să respecte graficul stabilit.

5. Ajutor material femeilor care au născut în anul 2017, dar nu și celor care erau însărcinate în ultimul termen, la sfârșitul acelui an.

Ruslan Codreanu a solicitat persoanelor care semnalează probleme să se autentifice, pentru ca să fie posibil să se ia legătura cu ei.

În decembrie 2017, s-au adus modificări la bugetul pentru 2017 și consiliul municipal a alocat adițional 1 milion 600 de lei, pentru persoanele care au 2 sau mai mulți copii. Conform bugetului pentru 2018 persoanele vor primi indemnizația unică în mărime de 2000 de lei pentru al 3-lea copil.  

6. La grădinița nr. 5 „Bucuria” nu există suficient personal didactic și părinții sunt rugați să găsească alte grădinițe.

Responsabilii de la educație au declarat că la moment grupa își continuă activitatea, pentru că educatoarea a fost convinsă să activeze în continuare.

LIPSA DE EDUCATORI ÎN GRĂDINIȚE

În capitală există 1445 de grupe în instituțiile de învățământ preșcolar, unde ar trebui să activeze 2890 educatori, la moment însă 87.9 % din numărul total necesar e acoperit. Viorica Negrei, șefă adjunct a Direcției generale educație, tineret și sport Chișinău a punctat motivele determinante a lipsei de educatori:

- deschiderea de noi grupe și necesitatea unui număr mai mare de cadre didactice;

- eliberarea educatorilor din funcție din motive economice;

- numărul insuficient de absolvenți la specialitatea Educație Preșcolară”.

De asemenea, s-a menționat că tinerii nu își doresc să se angajeze în calitate de educatori din cauza implicării excesive a părinților în procesul educațional, numărului mare de copii din grupă, lipsei ajutorului de educator şi volumului de muncă, dar și gradului înalt de responsabilitate pe care trebuie să şi-l asume.

Autoritățile au accentuat că există facilități pentru tinerii educatori, atâta la nivel guvernamental (dreptul la o indemnizație unică de 45 de mii de lei, achitarea suplimentară pentru numărul mărit de copii din grupă, acordarea unor suplimente salariale), cât și la nivel municipal.

În acest context, Silvia Radu a menționat despre existența unor cămine, care ar putea fi acordate angajaților din învățământ, după efectuarea reparației corespunzătoare.

Ruslan Codreanu, la propunerea grupului de inițiativă Părinți Solidari,  a solicitat să fie realizat un proiect de decizie, care să prevadă acoperirea cheltuielilor de transport, a personalului didactic și auxiliar, care locuiesc în afara orașului Chișinău.

PRETORII RAPORTEAZĂ

În toate sectoarele din mun. Chișinău au fost inspectate șantierele de construcții şi administratorii au primit prescripții cu privire la necesitatea instalării echipametelor de curățare a roților autovehiculelor. În sectoarele Centru și Buiucani au fost evacuate tonete şi demontate gherete, în sectorul Râşcani s-au depistat panouri de publicitate neautorizate şi au fost expediate demersuri la poliţie, în sectorul Ciocana, în strada Mircea cel Bătrân va fi amenajat un scuar.

Silvia Radu a solicitat pretorilor să demoleze toate șurele şi garajele, în baza deciziei care există deja de mai mulți ani.

SITUAȚIA EPIDEMIOLOGICĂ

În ultima săptămână au fost înregistrate aproximativ 3599 cazuri de infecții respiratorii virale acute și 33 cazuri de gripă.

ACCESUL AUTOSPECIALELOR DE INTERVENȚIE

Pe parcursul anului 2017 au fost efectuate 3466 de intervenții ale autospecialelor, dintre care 297 la lichidarea incendiilor.

„Accesul autospecialelor este extrem de dificil, pentru că drumurile din curțile blocurilor sunt îngustate de numărul mare de autoturisme parcate sub pereții blocurilor, impedimente constituie şi construcțiile neautorizate, blocuri din beton neautorizate, barelor metalic,  copacii şi arbuști”, a declarat Vitalie Grabovschi, șeful Direcţiei situații excepționale a mun. Chișinău.

În urma evaluării realizate de către direcția situații excepționale, s-a constatat că în fiecare sector există blocuri la care nu este posibil accesul autospecialelor sau autoturnului, în caz de incendiu sau situații excepționale, după cum urmează:

Sector Autospeciale Autoturn
Centru 23 35
Buiucani 22 24
Botanica 10 81
Râşcani 34 34
Ciocana 44 35

Adresele blocurilor locative au fost deja expediate preturilor de sector şi urmează să fie eliberate căile de acces. Direcția de profil a venit cu următoarele propuneri: evacuarea obstacolelor artificiale, interzicerea parcării neregulamentare a mijloacelor de transport în fața blocurilor, defrișarea arborilor care creează obstacole.

Silvia Radu a declarat că situația este destul de gravă şi a solicitat ca în fiecare sector să fie creat câte un grup de lucru şi să se înceapă înlăturarea obstacolelor.

ORGANIZAREA PIEȚELOR MUNICIPALE

Direcția comerț, alimentație publică și prestări servicii a realizat o prezentare exhaustivă privind dezvoltarea piețelor agroalimentare și a târgurilor/iarmaroacelor de scurtă durată din sectoarele municipiului Chişinău.

vezi aici

Silvia Radu a apreciat proiectul prezentat de către Marcel Zambițchi, Şeful interimar al direcției şi i-a solicitat să pregătească caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate, amplasările propuse în raport să fie discutate public cu societatea civilă şi în termeni cât mai restrânși soluția pentru acestă problemă să fie reflectată în planul urbanistic.

PROIECTUL BUGETUL CIVIL

În anul 2017, în capitală a fost implementat pentru prima dată un proiect de bugetare civilă, cu un buget de 1 milion de lei. Prioritare au fost următoarele domenii [ n.r. stabilite în baza rezultatelor chestionării locuitorilor municipiului Chișinău efectuate de PRIMĂRIAMEA ]: starea drumurilor şi trotuarelor, managementul deșeurilor, aspectul orașului, transportul public, construcțiile neautorizate, crearea locurilor de parcare, trecerile subterane, animalele fără adăpost și activitatea întreprinderilor de gestionare a fondului locativ.

Anul trecut au fost depuse 53 de proiecte, dintre care 49 au fost acceptate. Deși aveau un buget total de 3,8 milioane de lei, s-a decis finanțarea în totalitate, pentru că majoritatea proiectelor vizau lucrări care urmează a fi executate de serviciile municipale, a declarat Vadim Brînzaniuc, Șeful Direcției relații publice.

Pentru anul 2018 au fost alocate 3 milioane de lei, domeniile prioritare rămân aceleași, iar în perioada 15 februarie - 15 martie, cetățenii pot depune proiecte spre finanțare din fondul Bugetului Civil. Pe 23 februarie și 6 martie vor avea loc sesiuni de instruiri, unde persoanele interesate vor putea pune întrebări și afla în detalii despre întreaga procedură de participare.

SESIZĂRI DE LA CETĂȚENI

Silvia Radu a citit și a comentat câteva sesizări recepționate de la chișinăuieni:

1. 4 piloni electrici din strada Suceviţa 36/4 nu generează electricitate.

Responsabilii de la Î.M. Lumtech  au fost solicitați să intervină.

2. În perimetrul strazilor Odesa şi Melestiu se construiesc 3 blocuri locative, iar din acest motiv se formează noroi în curţile din zonă.

Pretorul de sector a fost rugat să meargă la faţa locului pentru a analiza situaţia.

3. În perimetrul străzilor Ginta Latină, Mihail Sadoveanu şi Vadul lui Vodă e necesar de curățat copacii, pentru că crengile au ajuns pe partea carosabilului, iar mașinile ocolindu-le, circulă pe contrasens şi creează situații accidentale.

Eliferie Haruţa a primit indicații să inspecteze această zonă.

4. Lângă şcoala primără nr. 83 este amplasat un magazin mic, unde de obicei se adună persoane care consumă alcool, fumează şi vorbesc utilizând un limbaj licențios, chiar în faţa copiilor.

Silvia Radu i-a solicitat pretorului de sector să verifice legalitatea acestui magazin.  

5. Trecerile subterane din str. Ismail intersecție cu bd. Ştefan cel Mare se închid la ora 23:00, iar pietonii sunt nevoiți să traverseze strada neregulamentar.

Vitalie Butucel a declarat că urmează de comun cu MAI să fie evacuată forțat compania care gestionează trecerea subterană şi care nu se subordonează actelor emise de către primăria mun. Chișinău. Silvia Radu a solicitat că pe perioada evacuării, să se asigure că porțile sunt deschise, iar oamenii au acces la trecerea subterană, la orice oră.

 

  Responsabilă: Alina Vodă


Publicat de:

Distribuie